REVIEW

Harry Belafonte Live at the Greek Theatre

Jan de Jeu | 06 juli 2006

Gelegen tegen de heuvel met aan de ene kant Hollywood en aan de andere kant de San Fernando Valley, heeft het Greek Theatre in Los Angeles, met zijn 4407 zitplaatsen, de ambiance van een oud Grieks amfi theater zoals dat van Epidavros.

Harry Bellafonte Live at the Greek TheatreOp 23 augustus 1963 gaat daar de nieuwe one man show van Harry Belafonte van start. One man? Jazeker, want ondanks de dansgroep, het koor en het orkest draait het uiteindelijk om die ene man.
Wie de dubbel lp op 180 gram vinyl beluistert - als re-issue uitgebracht door Speakers Corner Records - moet meteen denken aan die andere Live uitvoering uit 1959 in Carnegie Hall. Een hernieuwd bewijs dat Belafonte het best gedijt in een Live optreden, in voortdurende interactie met zijn publiek. Met prison songs zoals de opener van kant één; ‘Look Over Yonder - Be My Woman, Gal‘. Maar ook met een Broadway song zoals ‘Try To Remember’ dat gevolgd wordt door het humorrijke ‘Why N’ Why’ waarin ouders veel van de frequent door kleine kinderen gestelde vragen zullen herkennen.

Op kant drie onder andere een ‘Boot Dance’ zoals Belafonte’s protégee Miriam Makeba die gedurende Belafonte’s tournee van 1962 presenteerde. Als hoogtepunt het nummer ‘Zombie Jamboree’ dat geheel kant vier in beslag neemt. Daarin participeert het publiek op een wijze die herinneringen oproept aan de live versie van ‘Matilda’; back to back, belly to belly…..

Klankmatig is deze buitenopname - met een Belafonte die zich veelvuldig door het grote beeld beweegt - slechts weinig minder dan de uitzonderlijke Carnegie opnamen.






EDITORS' CHOICE