Bowers & Wilkins gaat audioprestaties in de Polestar 5 verzorgen

Het Engelse luidsprekermerk Bowers & Wilkins heeft een geluidssysteem ontwikkeld met 21 luidsprekers voor de nieuwe Polestar 5, een volledig elektrische auto. De luidsprekers worden met een versterkervermogen van in totaal 1.680 Watt aangedreven. Dat is nog eens een serieuze autoradio. In de file staan wordt op deze manier een leuke bezigheid.

Bowers & Wilkins in Polestar 5: “take the long way home”

Polestar heeft officieel zijn meest ambitieuze auto tot nu toe onthuld: de Polestar 5 vierdeurs performance Grand Tourer. Hoewel het vermogen van 650 kW en het chassis van gelijmd aluminium zijn kwaliteiten als een auto voor serieuze rijders benadrukken, is het de audio in de cabine die de aandacht van audioliefhebbers zal trekken. Het Zweedse elektrische-automerk is een samenwerking aangegaan met Bowers & Wilkins om een geluidssysteem met 21 speakers en 1.680 Watt te ontwikkelen dat de Polestar 5 omtovert tot een rijdende concertzaal, maar dan wel met veiligheidsgordels.

De Polestar 5, die in 2020 voor het eerst werd getoond als Precept-concept, is een trouwe voortzetting van het minimalistische design van het merk in productie met een vleugelachtig profiel, een panoramisch glazen dak en duurzame materialen. Binnenin combineert de Grand Tourer Scandinavische ingetogenheid met geavanceerde digitale integratie. Het audiosysteem  is ontworpen voor echte hifiprestaties onderweg.

Het systeem van de Bowers & Wilkins is een aanzienlijke uitbreiding van het standaard systeem van Polestar met 10 luidsprekers en heeft een lay-out die is geïnspireerd op de studio- en home-audio-expertise van het merk. De configuratie is voorzien van Nautilus-afgeleide Double-Dome-tweeters, waaronder een op het dashboard gemonteerde Tweeter-on-Top, met een plaatsing die is geoptimaliseerd voor de cabinegeometrie van de Polestar 5.

Laserlijnige sfeerverlichting fungeert als soundbar achter de achterbank, terwijl Active Road Noise Cancellation ervoor zorgt dat de muziekweergave zo zuiver mogelijk blijft.

Dit is overigens niet de eerste keer dat Bower & Wilkins een geluidssysteem voor een auto van Polestar heeft ontworpen. De Polestar 3 ging de nieuwe Polestar 5 voor. De Polestar 3 introduceerde een Abbey Road Studios-modus. De Polestar 5 breidt die samenwerking uit, wat suggereert dat de autofabrikant premium audio als integraal onderdeel van zijn vlaggenschippositionering beschouwt.

Bowers & Wilkins in Polestar 5: entertainment techniek

In het midden van de cabine bevindt zich een 14,5-inch staand beeldscherm met Polestars Android Automotive OS met ingebouwde Google-functionaliteit. Bestuurders krijgen volledige spraakbediening via Google Assistant, intelligente navigatie met Google Maps en toegang tot honderden apps in de auto via de Google Play Store.

Apple CarPlay wordt in een toekomstige update geïntroduceerd, zo luidt de belofte, terwijl draadloze upgrades ervoor zorgen dat het systeem in de loop der tijd evolueert. Dankzij de integratie met Google Home-apparaten kun je ook de verlichting in de woonkamer of de thermostaat vanaf de oprit bedienen. Is dat het equivalent van “Schatje, ik ben thuis.” Misschien ook leuk als het bubbelbad voor twee personen aangezet kan worden.

Digitale sleutels, gepersonaliseerde bestuurdersprofielen en naadloze app-integratie benadrukken nog eens Polestars intentie om de GT even verbonden als krachtig te maken.

Polestar 5: autotechniek of "I'm in love with my car"

Onder de elegante carrosserie bevindt zich een warmgehard aluminium platform met een torsiestijfheid die naar verluidt veel supercars overtreft. De Performance-variant levert 650 kW en 1.015 Nm, waarmee hij zich met afstand in het segment van serieuze performance-auto's bevindt – alleen is deze versie voorzien van vier zitplaatsen, een panoramadak en zelfs een dashboardkastje. Dankzij een 800V-systeem dat 350 kW laadvermogen mogelijk maakt, sprint de Polestar 5 in slechts 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl hij zich nog steeds gedraagt als een echte Grand Tourer.

De Polestar 5 is nu verkrijgbaar vanaf 119.900 euro voor de Dual Motor en 142.900 euro voor de Performance. De leveringen starten naar verwachting later dit jaar in belangrijke Europese markten, waarna de wereldwijde uitrol volgt.

MERK

EDITORS' CHOICE