Hans Theessink mag dan zestig jaar geleden in Nederland geboren zijn, tegenwoordig heeft hij de Deense nationaliteit en woont hij alweer jaren in Oostenrijk. Daar maakt hij albums die niet alleen in artistieke, maar ook in klankmatige zin tot de absolute top behoren.
Tenminste, wanneer je van blues houdt. Want dat is nog steeds de muzieksoort die hem het meest aan het hart ligt. Voor zijn nieuwe album Visions is hij terug gegaan naar de basis.
Ditmaal op de achtergrond geen zangers van Insingizi uit Zimbabwe of de vertrouwde begeleiding door zijn eigen band.
Evenmin de mixture van blues, roots, gospel, folk etc. die op Slow Train te horen was. Nee, hier gaat het om echte blues. Bo Diddley geeft commentaar op You Can’t Judge A Book By The Cover, Richard Thompson’s elektrische gitaar is te horen in Mother Earth en Phil Bloch ondersteunt in meerdere songs met subtiel percussiewerk, maar grotendeels wordt die blues gebracht door twee mannen met akoestische gitaren.
De tweede man is in dit geval Terry Evans die, met zijn roots ferm in de Mississippi delta blues geplant, de perfecte muzikale partner is. In het verleden hebben beide heren al vaker samengewerkt maar het plan om met z’n tweeen een album te maken kon nooit eerder gerealiseerd worden. Het wachten is niet tevergeefs geweest want de voor een groot deel eigen composities die Terry en Hans in december 2007 in Los Angeles in twee dagen tijd opgenomen hebben, boeien stuk voor stuk van het begin tot het eind.
Momenteel genieten Theessink’s Demons en Evans’ - mijn schouderpartij tot licht wiegend bewegen verleidende - Got To Keep Moving de voorkeur maar dat kan afhankelijk van mijn stemming morgen weer totaal anders liggen. De mooie opname benadrukt prachtig de intimiteit van de sessie die vastgelegd is op een 180 grams ‘audiophile pressing’.