REVIEW

Ray Charles - Ray Sings, Basie Swings

Jan de Jeu | 19 juni 2008

Na het succes van Genius Loves Company kon het bijna niet uitblijven. Een nieuwe schijf met ‘Genius’ Ray Charles. Kijkend naar de titel Ray Sings Basie Swings zou je bijna verwachten dat er iemand in een kluis met Fantasy master tapes bij toeval gestuit is op een tot nu toe onbekend gebleven opname waarop de twee giganten samen musiceren.

Ray Charles - Ray Sings, Basie SwingsNiets is echter minder waar. John Burk - producer van Genius Loves Company - ontdekte tapes met daarop zowel een optreden van Ray Charles met zijn eigen band als van Count Basie met zijn big band. Beiden waren door impresario Norman Granz opgenomen gedurende optredens in Europa in de zeventiger jaren.

Toen bleek dat Ray’s stem veel beter opgenomen was dan het geluid van zijn band kreeg Burk het idee om zijn stem te koppelen aan de sound van de huidige Basie Big Band onder leiding van Bill Hughes. Wie nu het resultaat beluistert op de hybride (stereo en multichannel) sacd kan nauwelijks geloven dat het hier gaat om een samenvoeging van twee opnamen die in tijd enkele decennia uit elkaar liggen.

Ook al zijn er dan natuurlijk momenten waarop even een verschil te horen is zoals tijdens het aftellen van Ray -‘three, four’ - voorafgaand aan Every Saterday Night. En ook in het nummer Busted klinkt zijn stem minder goed dan de studio-opname van de band. Maar verder; klasse! Ray was nooit beter bij stem en het door Basie geïnspireerde orkest heeft alle kenmerken uit de tijd dat ‘The Count’ nog zelf achter de piano zat. Het enige dat ik mis zijn de voor hem zo kenmerkende pianoloopjes waar hij nummers mee opende.

De ene pianotoon die zowel Crying Time - de eerste song van deze schijf waarin ook The Raylettes (met o.a. Patti Austin) te horen zijn - als Come Live With Me opent, maakt dat gemis alleen maar sterker.






EDITORS' CHOICE