De ondertitel The Art of Happiness is meteen de vrije vertaling van het Griekse woord waarmee Elektra Dekker, geboren Goncharova, haar tweede album aanduidt. Het heeft iets van de paradoxale, vaak door voetbalcommentatoren gebezigde volkswijsheid ‘geluk moet je afdwingen’.
Alles bij Elektra draait om emotie. Haar expressieve muziek is een reis door haar belevingswereld, gekleurd door haar leven dat, haar openhartige autobiografie in recht-voor-zijn-raap babbelstijl op haar website (www.elektradekker.com) lezend, tot nu toe naast pieken ook zeer diepe dalen kende. Haar temperament is er geen van grijstinten. All, Nothing, Everywhere, Nowhere, grote, absolute woorden worden bepaald niet gemeden.
De indruk van een zeer eigenzinnige vrouw wordt versterkt door het feit dat Elektra, net als op voorganger Helios Selene nagenoeg alles zelf gedaan heeft. Composities, teksten, zang, instrumenten, productie, opname. Alleen Martien Keesmaat droeg op enkele nummers wat gitaarwerk bij en Willem Bloem stroomlijnde het eindresultaat in de mix.
Eudemonia is een buitengewoon gevarieerd, aansprekend album, waarin expressieve, op pianopartijen gebaseerde songs die in de verte aan Tori Amos doen denken afgewisseld worden met veel, vaak bijzonder stevig, breakbeatwerk. War is Phallic Worship is een lekker hard voorbeeld (ja ja erg flauw ik weet het ;-)). In de meer melodische songs heeft de zangstem een licht galmende, Madonna-achtig vibrato, maar gelukkig zet Elektra dat met mate in en kiest ze in veel nummers voor een expressieve voordracht die ergens tussen rap en declamatie zwerft.
In de voornamelijk elektronische muziek is soms de sound van de Smalts projecten van echtgenoot Wim herkenbaar, met fraaie staaltjes minimal music, zoals in het schitterende, bijna abstracte slotstuk Picture of You. Andere overeenkomst met die band is de imponerende geluidskwaliteit.
Aanvullende informatie:
12 tracks, speelduur 45:56
Label: Blowpipe
Distributie: Moskwood
Website: www.elektradekker.com