Zaterdag 5 en zondag 6 oktober is de Koningshof in Veldhoven het domein van de audiofiel, de hifi-hobbyist, de muziekfan en de allround liefhebber van het betere beeld en geluid. | direct naar p.2
DAE 2024
Meer dan 70 exposanten hebben gezamenlijk bijna 300 verschillende merken meegebracht om op maar liefst 3774 (zeggen: zevenendertighonderdvierenzeventig) vierkante meter het nieuwste en het beste op het gebied van A/V-entertainment tentoon te stellen, te laten zien en te laten horen. Daarnaast is er uiteraard livemuziek, zijn er op beide dagen interessante lezingen en presentaties, is er een periodieke pubquiz (met mooie prijzen) én is ten opzichte van de vorige jaren het aanbod aan horeca uitgebreid.
Wie DAE en/of HIFI.NL vaker bezoekt, weet dat we er gedurende beide showdagen en vanuit onze redactieruimte naast die entree hard aan werken om een liveverslag op te stellen dat gepubliceerd wordt als de deuren op zaterdag opengaan, en zo'n beetje compleet is voordat het zondag allemaal weer voorbij is. Het verschil dit jaar is dat ons team verstopt zit achter de gordijnen van de garderobe, want het aquarium naast de voordeur van de Zeelandfoyer wordt deze editie voor het eerst benut door onze live podcast.
*UPDATE: de fraaie aftermovie is er inmiddels ook!
In de komende weken volgen er dan ook nog een vijftiental 'mini- of show-HiVisits' van een geselecteerd aantal luisterruimtes, maar idealiter vind je hier vanaf zondag 6 oktober einde middag dus een verslag dat een mooi compleet sfeerbeeld geeft van de jongste editie van het Dutch Audio Event. Enjoy!
Laten we traditiegetrouw beginnen met de foto van de entree om 9.55 uur op de zaterdagochtend:
Audio-Technica
Merktechnisch beginnen we het verslag bij Audio-Technica, want in de eerste de beste ruimte die we binnenwandelen treffen we direct een kleine primeur aan: de AT-LP8X platenspeler. Voor de show wel uitgerust met een betere cartridge dan de standaarduitvoering bij de dealer, maar verder direct herkenbaar als de zeer recent geïntroduceerde halfautomatische draaitafel voorzien van direct-drive aandrijving van het draaiplateau.
De nieuwe draaitafel is geïnspireerd op de klassieke modellen van Audio-Technica uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw én wordt gekenmerkt door de J-vormige aluminium toonarm. De nieuw ontworpen toonarmlift gaat automatisch omhoog aan het einde van de plaat en zet de motor uit, een zeldzaamheid bij direct-drive draaitafels. Hierdoor vermindert niet alleen het risico op onnodige naaldslijtage of schade, maar genieten gebruikers ook van een comfortabele en probleemloze luisterervaring. De toonarm zelf is voorzien van de nieuwe armkop AT-LP10, die overigens ook los te koop is. Een combinatie van hoge geluidskwaliteit en bedieningsgemak is waar het geheel voor staat in kamer 50.
Grimm Audio
In de drukbezochte ruimte van Grimm Audio wordt het aandachtig luisterende publiek door Guido Tent bijgepraat over de klankmatige voordelen van de MFB technologie.
Die techniek vind je in de subwoofers van de vernieuwde Grimm LS1c luidsprekers. Daarnaast is er natuurlijk ruimte voor muziek, die bij Grimm Audio ook altijd verrassend is, en vanzelfsprekend geweldig klinkt.
Ook toont Grimm Audio de nieuwe, in samenwerking met Peter van Willenswaard ontwikkelde PW1 (Peter van Willenswaard, maar ook Phono Wizard) phono. Gebouwd op basis van JFet’s die zich klankmatig als buizen gedragen, maar niet de ‘uitdagingen’ hebben van buizen. Grimm Audio zet hiermee, zoals bij al hun producten, in op een lange levensduur en een exemplarische betrouwbaarheid.
Helios/Electric IVY en Plixir Power
Al jarenlang heeft Helios ruimte 56 op Dutch Audio Event. Dus je weet zo'n beetje wat je daar te wachten staat. Toch weet Helios ons – en de bezoekers – ieder jaar weer te verassen. Naast de prachtige presentatie van ATC speakers, Benchmark Media en Mutec, is er bijvoorbeeld een paradepaardje uit de akoestiekhoek te vinden. Voor in de ruimte is namelijk een PSI Audio C214 AVAA opgesteld, een actieve bastrap. Het pakt de akoestische problematiek in ruimtes aan.
De C214 zet je neer op een plek waar staande golven het hardst zijn te horen, de plek waar de eerste piek ontwikkelt. Vaak is dat de hoek achter de luidspreker, waar de drie harde wanden samenkomen en de frequenties het eerst worden ‘aangestoten’. En dan is het heel simpel de C214 in de hoek plaatsen met de luidsprekers naar het midden gericht en aanzetten. Het apparaat is gelijk werkzaam en het effect is gelijk merkbaar (en meetbaar). Zo simpel is het. Je zult dan merken dat de zware resonerende bastonen minder hard worden, maar de bastonen die wegvielen opeens weer wat duidelijker zijn te horen.
Het is tevens enorm leuk om het verschil tussen actieve en passieve ATC speakers te kunnen beluisteren: frappant is dat dezelfde kast met dito drivers toch compleet anders weer kunnen geven.
Ook hier te vinden, in de ruimte en in de set met ATC-speakers: de audiofiele DC voedingen, powerconditioners en kabels van Plixir Power, de mooie spulletjes die door het team van Audio Essence naar de Benelux zijn gehaald. We kunnen je hier uitgebreid vertellen over de MkII-versies van bijvoorbeeld de Elite BDC voedingen en de Elite BAC powerconditioners, maar je kunt voor de betere tekst en uitleg terecht bij de woorden van Plixir-oprichter en eigenaar James Soh die we enkele weken voor DAE aan zijn jas trokken voor een interview.
Yamaha
De stand van Yamaha blinkt uit in diversiteit. De ruimte is ten eerste ingedeeld in twee delen, waarbij de focus ligt op home cinema enerzijds en fraaie weergave van stereo anders. Ook zijn er diverse modellen uit de lineup opgesteld. Naast de hommage aan de eigen 70-jarige hifigeschiedenis (er staan ook diverse ‘vintage’ Yamaha producten, waaronder de iconische Hifi Player uit 1954) is er ook veel moderns te bekijken en beluisteren.
Zo staan er sets met de streaming stereo versterkers R-N2000A en R-N1000A, die de NS-800A en NS-2000A luidsprekers afwisselend aansturen. Die eerstgenoemde, de R-N2000A, is een perfecte middenweg tussen pure power en verfijning, waardoor muziek authentiek en natuurlijk wordt weergegeven. Naast MusicCast-streaming en YPAO-kamercorrectie bezit de versterker een achttal ingangen, incluis een aansluiting voor een platenspeler, USB klasse B-aansluiting voor een laptop/streamer, en HDMI-ARC.
De Yamaha thuisbios op zijn beurt is uitgevoerd met Aventage receivers en PMC weergevers, en de fabrikant heeft zelfs een heuse DJ-booth opgebouwd met onder meer de Stagepass 1KMK2 professionele speakers.
City Audio Trade
Een hele mooie set ook een paar deuren verder bij het team van City Audio Trade: we zien onder meer de Soulnote A2-SH versterker, een Aurender streamer, Merason DAC1 MKII, de prachtige Audes ST-3000DC powerconditioner die bij René niet alleen op de volle vijf sterren mocht rekenen, maar vervolgens ook nooit meer uit zijn eigen set weggehaald is (die mocht blijven dus, je kunt hier lezen waarom). De gebruikte bronnen zijn onder andere een Transrotor Fat Bob met Skyanalog element en een Blue Amp Fughetta.
Aan weerszijden van het geheel: de Qln Prestige Three speakers, die met een prijskaartje onder de tienduizend euro per paar zeker bereikbaar genoemd mogen worden. Compacte vloerstaanders met een redelijk smalle baffle zodat hij niet teveel opvalt. De kastinhoud wordt voor een groot deel gehaald uit de diepte van de speaker, een tweeweg systeem met units van Scan-Speak. De woofer is een 177mm model met een Kevlar conus, rubber surround en een zachte, platte stofkap. Ook de Qln Prestige One zijn er te vinden, trouwens.
Radiant Acoustics
In de ruimte van Lyngdorf treffen we het eerste uitje van de Clarity 6.2 van het nieuwste merk uit de stal van Peter Lyngdorf, te weten Radiant Acoustics. Volgens de Deen niet 'zomaar' een luidsprekermerk, maar een vertegenwoordiging van een soort "supergroep" van individuen die samenkomen met als doel de 'manier waarop we premium audioapparatuur begrijpen opnieuw te definiëren'.
Het eerste product van het merk is tweeweg monitorluidspreker Clarity 6.2 die zich kenmerkt door het gebruik van de modernste technologieën en hoogwaardige componenten, voor "een nauwkeurige muziekweergave in een ruimtebesparend ontwerp".
De luidsprekers zijn uitgerust met Ushindi-drivers ontwikkeld door de Deense fabrikant Purifi Audio. Deze drivers zijn gebaseerd op een innovatief ontwerp dat vervorming vermindert en geluid helder en gedetailleerd weergeeft met een hoge lineariteit, zelfs bij hoge volumes. Hierdoor wordt een gelijkmatige en nauwkeurige basweergave bereikt die zelfs bij lage volumes niet verloren gaat. Deze worden aangevuld met tweeters, die een helder en gedifferentieerd weergave van hoge tonen mogelijk maken en zo het algehele geluid in balans houden.
Soulnote en Medallic Acoustics
Bij Quad-raad vinden we niet alleen een van de fraaie merken uit het eigen pakket – Soulnote – maar ook luidsprekers met de naam Medallic Acoustics. Deze door Cyriel Hoenen ontwikkelde luidsprekers laten aan de fraaie apparatuur van Soulnote een neutraal, snel en zeer open en ruimtelijk geluid horen.
Voor wie de naam Cyriel Hoenen bekend voorkomt, dat kan kloppen: hij kwam eerder al voorbij op HIFI.NL met zijn Chiropter zelfbouwspeakers. Ook de Medallic weergevers zijn ontstaan uit zijn breed ingevulde hobby, een grote passie voor muziek en de bijzondere emotie die bij het luisteren ervaren kan worden. De aansturing in kamer 24 is zoals gezegd van Soulnote: een A1 geïntegreerde versterker en een Soulnote S3 SACD-speler met Audio Note Lexus luidsprekerkabel. De versterkers van dat Japanse merk zijn overigens in meerdere ruimtes te horen, waaronder bij City Audio Trade (zie boven) in kamer 35 en bij Driade in ruimte 38.
PSB & MoFi
In de hal, maar zeker niets om snel voorbij te lopen, vinden we de mooie speakers en hoofdtelefoons van PSB en de analoge oplossingen van Mobile Fidelity. Met de vrolijke en direct herkenbare kleuren weet die eerste al direct een goede indruk te maken. De muziek komt, ondanks de grote hal, namelijk goed over. Daar werden diezelfde kleine Alpha iQ's voor aangewend, maar ook de diverse modellen uit de Imagine-serie waren er te vinden. Recht ertegenover staan de producten van MOFI, met de schijnwerpers op SourcePoint luidsprekers, maar ook – of misschien vooral, bij deze analoogspecialist – de MasterDeck.
De MoFi MasterDeck is ontworpen door MoFi Chief Analog Designer Allen Perkins. Het is een riemaangedreven draaitafel. Gebruikmakend van meer dan drie decennia analoge expertise en voortbouwend op een erfenis van het ontwerpen van bekroonde draaitafels, creëerde Perkins een unieke tien inch hybride gimbal toonarm voor de MasterDeck die buitengewone precisie, controle en tracking levert.
Uitgerust met een koolstofvezel armbuis en het gepatenteerde Spiral Groove contragewicht en afneembare armkop, kunnen azimut, overhang, VTA en meer parameters moeiteloos worden aangepast.
Loewe
Sinds vorig jaar brengt het merk Loewe de aanvulling op Dutch Audio Event, als het op beeld aankomt. Dat beeldkwaliteit dan op de eerste plaats komt, wordt al snel duidelijk in ruimte 51. Misschien wel het meest iconische desgin op het gebied van OLED-televisies, is hier te zien. Een vloerstaande televisie met ingebouwd audiosysteem. Het is een beeld dat op het netvlies gebrand staat.
Voor de bezoeker zijn de televisies van het merk buitengewoon interessant, maar onze belangstelling gaat zeker ook uit naar eersteklas geluid. Ook op dat gebied scoort Loewe met soundbars en multiroom-componenten, zoals de klang bar5 mr & sub5, de klang bar3 mr, de klang mr multiroom-speakers en de multi.room amp.
Reference Sounds
Importeur Reference Sounds mag uiteraard niet op Dutch Audio Event ontbreken, en verdeelt zijn producten en demonstraties dan ook over ruimte 22, 83 én de Holland Foyer. Mikkend op een totaalbeleving zoals we van Michael Huigen gewend zijn, komen sfeer en techniek samen op een manier die je steevast doen wensen dat je portemonnee wat groter was – al zijn de nieuwe surroundversterkers van JBL eigenlijk hartstikke bereikbaar.
Maar neem bijvoorbeeld ruimte 83, waar een werkelijk adembenemde audioset staat te spelen rond de Wadax Studio Player: een geweldige primeur die de kwaliteiten van de alles overtreffende Wadax Reference Atlantis terugschaalt tot een (sa)cd-speler, dac én streamer in één chassis. De Studio Player levert zijn analoge muzieksignaal via Transparent Reference Balanced interlinks aan Dan D’Agostino’s Momentum MxV Integrated Amp. Een geïntegreerde versterker zoals alleen Grand Master Dan D’Agostino hem kan maken. Imposant en sierlijk tegelijk, met ongekende energie en souplesse.
De kracht van de Momentum MxV wordt via Transparent’s Reference speakerkabels overgedragen aan Wilson Audio’s vloerstaande Watt Puppy, dat imposante eerbetoon aan de luidsprekers waar het voor Wilson een halve eeuw geleden allemaal mee begon. Wie er meer over wil weten, leest ons artikel van de introductie in München.
Aretai & Bladelius
Aretai maakt haar bezoekers blai. Grote blai, zelfs: met de Contra 100S en de Contra 200F afgewisseld in de demo. Leuk is dat ze tijdens verschillende nummers wisselen tussen die kleine en grote modellen. Dezelfde signatuur, maar de 200F speelt aanzienlijk groter, wat ook niet verwonderlijk is. De Contra 200F is dan ook een 3,5-weg vloerstaande luidspreker voorzien van een woofer aan de voorkant en een woofer aan de achterkant.
De speaker is volgens de fabrikant zelf specifiek ontworpen voor aansturing door een buizenversterker. Dat geeft al aan dat ze met weinig vermogen bijzonder goed aan te sturen zijn. De gevoeligheid van 94dB toont dat overigens ook wel aan. Met ook hier weer een tweeter die is voorzien van de kenmerkende witte waveguide. Verder zien we twee 8 inch drivers voor het laag, ook weer eentje voorop en eentje achterop. Mede hierdoor loopt het frequentiebereik nog verder door naar beneden. Er is ook een middentoner aanwezig, wat het dus een 3,5-weg luidspreker maakt. De Contra 200F kost 27.800 euro per paar.
Van het Zweedse Bladelius hebben we een primeur te pakken. De naamgever, Mike Bladelius, begon in 1997 met het merk, na expertise te hebben opgedaan in een langdurige samenwerking met Nelson Pass. Nu zijn dus de ASK PRE en POWER II aanwezig op DAE 2024. De ASK INTEGRATED was er al, maar nu dus een losse PRE en POWER II. De POWER II doet zijn naam overigens eer aan met 2 x 400 Watt bij 4 ohm.
Fine Sounds Benelux
In ruimte 65 vinden we Fine Sounds Benelux, met drie sets opgebouwd rond de merken McIntosh, Rotel, Sonus faber en Sumiko. Luisteraars die er plaatsnemen voor een indruk kunnen gedurende de dag naar hartenlust ronddraaien met hun stoel op het moment dat er van set gewisseld wordt.
In een van die sets was de hoofdrol voor de hiernaast afgebeelde Sonus faber Concertino G4's aangestuurd door een Rotel Michi X5s2. Een combi die niet alleen ingezet is om muziek te maken, maar ook om te laten zien wat een versterker met een vermogen van 2 x 600W aan 4 ohm betekent in de zin van controle en autoriteit.
De twee andere sets in de Fine Sounds-kamer zijn opgebouwd rond de Stradivari van Sonus faber aangestuurd door een McIntosh C12000/MC.125kW-combi, en de hagelnieuwe Sonus faber Sonetto V G2 op een McIntosh MA9500. De draaitafels van dienst, ook alle van McIntosh, zijn de MT2, de MT5 en de MT10, dus de elpee viert ook bij het Amerikaanse merk uit Binghamton, New York hoogtij.
Aequo Audio
Als we Eindhoven zeggen, dan zeggen we Aequo Audio. Een stukje Nederlands trots waar de research, ontwikkeling en productie allemaal op eigen bodem plaatsvinden.
In ruimte 8 wordt er met liefde een demo gegeven van het speciaal ontwikkelde materiaal in de twee nieuwe speakers, de Adamantis & Ensium. Zodanig, dat er met enthousiasme en een hamer op een stuk aluminium geslagen, met een galm als resultaat. Als diezelfde hamer even later het materiaal van Aequo raakt, dan blijft het stil. Een bijzondere gewaarwording. We gaan op korte termijn naar de gloednieuwe fabriek om daar eens meer over te horen.
Sangean
In ruimte 53 was het voor vele bezoekers een net iets andere beleving dan in de andere ruimtes van het Dutch Audio Event, want daar huist Sangean Europe dit weekend. De stand biedt een keur aan compacte, vrolijk en stijlvol gekleurde producten die anders dan in de meeste ruimtes de focus vooral op radio hebben liggen.
Meegekomen naar Nederland zijn de eigenaar en zijn vrouw, want het merk heeft wat te vieren. Het is namelijk 50 jaar geleden dat in Taiwan de eerste Sangean radio op de markt kwam. Nu, een halve eeuw later, mag het merk berusten in een wereldwijde afzetmarkt van leuke en handige radio’s en navenante hifi-producten zoals streaming radio’s, noodradio’s, bouwradio’s, compacte audiosystemen, wekkerradio’s en meer. Zelfs een soundbar en streamingradio in hifi-formaat vallen binnen de productportefeuille van Sangean.
Devore Fidelity & Riviera Audio Labs
In ruimte 31 zijn er twee merken te vinden, maar de aandacht wordt wellicht direct door één van hen getrokken: de opvallende Orangutan 96 speakers vullen de kamer met warme klanken. De handgemaakte speakers worden aangestuurd door tweemaal een Riviera Audio Labs AFM50 mono. De Pre Amp, een APL01SE, staat prachtig in het midden. Het gehele plaatje heeft een bijna retro/steampunkachtige uitstraling. Toch is de presentatie van het geluidsbeeld nog beter dan het visuele aanzicht. Een ruimte die de moeite waard is dus.
Arpeggio
In ruimte 16 draait het om de door Jeroen Tidstrom ontwikkelde Arpeggio Acoustic luidsprekers.
Aangestuurd door een fraaie Audio Research hifiset met een Transrotor platenspeler en een Lumin streamer als bron toont de set rond de imposante Magnum Opus zich ruimtelijk en evenwichtig. De topklasse driewegspeaker heeft een gesloten kast, een enorme belastbaarheid en dito gewicht. De bijna 200 kilo aan stereospeakerset staat klaar om muziek te maken van een goed gevuld Atacama audiorack.
The Audio Specialists
Vanuit het Apeldoornse presenteert The Audio Specialists de merken Diora Acoustics, MontAudio, Tannoy en Zeiler Audio. Bij binnenkomst in ruimte 80 worden we om te beginnen verrast door akoestische panelen van formatwood en de creatieve insteek die het merk daarbij hanteert. Voor ons een nieuw merk maar Wallmakers heeft al contact opgenomen wellicht kunnen we binnenkort meer vertellen over FormatWood.
De ruimte is verder netjes in tweeën verdeeld, zodat er twee verschillende sets kunnen spelen. Aan de linkerkant staan er twee fraaie units van Tannoy te spelen, aan de andere kant staat een bijzonder gevormde luidspreker; de Diora Acoustics Lada. Diora is een nieuw luidsprekermerk in de Benelux, maar vergis je niet, het merk timmert al decennia aan de weg met referentieluidsprekers voor andere fabrikanten. Grote kans dus dat je de techniek van de innovatieve Polen al eens aan het werk gehoord hebt. Nu hebben ze besloten die kennis in hun eigen ontwerpen te steken, met de Lada als resultaat. Een drieweg luidspreker voorzien van een grote laagdriver en twee isodynamische mid- en hoogdrivers. Het geheel zorgt voor een dynamische weergave met een ongekende detaillering.
D&D Audio
Onze vrienden van D&D Audio hebben een aantal hele mooie merken in hun pakket, waaronder Astell & Kern, Clearaudio, Devialet, YG Acoustics en SME. 'Zijn ze dan importeur, of distributeur?', zo vroeg iemand zojuist in de redactieruimte. Het antwoord is eenvoudig, ze zijn beide; ze importeren (en distribueren!) de voorgaande merken, maar wat ze natuurlijk óók in hun pakket hebben, is Siltech en Crystal Cable. En die hoef je niet te importeren. Vlaardingen en Elst liggen allebei in Nederland, nietwaar?
Enfin, D&D dus. In ruimte 63 focust het team, zoals ieder jaar in samenwerking met Michel Keyner van Audiofile, zich op het Amerikaanse YG Acoustics. YG heeft een opmerkelijke ontstaansgeschiedenis, want modellen van YG komen in veel opzichten tot stand door wetenschappelijke research in het VK, terwijl het dus gaat om een Amerikaans merk. Voor de bekabeling in ruimte 63 is gekozen voor Siltech en Crystal Cable, voor wie daar nog aan twijfelde. En de versterker, die is natuurlijk van Devialet. Waarover binnenkort spannend nieuws... Bron van dienst is overigens de Innuos Statement Next Gen music server.
D&D Audio heeft de bezoeker van de vorige edities van DAE al laten kennismaken met YG Acoustics, want in 2022 was er de lancering van dat merk in Nederland en stond de Cairn uit de Peaks serie te shinen. Dit jaar is in ruimte 63 het podium wat hoger gezet met de Hailey 3.2, het derde model uit de Reference productlijn. Voor de volledigheid: de spikes onder de YG's zijn expres weggelaten omdat dat beter klonk in deze ruimte.
Ondertussen, in de DAE podcast
Audio Analogue
Kamer 37 laat een fraaie dynamiek horen dankzij de krachtig weergevende Atsoi hybride luidsprekers die door een Audio Analogue Maestro 2.0 versterker, AADAC en AADRIVE loopwerk en een Think Digital Audio streamer/ muziekserver worden aangestuurd.
Een absolute primeur, want deze geïntegreerde versterker is de zenit van het fameuze Maestro Anniversary circuit. De componenten zijn verbeterd, met een vermogen dat is opgeschroefd tot 200W in klasse-AB. Italiaanse schoonheid in de hoogste klaar. Genieten!
Leica
1 deur verder biedt een ogenschijnlijk eenvoudig systeem van Leica een intense home theater-beleving. De unieke ‘short throw’ projector (Leica Cine 1) zorgt voor een haarscherp, zeer rustig beeld met 4K-resolutie, terwijl het hier gebruikte Linn audiosysteem de audioweergave voor haar rekening neemt.
Renaissance Audio
In ruimte 110 staan de merken Goldmund, Clarisys Audio en Modus Audio onder de vlag van Renaissance Audio. De Menuet+ van Clarisys staat bij de hoofdset in deze ruimte. De Piccolo, het instapmodel van Clarisys staat bij de tweede set in deze ruimte, aangestuurd door Goldmund Telos.
Op het moment van ons bezoek was de grote set aan het spelen. Eerst een demo met digitale bron, daarna van vinyl.
De analoge demo was er met de Bergmann Modi draaitafel met DS-audio element en phono trap, op Modus Audio SPR01 pre en de SPA01 eindversterker. De digitale demo met de DAC01 van Modus Audio en de Pink Faun 2.16 Ultra. Muziek van dienst: Patrick Watson met Melodie Noir, Leonard Cohen met You want it darker, Arooj Aftab met Baghon Main, Maria Mena met I was made for loving you, Seth MacFarlane met Like someone in love. Collega's Ruud en Sander waren het met elkaar eens en stelden dat de hoofdset op een extreem hoog niveau presteerde en tot de categorie best of show behoorde.
Goed nieuws om dag 1 van de show mee af te sluiten, de doelgroep richting de toekomst is alvast veiliggesteld: