REVIEWThorens

Review: Various Artists - Thorens New Reference Collection (LP)

Eric de Boer | 30 september 2024 | Thorens

Platenspelerfabrikant Thorens bestond onlangs 140 jaar en vierde dat met een ultieme platenspeler. Daar hoort natuurlijk ook goede muziek bij, dus viert het merk nog even door en brengt een audiofiele compilatie op vinyl uit, in samenwerking met Inakustik.

Wanneer je als eigenaar van een platenspelermerk ook nog eens een muziekfanaat bent, grijp je natuurlijk elke gelegenheid aan om jouw favoriete medium te vieren. Want goede muziek moet je delen. Zo moet het ongeveer geklonken hebben in het brein van Gunter Kürten, de bezielde eigenaar van Thorens. Het merk bracht ter ere van haar 140-jarige bestaan een cost-no-object platenspeler uit in de vorm van de New Reference. Nu is daar een bijpassende verzamelaar bijgekomen in de vorm van de New Reference Collection.

Twee 180 grams plakken maagdelijk vinyl die door de engineers van Inakustik voor het analoge medium werden gesneden zijn gevuld met 13 tracks die door ‘curator’ Kürten zorgvuldig uit de eigen collectie werden verzameld. Volgens goede Duitse traditie Direct Metal Mastered en natuurlijk geperst voor 45 toeren afspeelsnelheid, wat klankmatig nog steeds preferabel is voor muziek met een hoge mate van dynamiek.

Maar het was niet de audiofiele kant van het verhaal waar Gunter zich per se op richtte. Hoewel zijn persoonlijke voorkeur voor soul en warmte licht door de muzikale keuzes heen lijkt te schijnen, is het een prettige diversiteit die op het zwarte analoge goud heerst. Niet enkel de vrouwenstemmen of ‘veilige’ keuzes die altijd het beste in een set naar boven willen halen, maar muziek gemaakt om naar te luisteren, van te genieten. Een persoonlijke noot die doorklinkt. Dat is dus terug te horen in de tracks op deze verzamelaar.

Natuurlijk, slechte opnames zijn op een dergelijke referentieplaat niet aanwezig, maar de diversiteit liegt er niet om. Een tijdsspanne van zo’n 60 jaar is over de tracks op deze verzamelaar toepasbaar: van de warme klanken van Elvis Prestleys Fever tot moderne trip-hop fusion van Beverley Glenn-Copeland in een nummer als La Vita.

Uiteraard zijn er ook wat ‘oude bekenden’ op een dergelijke verzamelaar terug te vinden. Autumn Leaves van Eva Cassidy is gewoon prachtig en weet na al die jaren eigenlijk nog steeds te bekoren in al haar fragiele eenvoud. Ook Allan Taylors Colour To The Moon is in audiofiele kringen geen onbekende track en past qua klank en vocale warmte eigenlijk prima tussen de andere tracks op deze New Reference Collection. Verrassend is echter een track als VTT van Vital Tech Tones, waarin slap-bas en mannelijke vocalen de luisteraar van een anders soort dynamiek voorzien. Oppassen met de volumeknop, dus.

Downtempo, maar niet minder imposant is de track Just A Little Lovin’ van Shelby Lynne, wat klankmatig misschien wel een van de fraaiste tracks van deze lp genoemd mag worden. Helder, diepgaand en vol grove en fijne dynamiek wordt hier veel van het sporen van het element gevraagd.

Ook noemenswaardig is de Led Zeppelin-cover Trampled Under Foot, in een warme bluesy uitvoering van Vanessa Fernandez. Bijgestaan door conga’s, bas en gitaar is de track compleet anders dan ooit bedoeld, maar zeker niet minder genietbaar. De liefde voor muziek heeft Gunter Kürten doen besluiten om Let It Be Me van Inger Marie Gundersen ook aan de collectie toe te voegen. Simpelweg omdat hij de track zo fijn vindt en er behalve een zeer kleine eerste oplage nooit een herpersing van deze bij audiofielen zo geliefde song plaats heeft gevonden. Nu is het weer verkrijgbaar op vinyl.

Ouderwetse stereo van weleer (met de typische Rudy van Gelder-signatuur) komt terug in de track Canadian Sunset van saxofonist Gene Ammons, wat vreemd genoeg perfect past na de ‘Stockfish-helderheid’ van Taylor.

De Thorens New Reference Collection is zoals gezegd prettig divers. Daarmee is deze verzamelaar stukken toegankelijker dan menige audiofiele sampler, terwijl de muziek nog steeds het mooiste uit een goed, uitgebalanceerd hifisysteem naar boven kan halen. Diverse aspecten van het muzikale spectrum worden benaderd, waarbij de keuze voor de muziek prevaleert over de klank. Een nobel streven, wat mij betreft. De persing op Inakustik-vinyl is van hoge kwaliteit en het vinyl zelf is uitzonderlijk stil, wat natuurlijk passend is voor een referentiealbum. Hoe dan ook is deze dubbel-lp een waardevolle toevoeging aan de collectie van een muziekliefhebber met een goed gehoor. Een cijfer voor de muziek is bij een verzamelaar minder van toepassing, omdat er meerdere stijlen vertegenwoordigd zijn. Een cijfer voor de klank is hier des te meer op zijn plek.

Aanbevolen.

Klank: 9.4
Kwaliteit persing: 9.6