Superieure reproductie van muziek en film, maar dan zonder de loze belofte van die marketingtechnische grootspraak – dat is waar je bij het Reference Sounds Experience Center op mag rekenen. Het gevolg als je hobby je passie is, en je daar vervolgens je werk van weet te maken. Het doel? “Het creëren van een ervaring die je het gevoel geeft dat je er écht bij bent”, zegt Michael Huigen. “Dat motiveert ons om een stap verder te gaan en het meeste uit onszelf en onze producten te halen. Alles met één duidelijke missie – je dichterbij brengen.” “Bringing you closer”, dus – om zijn slogan op de muur te lenen.
Dat ‘dichterbij’ wordt het meest tastbaar in de exclusieve luisterruimte waar droomsets van Wilson Audio, Wadax en Mark Levinson op je staan te wachten. Die is namelijk ongeëvenaard, misschien wel letterlijk, in heel Europa. Een deur verder doet de volledig door Michael zelf uitgetekende en ontwerpen JBL Synthesis home cinema hetzelfde voor surroundweergave, in niet minder dan 21(!) kanalen.
En dan zijn er nog die JBL in- en on-wall oplossingen, al dan niet verborgen in muren, tv-meubelen en fraaie kasten, die je op de eerste etage aantreft. Al hebben we voor het onderdeel home cinema een apart tweede artikel in gedachten, waarover later daarom meer (“CinemaWall” – onthoud die naam).
(Wéér) op bezoek in Almere
Eventuele lezers van eerdere bezoeken aan het Experience Center weten al dat ik groot fan ben van alles wat er in Almere gebeurt. Of althans, van alles wat er bij Reference Sounds aan de Chroomstraat 2 in Almere gebeurt. Dat is (na) vandaag niet anders. Schreef hij met een grijns. Terwijl hij nog wat muzieknootjes uit z’n haar kamt.
Ben ik dan de juiste persoon om een nieuwe HiVisit te schrijven, of leest het dan al snel als een advertorial? Ja, dat gevaar bestaat. Het is, als liefhebber van de betere oplossingen voor (en toepassingen van) high-end muziek- en filmbeleving, namelijk ontzettend ingewikkeld om niét enthousiast te zijn. Heb je daar als lezer evenwel je bedenkingen bij, dan stel ik voor dat je via de website een afspraak maakt om zelf eens een kijkje te gaan nemen. Én je uiteraard achteraf bij redactie@hifi.nl te melden om me te vertellen dat ik de loftoeter bij nader inzien gerust nog wat verder uit had mogen schuiven. Ik beloof dat ik je zal vergeven.
In de inmiddels 15 jaar dat ik voor HIFI.NL werk en schrijf ben ik op aardig wat plekken aardig onder de indruk geweest. Een rode draad in al die demo’s is vaak dat de muziek er centraal stond, niet de apparatuur die dat mogelijk maakte. Een opvallende tweede overeenkomst is het Lage Landen-tintje dat die indrukken met elkaar verbindt. Daar zaten dan sets van boven de 1 of zelfs 2 miljoen euro bij, waaronder bij Kharma in de eigen luisterruimte in Breda (hun eigen luisterruimte, niet de mijne). Maar ook sets van een paar duizend euro, bij de jongens van Joenit uit Mechelen. Een zeer imposante presentatie van Siltech en Crystal Cable was dan wel in Las Vegas, niet in Elst, maar we mogen ‘m uiteraard tellen als Nederlandse inzet. En dan was er nog die spectaculaire demo met de Wadax Atlantis Reference Dac en Server een jaartje geleden.
Een set met Wadax, Wilson en Dan D'Agostino, daar is weinig Hollands aan zou je zeggen. Maar dan doe je de rol van Michael Huigen en zijn team bij Reference Sounds echt tekort.
Go see the dealer!
Reference Sounds Experience Center, dat zijn deuren opende in 2021 als ondersteuning van het dealernetwerk – “we doen géén eigen verkoop”, benadrukt Michael regelmatig – is gebouwd op jarenlange ervaring met toonaangevende audiomerken zoals Audio Research, Mark Levinson, JBL en Wilson Audio én een enorme rugzak vol ervaring, training en technische kennis, maar bovenal liefde. Liefde voor muziek en film en voor iedereen die deze passie deelt. Deze producten zijn te beluisteren via een select aantal dealers, waarbij je het Experience Center mag echt mag zien als high-end verlengstuk van dat dealernetwerk. “Het zou voor mij ook niet logisch zijn om directe verkoop aan te bieden”, vult Michael die filosofie nog eens aan. “Dan word ik zelf een dealer, met het bereik van een dealer en alleen dat stukje van de markt dat één dealer bedient. Het dealernetwerk daarentegen vertegenwoordigt het volledige aanbod van deze merken in de Benelux.” Voor de daadwerkelijke aanschaf kun je dus bij specialisten zoals Alpha High End, Audio Tempel, Hifi Solutions, Listening Matters en Rhapsody terecht – ook niet de minste namen om naar doorverwezen te worden.
Reference Sounds op zijn beurt biedt een plek waar je in alle rust en met al de juiste randvoorwaarden – waaronder ondersteuning vanuit de juiste kennis en expertise, inspiratie voor je interieur en perfectie in de akoestiek – in aanraking kunt komen met A/V-oplossingen precies zoals de fabrikant ze bedoeld heeft. “En dan bedoelen we echt álle oplossingen, inclusief de ultieme cinemasystemen van JBL Synthesis, van onzichtbare custom install-speakers tot op maat gemaakte tv-wanden met ingebouwde speakers en sufwoofers.”
Nieuwe generatie
We kunnen door al het voorgaande best begrijpen dat je bang raakt dat je alleen voor de top van de high-end audio in Almere terecht kunt – eerdergenoemde set met Wilson en Wadax ging immers voorbij het half miljoen. Ook daarin biedt het Experience Center echter veel meer dan die ruimte en die set alleen. “Er komt een hele nieuwe generatie van muziek-liefhebbers aan die nog moeten ontdekken wat de meerwaarde is van een goed systeem om hun favoriete albums op af te spelen – en die willen we óók meenemen.”
Om woord op te volgen met daad, heeft Reference Sounds onlangs de gloednieuwe instapserie van JBL ook aan het aanbod toegevoegd. Het Amerikaanse merk heeft in de zomer een vijftal AV-receivers gelanceerd, alle met de typeaanduiding MA – voor Modern Audio – die exact hetzelfde moeten doen als wat Michael omschrijft: die nieuwe generatie bereiken. Het kleinste model is de MA310, een 5.2-kanaals AV-receiver, en het vlaggenschip is de MA9100HP, die het regelcentrum kan zijn van een 9.2-kanaals thuisbioscoop. Alle modellen zijn voorzien van vergelijkbare technologieën om high-performance geluid te ondersteunen, waaronder klasse-D versterking om alle kanalen van stroom te voorzien, Dolby- en DTS-decodering en hoge resolutie 24-bit/192 kHz DA-converters. Met audiokwaliteit en een focus op gebruiksgemak bieden de MA Series-modellen de flexibiliteit van een breed scala aan ingangen voor tweekanaals en meerkanaals bronnen.
Om het stukje ‘betaalbaar’ – en daarmee voor veel consumenten bereikbaar – te onderstrepen heeft het merk achter de initialen van audio engineer James Bullough Lansing ook een nieuwe productlijn van luidsprekers voor muziek en film op de markt gezet: de Stage 2 serie van speakers voor stereo en surround. Als hifi-merken het begrip “bereikbaar” gaan bezigen, dan moet je natuurlijk altijd even goed opletten. De A3 van het Amerikaanse luidsprekermerk Magico werd ook als bereikbaar in de markt gezet, maar daar hoorde dan alsnog een prijskaartje van meer dan 10.000 euro bij – per stuk. In het geval van de Stage 2 luidsprekers mag je het bereikbare gelukkig letterlijk nemen: de Stage 240B tweeweg monitor koop je voor 375 per paar (per paar).
De prestaties? “JBL neemt met de MA7100HP uit de MA-serie (het model net onder vlaggenschip 9100HP, red.) en de Stage 2-luidsprekerserie een ijzersterke plek in het segment in”, zo schreef Harro eerder deze maand in zijn uitgebreide 5-sterren-oordeel van JBL's nieuwelingen. “De door mij ontvangen 5.1.2 Dolby Atmos en DTS:X gecertificeerde set levert ongeacht de content die ik afspeel home cinema en stereo prestaties waar ik stil van word.”
Nieuwsgierig geworden? Je leest de hele review hier.
Project? The Sky is the Limit!
Een mooi praktijkvoorbeeld dient zich tijdens de HiVisit aan, als geroepen om de kracht van de locatie in Almere verder te duiden. Een echtpaar heeft zich na wat online zoekwerk aan de Chroomstraat gemeld om de letters A en V in hun nieuwe landelijke villa met hoofdletters te gaan spellen (lees: het ultieme in Audio en Video direct in de bouwplannen mee te nemen). Dat begon met een vraagstuk in de categorie traditionele hifi, wat uiteindelijk leidde tot een bezoekje aan de bijzondere luisterruimte die ik ergens in de intro al roemde.
Geheel naar verwachting – althans, voor mij was het geen verrassing – telde de som "deze set horen" en "deze set kunnen betalen" op zoals 1+1=3 ("doe mij die maar"), maar dat was nog niet het hele verhaal. De deur ernáást stond namelijk met een klein kiertje open en maakte eveneens nieuwsgierig...
Lang verhaal kort, de home cinema werd ook maar meteen 'afgenomen'. Als Michael niet had uitgelegd dat hij op locatie een kopie-op-maat kon tekenen en realiseren, was er ter plekke een verhuiswagen gebeld. "Pak maar in."
Ze zijn niet de eersten – en ongetwijfeld niet de laatsten – om hier verliefd te worden op de mogelijkheden.
4D-brochure: beleving centraal
Onder de streep is het Experience Center in Almere een soort 4D-brochure van wat Reference Sounds is, kan en doet – en wat daarbij voor jou als eindgebruiker de beste oplossing is. Maak een afspraak en laat je inspireren.