REVIEWE.Sound

E.Sound CD-5E SE

In de continu stroom van audio apparaten die mijn huis bezoeken zit met regelmaat een product dat zich extra manifesteert. Soms te danken aan de prijs die kan oplopen tot absurd hoog. Soms aan een extravagant uiterlijk. Soms vanwege de functionaliteit. Soms, maar dat is echt minder vaak, is de positieve manifestatie het gevolg van een heel goede weergave ten opzichte van de prijs. Hetgeen minimaal de belangrijkste eigenschap zou moeten zijn.



Na drie volle weken inspelen is het een cd speler van Esound die volledig de aandacht opeist en zeer verrassend uit de hoek komt. Met als gevolg dat ik achteraf spijt heb dat ik de speler steeds in stilte liet draaien, ik had er een tijd langer van kunnen genieten. Een epos hoe Westerse wensen in het Oosten worden waargemaakt.


Techniek staat voor niets

Esound wordt in Nederland geïmporteerd door de East West Audioshop in Wijchen. Op zoek naar een betaalbaar product, dat kwalitatief goed is gebouwd, betrouwbaar blijkt te zijn en uitstekend klinkt, kwam men uit bij Esound in China. Langzaam maar zeker is de speler naar een nog hoger niveau getild door de fabrikant. In nauwe samenwerking met de importeur, met als resultaat dat ik de beschikking kreeg over een “Signature Edition” van het oorspronkelijke ontwerp.

Na het openen van de Esound CD-5E Signature Edition speler springen een paar dingen direct in het oog. Het loopwerk is een Philips VAM1202, die ik meer en meer tegenkom in dedicated cd spelers. Achter het loopwerk een ringkern transformator die meer dan adequaat voor zijn taak geschikt lijkt. Vanaf de voorkant gezien heeft Esound links alle voedingen gerealiseerd en rechts de besturing, conversie en analoge trappen. Beide printen zien er erg netjes uit.

De voeding wordt vooraf gegaan van een intern netfilter. Daarna zijn er (volgens Esound) 10 verschillende voedingslijnen naar de diverse schakelingen in de speler. Elektrolytische buffer condensatoren komen van Elna. Op de andere print staan veel kleine elektrolytische condensatoren als buffertjes opgesteld, steeds netjes voorzien van een “audiofiel” brugcondensatortje voor de klank.



Op de tweede print staat centraal een CS4390 digitaal analoog converter. Dat is een wat oudere chip die werkt op 44,1 kHz 24 bit. De dac kent geen upsampling, wat tijdens de luistersessie ook geen seconde wordt gemist. 16 Bit van cd wordt aangevuld tot 24 bit, puur om het ruisniveau te drukken en vervorming te voorkomen. Achter de dac vinden we Philips IC’s voor het omzetten van stroom naar spanning. Er zijn zowel gebalanceerde als single ended uitgangen voorzien. Het signaal uit de CS4390 is ongebalanceerd, de achterliggende analoge schakeling zet het signaal om naar gebalanceerd.

De klok in de speler is een TCCO/TCXO type, temperatuur gecompenseerd, veel uitgebreider dan de meeste klokken in spelers. De klok is een belangrijk onderdeel in de strijd tegen jitter. Ontstane jitter is nooit mee te verwijderen, dus de bron moet subliem zijn. De distributie van het kloksignaal is de volgende belangrijke stap. Het doet mij genoegen te constateren dat de dac en de I/U conversie dicht in de buurt van de klok zit. Lange afstanden introduceren alleen maar nieuwe jitter problemen.

Tenslotte de behuizing. Die is zwaar en sterk om trillingen tegen te gaan. Draagt bij aan een optimale afscherming tegen RFI van buiten. De aansluitingen op de achterzijde zitten haast verankerd in het chassis. Waar je ook kijkt, alles is even degelijk en voor de eeuwigheid gemaakt. Twee kleine zeurpuntjes: de twee lichte metalen plaatjes op de voorkant, met daarin bedieningtoetsen, doen afbreuk aan het uiterlijk en doen “goedkoop” aan. Smaak? Het tweede punt, de afstandbediening heeft allemaal dezelfde kleine toetsjes, waardoor ik steeds moet kijken of ik het juiste toetsje te pakken heb.



Om te kunnen luisteren naar de Esound CD-5E Signature Edition sluit ik hem (ongebalanceerd) aan met een Crystal Cable op een H.A.T. voorversterker, die op zijn beurt een Ayon Audio 300B aanstuurt. Daarachter Focal Electra 937 Be luidsprekers, gesteund door een Focal Electra SW900 subwoofer voor het diepste laag. Naast de Esound staat een Lua Cantilena SEL cd speler, niet zo lang geleden zwaar gemodificeerd door Tentlabs. De stroomvoorziening gaat vanuit een speciale groep voor de audio, via een Kemp Balanced Isolator Source, door een Kemp Powersource, naar de diverse componenten. Vrijwel alle bekabeling komt of van Crystal Cable of van Kemp. Met wat accessoires is de sound getuned. Iets dat merendeels te maken heeft met het gebruikte glazen audiorek.






EDITORS' CHOICE