Dit Leuvense barokorkest is in 1972 opgericht door Sigiswald Kuijken. Aanvankelijk met het doel om voor Harmonia Mundi Lully’s Le Bourgeois Gentilhomme op te nemen. De naam en bezetting is ontleend aan het orkest van Lully aan het hof van Lodewijk XIV. Er wordt gebruik gemaakt van authentieke instrumenten en er wordt naar gestreefd om de oude speelwijze in ere te herstellen en de muziek zo getrouw mogelijk te laten herleven.
Tot aan 1999 voerde Kuijken de vocale muziek van Bach (passies,motetten, magnifi cat, missen en cantates) uit met een traditioneel koor. Sindsdien baseert hij zijn uitvoeringen echter op de conclusies van Joshua Rifkin met betrekking tot de werking en de samenstelling van het koor in de vocale werken van Bach.
Na gedegen onderzoek stelt Rifkin dat Bach per partij slechts één zanger gebruikte. Waarmee er dus slechts acht zangers optreden in de Hohe Messe; het Osanna is dubbelkorig, ergo tweemaal vier zangers.
De zangers zingen dus zowel de aria’s, de recitatieven, als de vocale ensembles (‘cori’). Het is even wennen maar wat direct opvalt bij het beluisteren van deze sacd is dat het werk door deze nieuwe interpretatie veel transparanter wordt en er als het ware een schijnwerper op de mooie stemmen gezet wordt.
Bert van der Wolf is verantwoordelijk voor de opname en de mastering waarbij ik slechts één kleine aanmerking heb. Ik had graag wat meer de ambiance van het Teatro Auditorio in het Spaanse San Lorenzo de El Escorial in de opname terug willen horen. Los daarvan; prachtige sacd met zeer uitgebreid booklet.