REVIEW

De Keuze van Kroese: review Golden Earring, N.E.W.S. (remastered & expanded)

Menno Bonnema | 15 november 2024

Met alweer de vijfde in de serie van Remastered & Expanded albums gaat het archief van Nederlands meest bekende rockband ter wereld Golden Earring gelukkig weer wat verder open. Het album N.E.W.S. re-reviewed…

De Keuze van Kroese is een (semi-)wekelijkse rubriek van Menno Bonnema. Op vrijdag bespreken we een nieuw muziekalbum (lp, cd of bluray audio) getipt door (online) platenzaak Kroese – kroese-online.nl.

N.E.W.S

Voor de tweede keer gaan we in deze rubriek aandacht besteden aan een heruitgave. Na ‘Moon Safari 25th Anniversary Edition’ van Air, is het nu de beurt aan een album uit eigen land. Het album ‘N.E.W.S.’ is deze maand in een ‘Remastered & Expanded’ versie uitgebracht op dubbel-cd. Daarmee is het alweer de vijfde heruitgave in deze serie van Nederlands meest gelauwerde rock and roll band. Na re-releases van bijvoorbeeld ‘Cut’ en Earrings magnum opus ‘Moontan’ volgt nu het destijds zeventiende album van de Haagse Earring. Met ‘destijds’ spreken we dan over 1984, alweer veertig jaar geleden. Het album was de opvolger van het al genoemde ‘Cut’. Bijzonder was dat dat het eerste album was dat zowel op vinyl als cd verscheen. Ik heb het niet kunnen achterhalen, maar wellicht was dit het eerste Nederlandse album dat op het nieuwe formaat met de naam ‘compact disc’ verscheen?

Zelf heb ik het destijds als diehard fan onmiddellijk na verschijnen het album op vinyl aangeschaft. Op de band van George Kooymans, Barry Hay, Rinus Gerritsen en Cesar Zuiderwijk lag maar weer eens een zware druk. Die hadden ze daarvoor ook al jarenlang meegetorst: wanneer zou er weer zo’n goed nummer als Radar Love verschijnen? Zo’n nummer waarmee ze weer eens wereldwijd succes zouden boeken en waarmee het nog steeds lonkende Amerika eens en voor altijd definitief veroverd zou gaan worden? Tja, de meeste bands behalen niet eens zo’n succes zoals The Earring met Radar Love behaalden, laat staan dat zoiets je nog een tweede keer weet te lukken. Toch deden de heren bijna wèl: met het nummer Twilight Zone dat op het album Cut stond. Mede dankzij de ‘sensationele’ videoclip van Dick Maas bereikte de song de tiende positie in de Billboard 100. Voor de goede orde: dat was zelfs hoger dat ten tijde van Radar Love in 1974 (bereikte ‘slechts’ plaats dertien).

Door dit succes moesten de muzikanten de keuze maken om voor lange tijd te gaan toeren in de U.S.A. om het nieuwe succes te kunnen verzilveren. De keuze werd gemaakt om het niet te doen (om diverse redenen…te duur, te lang van huis en familie). Maar het zorgde er wel weer voor dat de band die zich inmiddels leek te hebben verzoend met een rol als albumband in plaats van ‘hit-najager’, zich toch weer opgejaagd voelde om weer met een hit a la Twilight Zone te gaan komen. En toen kwam in 1984 het album N.E.W.S. uit (North East West South). En warempel: weer bleek het duo Kooymans/Hay een knoeperd van een hitsingle gemaakt te hebben: ‘When the Lady Smiles’. En weer mocht sterfilmmaker Dick Maas voor de band aan de slag om er een aandachttrekkende videoclip bij te maken. Dat lukte. Iets te goed...

Dat wil zeggen: in Nederland en de rest van Europa oogstte de clip veel aandacht en waardering. Maar in (Noord-) Amerika ging het helemaal fout: de clip zou te veel expliciet geweld bevatten en kwam niet door de keuring om überhaupt overdag op MTV uitgezonden te mogen worden. Destijds wist je dat je dan een kansloze wedstrijd aan het lopen was om met je bijbehorende album goed te kunnen scoren. In Nederland behaalde het album moeiteloos de nummer 1 positie. The Earring bleek eindelijk het juiste geluid ontdekt te hebben om mee te kunnen in de vaart der volkeren, lees: om ook flink gedraaid te worden in de discotheken.

Zelf vond ik het weer een geweldig goed nieuw album, maar ja, hoe kritisch ben je als fan? Ik kan me nog een leuke gebeurtenis uit die tijd herinneren. De band was op tournee door Nederland en deed ook maar weer eens Sneek aan. Ik weet niet of ik me het goed voor de geest haal, maar volgens was dat concert nog net voor de officiële release van het album, of was nog niet bekend welke single eruit gebracht ging worden.

Na afloop raakte ik in gesprek met Barry Hay (ja, zo deed je dat als echte fan!) en ging het gesprek over welk nummer er volgens ons (de diehard fans dus) nou op single moest verschijnen. Met die vraag wist degene met de grootste mond wel raad. Ik antwoordde ‘Clear Night Moonlight natuurlijk’. Hay begon te lachen en zei ‘Ja dat vind ik eigenlijk ook wel’. The rest is history. Het werd natuurlijk ‘When the Lady Smiles’, de peperdure clip lag natuurlijk al lang klaar op de planken (zelfs nog met een bijrolletje van acteur Huub Stapel bij een lift…). Het nummer werd een groots succes, zoals gezegd. Daarna volgde mijn geluksmomentje met het verschijnen van de tweede single: ‘Clear Night Moonlight’. Ik vind het nog steeds één van de leukste no-nonsense Earring nummers met die heerlijk blazers erbij. Opnieuw bleek hoe tekstschrijver Barry Hay in zijn eigen moedertaal, het Engels, in drie minuten en nog wat een pracht rock’n roll verhaal kon schetsen. ‘Imagine you and I. Leaving it all behind…you know how the story goes. At the end of the rainbow…there’s a bag of gold.’ Waarna de blazerssectie dit sprookje uitblaast. Ook deze (weer niet bepaald goedkope) clip kwam niet door de keuring in Amerika, wegens expliciet tonen van geweren en geweld…

Veertig jaar later is er dan deze heruitgave met qua geluid flink opgepoetste versies van alle nummers op het album op cd nummer 1, aangevuld met de single en 12-inch versies. Op cd nummer 2 vind je allemaal versies van de betreffende nummers in wording. Dat is best grappig én informatief om te horen. Als je een nummer-in-wording-versie van When the Lady Smiles hoort, kom je erachter dat songs ook niet zomaar tot stand komen. Dat is vaak een heel proces van uitproberen, om- en weggooien. Bij versie nummer 6-83 (zoals die op de cd genoemd wordt) hoor je niet Hay maar Kooymans zingen in een veel relaxtere sfeer, maar ook met veel minder dreiging. Bij ‘Clear Night Moonlight’ early version 6-83 hoor je bijna de versie zoals die later op de akoestische  ‘Naked’ cd’s verscheen. Op cd nummer 1 staan alle nummers van het oorspronkelijke album, geremasterd in 24 bit/192 kHz vanaf de originele mastertapes. Het klinkt allemaal een stuk beter met strakker drum- en baspartijen.  Ook hier bewijst de band maar weer eens meer toch ook echt een album-band te zijn, er staat bijna geen zwak nummer op. ‘First Glove’ misschien? Op het titelnummer ‘N.E.W.S.’ tapt de band uit een minder gebruikelijk vaatje met een soort rappende Hay aan het begin, daarna gaat hij los met een tirade over de toestand in de wereld. Hmm, toen al – was het toch niet allemaal beter vroeger?  

Hopelijk volgen er nog vele nieuwe uitgaves van Golden Earring. Ik kan er in ieder geval nog lang niet genoeg van krijgen. En ik vermoed dat er echt nog heel veel moois in die gouden kluis van The Earring ligt!

N.E.W.S. 2.0

Deze 2CD van N.E.W.S. is de vijfde in de serie van remastered & expanded albums van Golden Earring, onder toezicht van Red Bullet catalogus en bandarchivaris Wouter Bessels. Voor het eerst geremasterd van de oorspronkelijke eerste generatie Soundpush Studios master tapes Inclusief singleversies, B-kant en ruim een uur aan nooit eerder uitgebracht materiaal: The N.E.W.S. Sessions. Inclusief 36 pagina’s tellend boekje, met een verhaal over het ontstaan van het album, memorabilia en fotomateriaal.

Muziek: 8
Klank: 8.5
Label: Red Bullet
Speelduur: 2 uur 19 minuten
Te bestellen bij Kroese-Online






EDITORS' CHOICE