Hoe komt het toch dat Duitsland zoveel fabrikanten van platenspelers telt? Mogelijk heeft het te maken met de historie van de Duitse metaalindustrie, een bedrijfstak die altijd sterk is geweest in machinebouw en fijnmechanica. Daarbij worden nauwe toleranties gehanteerd, gecombineerd met materiaalkennis en de Duitse drang naar perfectie.
Merken als EMT, Clearaudio, Scheu, Transrotor, Acoustic Solid, Thorens en Acoustic-Signature springen in gedachten, een opsomming die nog lang niet compleet is. Het merk Acoustic-Signature ken ik eigenlijk alleen van bezoeken aan de High End Show in München, dus liet ik mij thuis blij verrassen met hun nieuwste en tevens voordeligste draaitafel. Gelukkig eens een keer niet voorzien van de eeuwige Rega RB xxx, maar dit maal van een Japanse Jelco arm.
De naam Manfred is een ode aan de vader van de huidige eigenaar van Acoustic-Signature. Daarmee is een basis gelegd voor de kwaliteit van de Manfred. Immers, voor een ode doe je extra je best om de draaitafel tot een succes te maken. De basis van de Manfred vormt een 38 mm dikke MDF plaat, in kersen of esdoorn gefineerd of hoogglans zwart gespoten, waarin de lagerbus is verzonken en de montageplaat voor de toonarm is vastgezet. Een uitsparing links achter geeft ruimte aan de losstaande motor. Het draaiplateau, waarop de plaat zal rusten, is van 24 mm dik aluminium, afgedekt met een dunne viltmat.
Het lager bestaat uit een geslepen en gepolijste stalen pen, eindigend in een kogel van tungsten carbid staal. Hij past exact in een gesinterde bronzen lagerbus, die zelfsmerend en onderhoudsvrij is. De kogel draait op een bed van vanadium staal, ijzer, teflon en titanium, bij Acoustic-Signature bekend onder de naam Tidorfolon. Op dit lager geeft de fabrikant 10 jaar garantie. Het geheel staat op drie dempende voeten en is in hoogte verstelbaar via spikes op onderlegplaatjes. De speler meet 43 x 34 cm en weegt in totaal ongeveer 16 kilogram. Tegen meerprijs is de Manfred XL leverbaar met een plateau van 34 mm hoog en een verhoogd armboard.