REVIEWJBL

Review JBL Stage 250B boekenplankluidsprekers: niet alléén voor op de plank

Harro Tillema | 12 januari 2025 | JBL

SAMENVATTING

Met deze alleskunners investeer je in een hifi-luidspreker die geschikt is voor dynamische muziekgenres en zich als een vis in het water voelt bij dance, trance en elektro genres. Aanrader!

PLUSPUNTEN

  • Volwassen klank
  • Levendig en verfijnd
  • Goede prijs-prestatieverhouding

MINPUNTEN

  • Iets te strak aanvoelende luidsprekerterminals

In de zomer van 2024 introduceerde JBL een geheel nieuw ontwikkelde Stage 2 luidsprekerserie voor liefhebbers van muziek en film. Van importeur Reference Sounds kregen we niet veel later de Stage 250B boekenplankluidspreker ter review, met als aanvulling ook de bijpassende Stage 200P subwoofer. De JBL Stage 250B is een fraai vormgegeven monitorluidspreker die je moeiteloos in de allerkleinste ruimtes plaatst. Hoe is de geluidsbeleving? Is deze compact of heeft de Stage 250B een grotere verrassing voor me in petto?

De JBL Stage 250B boekenplankluidsprekers bieden een fraai aanzicht. De vormgeving is traditioneel, maar hebben dankzij de iets bredere en hogere baffles toch een geheel eigen look gekregen. Ik heb deze Stage 250B boekenplankluidsprekers in de fraaie kleur espresso ontvangen. Dit is donkerbruin waarbij het front is uitgevoerd in antraciet. In mijn interieur de juiste keuze.

Vind je deze kleurstelling te donker voor jouw leefomgeving, dan zijn deze ook verkrijgbaar in latte, een blank houtmotief met een crèmekleurig front. Het front wordt gedomineerd door de over de hele breedte strekkende waveguide van de hoorntweeter voorzien van een lichtgewicht 1-inch Anodized Aluminum dome.

De volledige familie

De tweeter is in een Next Generation HDI Waveguide geplaatst waarmee deze een voor JBL kenmerkende hoornconstructie vormt. Veel liefhebbers zullen dan ook raakvlakken zien met de legendarische 4000-series én de geheel nieuwe 4000-series waarmee JBL zijn klassiekers optimaal eert.

Reviews van deze nieuwe 4000-generatie lees je hier en hier terug

De compacte en 5,6 kilogram wegende tweeweg boekenplankluidsprekers zijn voorzien van een Rear-Firing Flared Tuned Port, zoals JBL deze achterwaarts geplaatste basreflex poort noemt en hebben een bescheiden formaat van 32,1 cm hoog, 20 cm breed en 24,1 cm diep. Onder de karakteristieke hoorntweeter past JBL in de 250B een 13 centimeter midlaag driver toe. Het frequentiebereik loopt hiermee van 50 hertz (-6 dB) tot 25 kilohertz waarbij de scheidingsfrequentie op 1,7 kilohertz ligt. De nominale impedantie van de Stage 250B bedraagt 6 ohm en de gevoeligheid is 86 dB. Hiermee is deze luidspreker prima met een brede selectie versterkers aan te sturen. Houd je niet van de aanblik van zichtbare drivers, dan kleef je er met het grootste gemak een van de meegeleverde magnetische frontjes op. Deze zijn voorzien van een oranjekleurige kunststof laag waarmee deze trillingvrij tegen de baffle klemmen. Deze frontjes voegen door deze signaalkleur een fraai designdetail in de aanblik toe. De monitors zijn bovendien voorzien van rubberen voetjes in JBL-oranje, zodat deze trillingvrij op elk oppervlak kunnen worden geplaatst.

Ik heb de Stage 250B luidsprekers al een paar weken in mijn woonkamer spelen en als versterker heb ik in deze review de subliem presterende JBL MA-7100HP AV-versterker gebruikt. Deze versterker is in combinatie met de Stage 2 luidsprekerlijn ontwikkeld en levert buitengewoon goede prestaties. In de eerste dagen miste ik nog enige gelaagdheid, nuance en geluidsdiepte die ik bij de eerder beluisterde Stage 260F vloerstaanders wel ervaarde (de review van de Stage 260F volgt, red.). Halverwege de reviewperiode ontpopt deze compacte monitor zich echter als een dynamisch en delicaat spelende speaker. Naarmate de dagen verstrijken hoor ik de JBL Stage 250B met steeds meer autoriteit en nuance spelen. Net voordat ik de reviewperiode beëindig en denk dat de maximale geluidskwaliteit is behaald, neemt deze plots eens een klein sprongetje in zowel de top-end als in de diepte. Wat een feest! De hoogste tijd om er eens gemakkelijk voor te gaan zitten voor een goede eindindruk.

JBL Stage 250B luistersessies

Initieel start ik de luistersessies enkel met de monitors en zonder gebruik te maken van de Stage 200P subwoofer die door de importeur voor deze review is meegeleverd. De versterker schakel ik in een 2.0 stereoweergave, de toonregeling en geluidsverbeteraars van de AV-versterker blijven uiteraard uit en beluister ik mijn albums én filmcontent in een compleet neutrale geluidskwaliteit voor een eerlijke indruk. De luidsprekers zijn met de versterker verbonden met betaalbare SLiP 14/4 DB luidsprekerbekabeling van kabelfabrikant AudioQuest. Uitstekende bekabeling voor stereo én home cinemagebruik. De netstroomkabel? Deze wordt door JBL met de MA-7100HP meegeleverd en is allesbehalve speciaal. Ik heb de combinatie dus beluisterd zoals jij dit thuis ook doet en de geluidskwaliteit zal zelfs verbeteren wanneer jij deze opwaardeert met een kwalitatief beter exemplaar. Na elke track in 2.0 stereo te hebben beluisterd, beluister ik deze nogmaals met ingeschakelde subwoofer waarbij ik de versterker overeenkomstig instel op een 2.1 stereoweergave. Hierbij heb ik de crossover frequentie op de versterker ingesteld op 60 hertz voor een zo vlak mogelijke frequentiecurve en het volume van de subwoofer zodanig ingesteld dat deze het laag niet aandikt, maar enkel het diepste laag aanvult. Met de albumkeuze verplaats ik me ditmaal in de jongere JBL-doelgroep. Geen klassieke pianoconcerten of 80’s hardrock dus. Ook geen elektronica uit de jaren ‘70, ‘80 en ‘90. Ik focus me liever op deep house, gothic, indie en dance.

“Rebirth” van het gelijknamige album van Synthetic Epiphany uit 2013 zet een weidse soundstage in de ruimte neer. De knetterende en gesampelde vinyl kraakjes spatten van de luidsprekers af en door de hieraan toegevoegde reverb laten deze de ruimte flink in grootte toenemen. Indringend op mijn trommelvliezen werkende synthesizers en de sterk ingrijpende compressie brengen een post apocalyptische atmosfeer in de ruimte. Zang staat beschut in de achtergrond en zorgt voor een dromerige beleving.

Hierna schakel ik over naar een 2.1 weergave en direct transformeert dit nummer naar een muziekstuk waarbij de synth-bass het vloeroppervlak bij de laagste noten heerlijk met ‘gevoel’ laat vollopen. Hierbij overheerst dit laag niet, maar voegt net dat beetje aan diepgang toe waarmee de muziek interessanter wordt. Bij het nummer “Infinite” is het positieve effect van de subwoofer zelfs nog beter waarneembaar. Waar ik in 2.0 stereoweergave al een hele volwassen muziekweergave uit de compacte monitors ervaar, voegt de Stage 2 subwoofer in 2.1 stereoweergave een intense en hypnotiserende laagweergave toe. Heerlijk.

“Happy Returns” van het album Hand Cannot Erase van Steven Wilson zet eveneens een ruimtelijk soundstage neer. Stem van Wilson heeft dankzij de hoorns een goede definitie en articulatie. Piano wordt neutraal weergegeven en heeft een realistische attack van het hamertje op de snaren en relatief lange sustain, gitaar sprankelt en de basgitaar wordt met een lekkere push weergegeven.

Deze compacte boekenplankluidsprekers hebben een mooie openheid en laten elektrisch gitaar en keyboards met een fraaie gelaagdheid horen. Kinderstemmen in het staartje van het nummer laten de geluidsdiepte nog eens een paar passen toenemen. Mis ik de subwoofer in dit stuk? Nee, niet direct. Schakel ik deze echter aan, dan ervaar ik een fractie meer volheid bij zang en pianonoten. Alles klinkt meer volwassen en volgroeid. Waar de basdrum voorheen wat gedempt klonk voegt de subwoofer een fractie meer oempf toe en hiermee ervaar ik bij dit nummer meer beleving zonder de hele presentatie dik of zwaar te maken.

Bij het nummer “Soft Bites” van het album Underworld van Invisible Reality uit 2015 word ik mijn stoel ingedrukt door het intense laag en de opzwepende beat waarmee deze compacte 250B’s de muziek weergeven. Stemmen en synthesizereffecten worden met een fraaie resolutie driedimensionaal weergegeven. Deze komen helemaal los van de luidsprekers en transformeren de huiskamer denkbeeldig naar het formaat fabriekshal. De openheid en gelaagdheid waarmee de Stage 2 monitors de muziek weergeven is uitstekend. Hoe langer ik naar deze track luister, hoe meer ik onder de indruk raak van de adembenemende performance van deze kleine giganten. Dit verwacht ik eerder van een kwalitatief goede vloerstaander en niet zozeer van een set betaalbare monitors. Wanneer ik vervolgens de subwoofer inschakel wordt dit effect nog eens versterkt met diepe, droge en vooral rake klappen. Wanneer ik het volume kortstondig op 12 uur zet transformeert deze subtiel spelende set zich tot een absoluut fuifnummer waar je zelfs in de grootste huiskamer een indrukwekkende clubbeleving neerzet. Diep respect, JBL. Diep respect.    

Oordeel

De door mij ontvangen JBL Stage 250B monitors leveren een levendige, dynamische muziekweergave. Dankzij het goede afstraalgedrag van de hoorndrivers ervaar ik een mooi ruimtelijk geluidsbeeld met een brede sweetspot waarmee de monitors niet heel erg kritisch lijken te zijn op het gebied van plaatsing in de ruimte. Plaats de luidsprekers wel met de hoorndrivers op oorhoogte, want het off-axis afstraalgedrag naar boven en beneden is vrij beperkt. Deze compacte monitors leveren bij dialogen een prima fantoom midden, zodat dit een prima alternatief kan zijn voor een traditionele soundbar of in situaties dan een soundbar je niet past. De weergave van stemmen en dialogen is, zonder ingeschakelde stemverbeteraars, prima. Bij een correcte plaatsing komen de effecten, dankzij de snelheid van de hoorns, goed uit de verf en zorgen voor een gedetailleerde entertainmentbeleving.

De klank waarmee het entertainment via de tweeweg basreflex luidsprekers wordt gebracht is neutraal en ongedwongen. Ik heb de speakers met en zonder subwoofer beluisterd en moet eerlijk bekennen dat ik de subwoofer bij muziekweergave niet altijd mis. Bij homecinemagebruik in een tweekanaals geluidsweergave is de filmbeleving in kleinere ruimtes ook prima.

Heb je geen ruimte voor een aanvullende subwoofer, dan leveren de Stage 250B’s ruim voldoende laag bij het weergeven van dynamische scenes en explosies. Heb je behoefte aan dieper laag of heb je een grotere ruimte te vullen, dan voegt de additionele subwoofer toe aan de totaalbeleving. Ook bij dance en trance genres voegt de subwoofer een stukje extra beleving toe, maar bij klassieke, akoestische, indie en rock albums ervaar ik daarentegen ook een overtuigende muziekbeleving zónder de subwoofer. Ben je je aan het oriënteren naar een gemakkelijk te plaatsen luidspreker die optimaal presteert in een kleinere ruimte, dan is de JBL Stage 250B een kandidaat om serieus te overwegen. Ik heb deze compacte luidsprekers ontvangen in de chique kleurstelling ‘espresso’, maar in de kleur ‘latte’ krijgen deze strak gelijnde hifi-weergevers een meer Danish Design tintje.

Combineer de Stage 2 monitors met een versterker naar keuze of combineer deze met de door mij gebruikte MA-7100HP AV-versterker zodat je de compacte stereo set gaandeweg uit kunt bouwen naar een 7.2 of 5.2.2 Dolby Atmos omgeving. Wat je ook voor de toekomst in gedachte hebt, de Stage 250B boekenplankluidsprekers bieden een uitstekende start van een boeiend entertainment avontuur.

Conclusie 

JBL heeft met de Stage 250B een interessante boekenplankluidspreker gelanceerd die breed inzetbaar is en bovenal uitstekende weergaveprestaties laat horen. De JBL Stage 250B levert een stevige punch in het laag en dankzij de JBL-hoorntweeter is de muziekpresentatie weids en levendig. Deze compacte luidspreker is perfect inzetbaar als vervanger van een doorgaans matig presterende soundbar en ben je kleiner behuisd, dan vervult deze Stage 250B waarschijnlijk veel van jouw muziekwensen.

Met deze alleskunners investeer je in een hifi-luidspreker die geschikt is voor dynamische muziekgenres en zich als een vis in het water voelt bij dance, trance en elektro genres. Aanrader!

JBL Stage 250B monitoren
475 euro per paar | www.referencesounds.nl
Beoordeling 4.5 / 5






EDITORS' CHOICE