Ansuz is de sterkhouder bij Audio Group Denmark. Een doorbraak op vlak van bekabeling gaf het startschot voor een avontuur dat leidde tot een bijzonder uitgebreid assortiment kabels en accesoires. "Hoe leuk is het om iets betaalbaar te selecteren en dan te onderzoeken hoe ver je kunt raken door te optimaliseren."
âHet eerste wat we gaan doen is luisteren.â Ja, er zijn absoluut ergere dingen om mee begroet te worden als je op bezoek gaat bij een groot audiobedrijf zoals Audio Group Denmark. Het had evengoed een drie uur durende Powerpoint-presentatie door de marketingafdeling kunnen zijn. Maar dat promotion manager Frits Dalmose hiermee een tweedaagse bezoek aan deze bijzondere hifi-fabrikant uit Noord-Denemarken begint, zegt veel.
De funderingen van de vier merken van AGD â Aavik, Ansuz, Axxess en BĂžrresen â worden gevormd door nieuwe technologieĂ«n en elegant design, maar misschien wel vooral door dat luisteren. Het zoeken naar ingrepen en materialen die het verschil maken in de uiteindelijke weergave, dat vinden ze belangrijk. Een typisch hifi-merk heeft een of twee speciaal ingerichte luisterruimtes, bij Audio Group Denmark tellen we er zo een viertal. Niet gek ook, als je weet hoeveel producten hun merken hebben. Zo kom je ook wat tegen bij een rondleiding: hier een prototype van een phono-voorversterker, daar een prototype van een toonarm en daar een toekomstige subwooferlijnâŠ
Wat snel opviel is dat ze bij Audio Group Denmark geeks zijn. Audiogeeks, zeker, maar ook materialengeeks. Veel audio-ontwerpers etaleren een voorliefde voor een bepaalde substantie (koolstofvezel! keramisch aluminium! beryllium!), maar bij Audio Group Denmark zijn ze helemaal bezig met de impact van alle materialen. En dan vooral metalen zoals koper, titanium, zirkonium en goud. Hoewel er ook bijvoorbeeld een natuurlijk composietmateriaal wordt gebruikt voor sommige behuizingen omdat dit nu eenmaal een realistischer materiaal is om te gebruiken voor bijvoorbeeld de netwerkswitches en stroomverdelers.
Achter het gordijntje zitâŠÂ
Conventioneel is die eerste luistersessie helemaal niet. Met onze drieĂ«n zitten we voor een licht maar ondoorzichtig gordijn, met daarachter een muzieksysteem. Geen idee wat er juist qua apparatuur speelt, maar het klinkt wel imposant. Na een korte playlists met onconventionele tracks, volgt de vraag: âNaar wat denk je te luisteren?â. Moeilijk in te schatten, onder meer omdat we aan een uiteinde zitten van een grote zolderkamer met in de verte een schuin plafond met twee ramen. Maar het kwam groots over.
Het blijkt een paar BÞrresen X2 speakers te zijn, de kleinste en goedkoopste vloerstaande luidsprekers die onder de BÞrresen-naam valt. (Er is ook Axxess, dat een toegankelijke ingang tot het AGD-aanbod biedt) De luidsprekers zijn ver uit elkaar gezet om een brede soundstage te creëren, maar toch: heel indrukwekkend. Het zijn maar smalle luidsprekertjes, maar er komt iets spatial, luchtig en met een mooi gedefinieerd laag uit.
Frits draait al even mee in de audiowereld. Dat maakt hem echter geen nostalgicus die constant terugblikt, integendeel. Voor hem is vooruitgang goed. âNeem nu een Axxess FortĂ©-versterker en zet het tegenover de absolute high-end van 20-25 jaar geleden. Die FortĂ© speelt ze helemaal naar huis. Zoveel is er veranderd. Je kunt nu veel meer bereiken. Als het gaat om luidsprekers en apparatuur hebben we echt heel veel vooruitgang geboekt. Speakers van dit relatief kleine formaat met zowel grip en zoveel bas? Dat was gewoon onmogelijk vijftien en meer jaar geleden. Maar nu kunnen we het.â
Dat sluit perfect aan bij wat CEO Lars Kristensen vertelde tijdens de rondleiding door de gebouwen: hij vindt dat te veel audiobedrijven blijven aanmodderen, hij wil innovatief zijn.
Optimaliseren is het sleutelwoordÂ
Dat Dalmose net een aantal demonstraties begint met Ansuz-kabels (specifiek: stroomkabels en -ingrepen) en dat we niet beginnen met apparatuur en speakers is uiteraard geen toeval. âMijn favoriete woord is âoptimaliserenâ. Het is natuurlijk fijn om een paar BĂžrresen M-speakers te nemen, met Gold Signature-kabels en de Aavik 880-lijn [allemaal vlaggenschipmodellen die enorme bedragen kosten, nvdr]. Maar ik vind het zelf veel leuker om iets betaalbaar te selecteren en dan te onderzoeken hoe ver we kunnen raken door het te optimaliseren.â
Wat de Deen daarmee bedoelt, laat hij gewoon horen. Deze eerste luistersessie draait vooral rond stroom â een controversieel onderwerp. Ook voor mezelf, want niet elke stroomoplossing die ik doorheen de jaren gehoord heb bracht de beloofde verbetering. Ansuz bouwt zowel stroomkabels als wat AGD power distribution-toestellen noemt. Die term klinkt vreemd in de oren, want de meeste concurrenten spreken over âpowerconditionersâ.
âDie term gebruiken we niet, want we willen geen zware filtering toepassen die alles slechter doet klinken.â Even vergelijken met dezelfde track gespeeld via een power distribution-toestel en dan opnieuw met een power conditioner van een ander bekend merk, liet inderdaad verbluffende verschillen horen. En de power conditioner kwam er zeker niet als beste uit⊠âHet filteren in zoân conditioner drukt uiteindelijk de dynamische headroom doordat hij veel inductie introduceert aan de signaalweg. Je kunt het horen Ă©n metenâ, voegt AGD-CEO Lars Kristensen eraan toe. En omdat hij het graag flamboyant stelt: âSoms klinkt zoân conditioner zo slecht dat je beter met een stekkerblok van IKEA werkt.â
âHet verschil is dat onze noise-cancellingoplossingen altijd in parallel staan, niet in het signaal of stroompad zelfâ, luidt de verklaring. Ook als we tijdens de rondleiding even in een power distribution-toestel kijken, valt er iets heel anders te zien dan bij typische powerconditioners, inderdaad geen condensators en filterkernen, maar âTesla Spoelenâ die op verschillende plekken zijn toegepast.
Een wel heel breed aanbodÂ
Als het over kabels en accessoires gaat, dan is Ansuz het merk bij Audio Group Denmark waar je moet zijn. Het assortiment is immers groot, gaande van kabels (speakerkabels, stroomkabels, digitale audiokabels en analoge interlinks) over stroomproducten tot accessoires (Sortz en Sparkz) die aan ânoise reduction doen. Om noise is veel te doen bij AGD, want zoals Kristensen het zegt: âHet vreemde aan ruis is dat je het niet hoort, totdat je het weghaalt uit de signaalweg en apparatuurâ. Later in het bezoek aan de Aalborgse firma kregen we ook de gelegenheid om uitgebreid te luisteren naar demonstraties van de verschillende niveaus van Darkz, resonantie-onderdrukkende voetjes voor apparaten, speakers en meubels. Ansuz heeft nog andere producten die vallen onder de noemer van âresonantiebestrijdersâ, zoals de Record Stabilizer (een zware puck met kogeltjes om vinyl stabiel te houden en resonanties van de plaat te controleren), de Rezonator (een wat mysterieuze massieve titaniumstaaf die samen met twee ontkoppelaars bovenop apparatuur wordt geplaatst) en ook een aantal volledige hifi-racks. Die Ansuz Racks worden gebouwd uit titanium, dus heel goedkope oplossingen zijn ze zeker niet.
Onder de noemer Darkz huizen heel wat producten die uitgebreid aan ons demonstreerd werden. De rode draad bij de verschillende Darkz-schijfjes is altijd het controleren van resonantie. Een goede ontkoppeling van speakers is iets waar we zelf al vaker een verbetering hebben opgemerkt, en tijdens sommige van de demoâs in Aalborg was ook goed te horen dat er vooruitgang werd geboekt. Niet bij elk demonstratie was de impact even groot, maar het is wel duidelijk gebleken dat ontkoppeling een goede manier van optimalisatie is voor je audioapparatuur. De boodschap is: zelf goed luisteren vooraleer te beslissen, gelukkig is dit eenvoudig te doen, je zet ze immers zo onder je apparaat of luidspreker.
Hetzelfde gaat op voor de Sortz, een toestel (passief en hogerop in het gamma actief) dat je een ongebruikte poort (zoals een cinch- of XLR-aansluiting) van een versterker of ander apparaat steekt om interferentie via de lucht (zoals radiogolven) te elimineren. Sparkz is dan weer een noise-cancelling plug die je in een stopcontact steekt. Zowel de Sortz als de Sparkz zijn weer gebaseerd op de Tesla-spoelen.
De Ansuz-producten zijn gericht op muziekliefhebbers die hoog mikken qua prestaties. Daar hangt een prijskaartje aan, maar gelukkig zijn een aantal van de technologieën in een toegankelijkere vorm uitgebracht onder de Axxess-merknaam. De Axxess-stroomkabel en met name de Axxess-speakerkabel die we te horen kregen, leverden tijdens de demonstraties wat ons betreft al heel mooie resultaten.
Interessant: tijdens een gesprek over luidsprekerkabel kwam het onderwerp âlengteâ ter sprake. âElke kabel werkt als een antenne. Hoe langer het is, hoe langer de golflengte waarvoor het getuned is. Maar in die lage frequenties merk je minder gauw een probleemâ, zegt Frits. Hij werkt daarom het liefst met langere kabels van 4 meter, ook voor stroom. Bij andere kabels opteert hij voor kabellengte van twee meter. Het levert wel een muziek-systeem op dat langs de achterkant een enorme kabelcollectie toont. Maar het klonk wel heel goed. Lag dat aan de lengte? Vast niet, omdat de gedemonstreerde systemen over de volledige lijn van een hoog niveau was.
Omhels de helixÂ
Een van de kerntechnologieĂ«n van Ansuz is de double-inverted helix coil-technologie. Audio Group Denmark en zân technische goeroe Michael BĂžrresen hebben wel iets met spoelen, want in hun apparatuur passen ze zogenaamde âtesla coilsâ â de tesla-spoelen die al een paar keer vermeld werden â zowel in passieve als actieve vorm toe.
De double inverted helix coil-technologie is iets anders. Met een machine die speciaal voor dit doel gebouwd werd, worden de stroomdraden in een helix-patroon gewoven over de volledige lengte van de kabel. En dit liefst in een zo strak mogelijk patroon, waardoor je met een dubbele helix-patroon eindigt die storingen elimineert (AGD-baas Lars Kristensen verwijst hierbij naar een proces gelijkaardig aan noise-cancelling). Dit moet âinductie sterk verminderen, want dat is echt heel slechtâ en het signaal puur houden. Als we een blik werpen op de kabels die klaarliggen om voorzien te worden van connectoren, zien we in elk geval geen conventioneel snoer.
âWe meten ongeveer twintig procent van de inductie van concurrenten. Het is wel een hele complexe kabel om te maken. Iets gelijkaardig kun je niet op de markt kopen, we moeten de draadjes in de helix in twee richtingen weven en vrij exact kruisen. Konden we de kruisingen en de afstand ertussen altijd perfect gelijk houden, dan zou inductie nul zijn. Maar dat is technisch niet mogelijk. We gebruiken een machine die Michael BĂžrresen samen met zijn (inmiddels meer dan tachtig jaar oude) vader vanaf de grond af aan hebben ontworpen; we hebben er zo twee, om eentje in reserve te houden.â
Inductie en ruis bestrijden is waar de AGD-ontwerpers hun pijlen op richten. In allerlei producten, inclusief stroomkabels. Dalmose neemt er een basale upgrade stroomkabel van een ander merk bij en wijst naar de kleurrijke mantel uit zacht rubber. âHierdoor kunnen de geleiders in de kabel bewegen, wat ze doen naarmate de stroomvereisten van de elektronische apparatuur. Dit veroorzaakt een nieuw signaal dat er bij de oorspronkelijk komt. Het is een vreselijke kabel, zoals de meeste."
"Wat wij doen is zorgen voor een absolute mechanische stabiliteit, onder meer door te werken met een verzilverd koperen geleider uit Ă©Ă©n stuk met een teflonmantel en daarrond een mesh uit koper met zilverlaag, en dan weer een teflonlaag. Vervolgens worden deze geleiders inclusief afscherming zeer stijf getwist. Dit alles zorgt ook voor een goede isolatie van elektronische interferentie en een verbeterde mechanische stabiliteit.â
Verban aluminiumÂ
Als het gaat om kabels, spreekt Ansuz van zân derde generatie. Het speerpunt van die generatiewissel is het elimineren van aluminium uit de productie. Zoals CEO Lars Kristensen meermaals âsubtielâ laat vallen (âIk haat aluminiumâ), is dat materiaal na onderzoek en luistertests inferieur gebleken aan heel wat alternatieven. Aluminium wordt natuurlijk nooit gebruikt als geleidend materiaal in hoogwaardige kabels, alleen in de allergoedkoopste CCA-kabels, maar het dook wel op in connectors en accessoires. De nieuwste derde generatie kabels bestaan nu uit drie reeksen die andere metalen inzetten: de Steel-, de Copper- en de Titanium-series. De introductiekabels onder de X3 en X-TC3 naam hebben nu connectorbehuizingen van massief roestvrij staal, de middenmoters onder de A3, C3 en D3 naam hebben nu connectorbehuizingen van massief koper en de topserie kabels onder de naam D-TC3, D-TC3 Supreme en D-TC3 Gold Signature komen nu met connectorbehuizingen van massief titanium.
Titanium wordt door AGD heel hoog aangeschreven, dat is duidelijk. Nochtans is het niet de eenvoudigste keuze: het materiaal is peperduur en het bewerken is aartsmoeilijk. âDoor bewerkingen wordt het (licht)radioactief en de harde bramen breken niet, waardoor gereedschap makkelijk beschadigd kan worden. Maar het is ongelooflijk hoe groot de impact is op de weergaveâ, merkt Frits Dalmose op.
Het levert een assortiment op waarbij je van een bepaald product relatief veel niveaus hebt. âSonisch is er een rode lijn, maar door technologie toe te voegen krijg je altijd iets beter. Maar ze blijven familie, we veranderen niet zomaar dingen om er een andere klank aan te geven. Als je de A3-kabel goed vindt klinken, dan zal je de C3 herkenbaar Ă©n toch waarschijnlijk beter vinden. Dit omdat ze over hetzelfde materiaal in de geleiders beschikken. Het verschil zit hem puur in de hoeveelheid toegepaste technieken die ruis en inductie verminderenâ
Stapgewijs beterÂ
Net zoals bij de andere merken hanteert AGD een strikte naamgeving voor de Ansuz-kabels. Handig, want er zijn betrekkelijk veel uitvoeringen. Van de Ansuz Speakz-speakerkabel bestaat er bijvoorbeeld acht niveaus, van X3 tot D-TC3 Gold Signature. âWe bouwen altijd verder op wat we bieden. Als we een technologie introduceren op het lagere model, dan weet je dat die technologie aanwezig is op de hogere modellen, maar dan in een grotere mate of in een andere vorm.â De dubbele inverted helix-spoelen vind je bijvoorbeeld vanaf de X-TC3 (het tweede niveau) in een 4 x 4 patroon, wat aangroeit tot 2 x (6 x 12) draadjes voor de D-TC3 Supreme. Daarnaast heb je ook de tesla-spoelen waar AGD sterk in gelooft, een powerbox-verbinding en nog andere technologieĂ«n. Het kan allemaal wat beginnen duizelen, maar de bedoeling is dat wie geĂŻnteresseerd is in een bepaald product de verschillende niveaus bij een dealer (of via thuistesten) gaat vergelijken om zelf te ontdekken wat ze te bieden hebben. Sowieso een goed idee als je aan een kabelupgrade denkt!
Dit artikel is deel van een reeks van drie na een bezoek aan Audio Group Denmark in Aalborg. Deel Ă©Ă©n over het bedrijf lees je hier, en deel twee over de merken Aavik, BĂžrresen en Axxess vind je hier.