JBL lanceerde in 2024 een gloednieuwe luidsprekerserie gelanceerd die is gericht op een optimale beleving van muziek en home cinema. We deelden al eerder een review uit die lijn – de JBL Stage 250B monitoren –, in deze tweede test gaan de schijnwerpers op de Stage 260F vloerstaanders. Met de in de kleuren ‘espresso’ en ‘latte’ verkrijgbare Stage 2 luidsprekerlijn bevestigt JBL de sterke correlatie tussen goede hifi en Italiaanse koffie. Beleef ik met de Stage 260F onder het genot van een kopje ongezoete boonemulsie een even subtiele gelaagdheid in muziekweergave? Lees snel verder.
JBL
Het Amerikaanse JBL heeft een rijke geschiedenis in de hifi- en muziekindustrie. Niet enkel heeft de fabrikant legendarische versterkers en hifi luidsprekers voor thuisgebruik geproduceerd, ook zijn vele bioscoopzalen, muziekstudio’s en muziekclubs in de jaren ‘60, ‘70 en ‘80 voorzien van JBL PA-luidsprekers die vele jaren muzikaal geweld hebben overleefd. Misschien is de grootste prestatie nog wel de Grateful Dead’s ‘wall of sound’ die door Hanley is gebouwd en de PA-installatie voor Woodstock, het meest legendarische rockconcert ter wereld. Hanley heeft in deze roemruchte muur van luidsprekers gebruik gemaakt van JBL-D130 drivers. Volgens Leo Fender de beste driver voor het weergeven van gitaargeluid; een gamechanger in de industrie.
Het laatste decennium is JBL vooral bekend van de portable en personal audio devices zoals bluetooth speakers en hoofdtelefoons waarmee de fabrikant een passend aanbod had in de toenemende vraag naar dit soort producten. JBL zal bij de meeste bezoekers van hifi.be voornamelijk bekend zijn van de hoogwaardige vintage L-luidsprekermodellen of de met hoorndrivers uitgeruste 4000-series, maar heeft in de jaren ’70 ook enkele hifi versterkers, waaronder de legendarische geïntegreerde SA-660 solid state versterker, voortgebracht die we vandaag de dag in het highend segment zouden positioneren. Enkele jaren geleden heeft JBL haar muziekverleden een nieuw leven ingeblazen en lanceert JBL haar nieuwe ‘classic’ lijn. Deze luidsprekers zijn gebaseerd op de legendarische modellen uit lang vervlogen tijden en bovendien vult de fabrikant het programma met classic audiocomponenten waaronder de fantastisch presterende JBL-SA750 versterker.
Is JBL hiermee succesvol geweest? Lees vooral de bevindingen van mijn collega’s over de JBL-SA750 versterker, de L52 Classic, de L100 Classic, de JBL 4300 en de JBL 4305P. Eind 2024 verraste JBL vervolgens met de introductie van haar Dolby Atmos en DTS:X gespecificeerde Modern Audio versterkers en de Stage 2 luidsprekerlijn. Subliem presterende AV-versterkers en een op hoorndrivers gebaseerde luidsprekerlijn die is ontworpen voor een optimale match met deze MA-serie.
Van eerstgenoemde ging ik al met de MA7100HP aan de slag, en ook de Stage 2 is hier geen onbekende; mijn review van de Stage 250B lees je hier. JBL is niet alleen terug, maar plaatst zich met haar nieuwe modellen strijdvaardig in het bestaande aanbod van AV-componenten van de sterke concurrentie. Een moedige stap.
JBL Stage 260F
In deze review werp ik mijn licht op de 2,5-weg basreflex vloerstaanders uit de Stage 2 serie, de JBL Stage 260F. Een fraai vormgegeven vloerstaander die een relatief beperkt vloeroppervlak opeist. De vormgeving is traditioneel en de baffles, het frontpaneel waarin de drivers zijn gesitueerd, hebben een iets breder profiel waarmee deze luidsprekermodellen een geheel eigen look hebben.
Ik heb de vloerstaanders in de fraaie kleur espresso ontvangen. Hierbij is de klankkast voorzien van een donkerbruine houtlook en het front is uitgevoerd in antraciet. De luidsprekers zij ook verkrijgbaar in een blanke houtlook met een crèmekleurig front. Deze wordt heel passend in koffietermen met ‘latte’ aangeduid en spreekt me design-technisch aan.
Het front wordt gedomineerd door de over de hele breedte strekkende waveguide van de hoorntweeter voorzien van een lichtgewicht aluminium dome. Onder deze tweeter zijn twee bescheiden 6,5-inch laagdrivers geplaatst. Wanneer je de aanblik van de zichtbare drivers te overweldigend vindt in jouw leefomgeving is het goed te melden dat er ook magnetisch te bevestigen frontjes worden meegeleverd. Deze hebben op de achterzijde een oranje kunststof laag waarmee deze trillingvrij tegen de baffle klemmen en met deze signaalkleur zorgen voor een modern cachet aan deze traditioneel gevormde zuilen.
De voet is voorzien van een brede plint met rubberen voetjes zodat deze trillingvrij op de vloer staat en niet omvalt als kinderen of huisdieren ergens een keer uit de bocht vliegen. JBL levert bovendien een set spikes mee waarmee je de luidsprekers optimaal van de ondergrond ontkoppelt voor een nog betere geluidsweergave. De fabrikant heeft de luidsprekers in het geheel voorzien van kwalitatief goede hardware. De luidsprekerterminals zijn geschikt voor banaanstekers, spades en blank gestripte bekabeling.
Het enige commentaar dat ik op deze terminals heb is dat deze ietwat aan de krappe kant zijn en dat ik moeite moet doen om de AudioQuest ShureGrip stekers erin te drukken. Een heel interessante feature is het rubberen kapje bovenaan de luidsprekers op de achterzijde.
De hierachter verscholen derde set terminals staat in verbinding met de bovenste set zichtbare luidsprekerterminals onderop de achterzijde. Deze tweede set terminals in het blokje van vier is dus niet bedoeld voor het bi-ampen van de speakers, maar voor het ‘onzichtbaar’ verbinden van optionele Dolby Atmos speakers die je bovenop de vloerstaanders neer kunt zetten. Chapeau.
De JBL Stage 260F luidsprekers zijn de een na hoogst gepositioneerde vloerstaanders in de Stage 2-serie en moet enkel de Stage 280F boven zich dulden. De 260F heeft een formaat zonder voet van 103,6 cm hoog, 20 cm breed en 35,4 cm diep, beschikt over twee 6,5-inch laagdrivers en een 1-inch Annodized Aluminum dome. De tweeter is in een Next Generation HDI Waveguide geplaatst waarmee deze een voor JBL kenmerkende hoornconstructie vormt.
De nominale impedantie is 6 ohm, de gevoeligheid bedraagt 90 dB/m en het frequentiebereik loopt van 40 hertz (-6 dB) tot 25 kilohertz. Op de achterzijde van de luidsprekers is een dubbele reflexpoort gesitueerd. Deze worden door JBL heel Amerikaans als Dual Flared Racetrack Rear-Firing Tuned Ports aangeduid. JBL adviseert een versterkervermogen van 20 tot 225 watt uitgangsvermogen, maar ik adviseer je dit direct te vergeten. Het versterkervermogen is immers totaal ondergeschikt aan een kwalitatief goede muziekweergave. Deze relatief gevoelige en gemakkelijk aanstuurbare luidsprekers zullen ook subliem presteren met een goede 2x 8 watt buizenversterker.
JBL Stage 260F: Luistersessies
Voor de luistersessie maak ik gebruik van een niet alledaagse combinatie. Ondanks ik over verschillende stereoversterkers beschik, maak ik gebruik van de MA-7100HP AV-versterker. Deze heb ik hier staan in combinatie met een completen surround configuratie waarbij de Stage 260F modellen de frontkanalen innemen. De keuze voor juist deze versterker maak ik niet lichtzinnig. De Stage 2 luidsprekerserie is namelijk ontwikkeld in combinatie met de MA-versterkerserie van JBL. Deze versterker is voorzien van zeven identieke voor hifi stereoweergave ontwikkelde klasse-D eindversterkers en levert sublieme prestaties.
De bekabeling in deze review is afkomstig van AudioQuest en mijn digitale bronmateriaal stream ik vanaf mijn NAS. In deze configuratie heb ik deze luidsprekers al een tijdje in mijn woonkamer spelen. Naar mate de tijd verstrijkt, laten deze luidsprekers de muziek met steeds meer gelaagdheid, nuance en geluidsdiepte horen. Niets doet vermoeden dat dit een relatief betaalbare set hifi luidsprekers betreft die worden aangestuurd met een meerkanaals AV-versterker. Om er zeker van te zijn dat de subwoofer in de opgestelde 5.1.2 configuratie niet per ongeluk laag toevoegt, heb ik deze van het systeem afgekoppeld en heb ik de versterker permanent in 2.0 stereo weergave ingeschakeld. De toonregeling en geluidsverbeteraars zijn uitgeschakeld en beluister mijn albums dus in een compleet neutrale geluidskwaliteit.
Een van de muziekalbums die ik al decennia in fysieke vorm heb en de laatste jaren pas op waarde heb weten te schatten is het album $uga(r) van Claw Boys Claw. Ik start met het enige bekende nummer van dit album, “Rosie”. Deze ballad heeft een direct en rauw karakter. Naast deze oneerbiedig te betitelen eendagsvlieg is dit album eigenlijk een verzameling van pareltjes die even de tijd nodig hebben om muzikaal te landen. De rauwe randjes in de leadzang door Peter te Bos bij “Rosie”, maar ook van de overige nummers laten de snelheid en resolutie waarmee de JBL-hoorndriver presteert overduidelijk horen. De authentieke klank van elektrisch gitaar wordt dankzij dit drivertype met zoveel meer realisme weergegeven dan dat ik in deze prijsklasse met dome-tweeters gewend ben. Basgitaar voegt zich subtiel vanuit de achtergrond in de mix. De specifieke klank van de in dit nummer aangeslagen drum in het slagwerk zingt lang na in de ketel en voegt enige ruimtelijkheid aan dit nummer toe. De warmte, openheid en het gevoel waarmee ik in dit kurkdroog opgenomen nummer wordt gezogen geeft me, bij het beluisteren via een kwalitatief goede hifi-set, telkens weer kippenvel. Ook ditmaal is het weer raak en dit is iets dat ik niet verwacht met een set vloerstaanders in deze prijsklasse.
Om in de nostalgische sfeer te blijven browse ik door de verschillende albums van Crosby Stills Nash & Young en hierbij is het nummer “Night Song” van het album American Dream het vermelden waard. Bij weergave op veel middelmatig presterende hifi sets is dit een tranen trekkend slechte productie. De JBL Stage 260F en MA-7100HP combinatie zet desondanks een fraaie prestatie neer. Zang van Young in de eerste minuut staat eenzaam op een groot podium en met gesloten ogen tekent het silhouet in gedachte af, vanuit de verduisterde achtergrond aangevuld met backing vocals van de overige bandleden.
De gelaagdheid waarmee dit nummer wordt weergegeven is geheel toe te schrijven aan de eigenschappen van de JBL-hoorndrivers. Bij dit nummer soms een tikkeltje fel, rauw en droog, maar vooral met gevoel en realisme. Door de openheid waarmee deze combinatie speelt worden (chaotische) zang, drums, keyboards en elektrisch gitaar uit de normaal gesproken ervaren brei van geluid getrokken en krijgen elk een eigen plek in het geluidsbeeld. Ondanks dat dit een studioalbum betreft ervaar ik het typische garage-band gevoel dat ik onlosmakelijk verbind met de sound van dit album uit 1988.
Waar de JBL Stage 260F luidsprekers helemaal tot recht komen is bij albums in het elektro genre. Wanneer ik “Electroplasm” van het album Ineffable Mysteries From Shpongleland van Shpongle opzet staan mijn nekharen al snel rechtovereind. In de eerste minuten kijk ik in een diep geluidsbeeld waar verschillende Indiase invloeden en stemmen zijn gemixt. Vervolgens breekt bij 1 minuut 24 het dynamisch geweld in alle kracht los.
Wat is deze speaker in staat om een explosief dynamisch muzieklandschap in de ruimte uit te spreiden. Zonder de aanvulling met een subwoofer. Sitar wordt door de hoorns gehoormatig uitgelicht terwijl er steeds meer lijntjes aan de muziek worden toegevoegd die elk met een grote precisie worden weergegeven. De detaillering van onder andere het elektronisch slagwerk en de resolutie waarmee de tweeter elk element en nuance weergeeft trekt de muziekweergave van hoek tot hoek in de ruimte uit elkaar. Wat zet deze JBL combinatie met dit album van Shpongle een kamerbrede muziekbeleving neer.
Oordeel
Met deze Stage 260F vloerstaander doet de fabrikant de merknaam JBL eer aan. Deze een na hoogst gepositioneerde luidspreker in de Stage 2 lijn levert een laagdrempelig en levendige muziekweergave en overheerst niet snel in het laag. Wat maakt deze Stage 260F nu zo bijzonder? Het is de match en de beleving die ertoe doen. In het algemeen kan ik deze luidspreker karakteriseren met een breed, open geluidsbeeld en een duidelijke focus. De klank is ontspannen en neutraal, maar zeker niet laidback.
Het dynamische en levendige karakter past veel beter bij deze compacte vloerstaanders. Bij vrijwel elk muziekgenre word ik getrakteerd op een dynamische muziekweergave met een lekkere punch in het laag en midlaag. Het laag laat in mijn ruimte zelfs een verdieping in het sublaag horen en mis de subwoofer in het geheel niet. Ervaar je toch een gebrek aan laagweergave in jouw ruimte, dan is dit met een of twee additionele subwoofers snel opgelost.
Ongeacht de luisterpositie levert deze speaker door de kenmerkende hoornconstructie een brede sweetspot en voegt bovendien een fraaie live signatuur toe aan zang en instrumenten. De midrange is neutraal en ongekleurd. Snaredrum bij de door mij beluisterde albums klinkt droog en authentiek. Koperblazers hebben een zekere felheid die toevoegt aan de signatuur. Bij strijkers zoals viool en cello levert deze speaker heel subtiel een rijk gedetailleerde muziekweergave waarbij de lastige transiënts moeiteloos worden weergegeven. De metal dome hoorn presteerde in de midrange initieel wat fel en de topend was aanvankelijk wat hard. Naar mate de tijd verstrijkt wordt dit geluid, net als het karakter van koffie met een betere blend, steeds subtieler en neemt de gelaagdheid verder toe.
Naar mate de luisteruren verstrijken ervaar ik steeds meer geluidsdiepte in de muziekweergave. Iets dat ik niet verwacht bij een op AV-gerichte set in deze prijsklasse. Aan het einde van de review is dit getransformeerd tot een levendige midhoog weergever die niet enkel een uiterst gedetailleerd beeld weergeeft, maar dit ook nog eens met een hoge mate van verfijndheid doet. Ik betrap me erop steeds vaker even te gaan zitten en lekker naar een muziekalbum te luisteren terwijl ik mijn reviews en artikelen vanuit mijn luisterstoel uitwerk. Dit is iets dat ik al jaren niet meer doe. Ik heb de laatste jaren vooral behoefte aan stilte bij het uitwerken van mijn teksten, maar deze JBL-set nodigt me juist uit tot het luisteren naar muziek is eigenlijk het grootste compliment dat ik de JBL Stage 260F MA-7100HP combinatie kan geven.
Conclusie
JBL heeft met de introductie van de Stage 2 luidsprekerserie iets heel speciaals geïntroduceerd. Het bedrijf heeft decennia aan kennis en kunde aangewend om een betaalbare hifi luidspreker te ontwikkelen voor een doelgroep met goede oren, maar die nog niet over het budget beschikt om de stap naar highend audio te maken. Met de JBL Stage 260F, in deze review aangestuurd door de JBL MA-7100HP meerkanaals versterker, ervaar ik bij vrijwel elk muziekalbum dat ik opzet een adembenemende muziekbeleving die veel beter klinkt dan het prijskaartje of de specificaties doen vermoeden. Is dit misschien toch high-end?
JBL Stage 260F
1198 euro (set) | www.jblpremium.nl
Beoordeling 5 / 5