REVIEWRega

Rega RP1 - muzikaal meesterstukje

Rega is zo’n merk waar je al jaren op kunt vertrouwen als het gaat om no-nonsense-apparatuur met een muzikale weergave. Hoewel het merk zeer fraaie versterkers, cd-spelers en zelfs luidsprekers maakt is Rega toch vooral bekend om haar platenspelers.

Noot van de redactie: we gaan op korte termijn met de RP3 en 6 aan de slag, dus halen bij dezen de RP1 review van afgelopen zomer nog eens terug. 

De jongste telg is de RP1, de opvolger van het populaire instapmodel P1. Voor instappers en herintreders is de keuze voor hun nieuwe platenspeler ineens weer een stuk eenvoudiger geworden... of toch niet?

Waarom die vraag aan het eind van de introductie? Simpel: omdat de RP1 in twee versies wordt aangeboden die wezenlijk van elkaar verschillen in prijs en prestatie. De standaardversie mag, met een adviesprijs van 350 euro, als echte instapper beschouwd worden. En het grappige is dat Rega nu dus zelf iets doet wat ze jarenlang als onnodige onzin hebben afgedaan: ze brengen voor 150 euro meer een Performance Pack op de markt om de RP1 te tweaken naar nog grotere muzikale hoogtes. Voordeel is in dit geval dat ze zelf controle hebben over wat er precies wordt veranderd. Laten we eens kijken hoe dat zit...

Rega RP1 - techniek
De Rega P1 was voor zijn vraagprijs een superdeal. Onder het eenvoudige uiterlijk ging veel bijzondere techniek schuil, en veel denkwerk van Rega ontwerper Roy Gandy over hoe je voor weinig geld een platenspeler maakt waar je muziek mee kunt luisteren. Ik ken de P1 als een eenvoudig te bedienen werkpaard dat recht uit de doos, zonder ingewikkelde instellingen, direct een glimlach op het gezicht van de luisteraar weet te toveren. De nieuwe Rega RP1 zou je dan met recht een megadeal kunnen noemen, want in de standaardversie is hij zo goed geworden dat Rega besloten heeft de duurdere P2 uit het programma te halen.

Waar de P1 het nog met een zorgvuldig gemaakt plateau van MDF moest doen is voor de RP1 een plateau van fenolhars ontwikkeld. Fenolhars is een wat ouderwetse maar zeer beproefde soort kunststof die nog het meeste op bakeliet lijkt, en waar volgens een verfijnd spuitgiet-procédé elke gewenste vorm van kan worden gemaakt. Het materiaal heeft een redelijk willekeurige structuur, waardoor het een betere inwendige demping heeft dan de vezelplaat van het P1 plateau.

Bij het ontwerp van het nieuwe plateau is er voor gezorgd dat het naar de buitenste rand toe wat dikker wordt, waardoor een soort vliegwiel-effect optreedt. Dat komt de gelijkloop zeer ten goede, wat duidelijk hoorbaar is een stabielere afbeelding en een strakkere ritmische weergave. De console (bij gebrek aan een beter woord) van de RP1 is bedrieglijk eenvoudig van uiterlijk, want onder de strakke kunststof afwerking (in dit geval in een fraaie metallic titaniumkleur) gaat een plaat van degelijk vezelcomposiet schuil die een zeer gunstige lage resonantie heeft. Deze ‘console’ rust op dezelfde rubberen voeten als onder mijn veel duurdere P5 zitten, en de messing lagerput waar de as van het subplateau in draait is van een zeer hoge mechanische kwaliteit. 

De gebruikte motor - overigens van Nederlands fabrikaat (!) -  is van een kwaliteit die je normaal in platenspelers verwacht die twee tot drie keer zoveel kosten. Deze motor heeft een zeer lage vibratie zodat montage direct op de console mogelijk werd. Op de motoras zitten twee uit aluminium gedraaide pulleys, en de snaar moet met de hand op een andere pulley gelegd worden om van 33,33 rpm naar 45 rpm om te schakelen. Dat klinkt onhandiger dan het is, want het plateau heb je er zo af. Bovendien is het niet ondenkbaar (en volgens Rega zelfs bewezen) dat een mechanische oplossing voor het aanpassen van het toerental op den duur slijtage aan de snaar veroorzaakt.

De eenvoudig maar fraai ogende nieuwe RB101 arm bestaat weliswaar niet uit één stuk gegoten aluminium (zoals we ze vinden op de duurdere Rega platenspelers) maar hij wordt wel met de hand geassembleerd en heeft een precisielager voor een frictieloze en stabiele aftasting, en een eenvoudig te bedienen magnetische antiskating-instelling. In principe is deze arm goed genoeg om zelf te gaan experimenteren met andere elementen, maar daar zou ik gezien de prijs van het geheel en het beoogde plug-and-play karakter gewoon niet aan beginnen. Het standaard gemonteerde Ortofon OMB5e element is een oude bekende, en klinkt beduidend beter dan de 25 euro die hij in de losse verkoop kost. 

MERK





EDITORS' CHOICE