REVIEW

Palestrina & Pärt – Nederlands Kamerkoor

Jan Luijsterburg | 23 augustus 2011

Het woord is belangrijker dan de muziek. Dat is de overtuiging van Arvo Pärt, en in de tijd van Palestrina dacht men er niet anders over. Maar ook als je niet leeft met de bijbel in de hand of in het achterhoofd is er erg te genieten van de muziek die voortkomt uit religieuze overtuiging, zoals vertolkt door het Nederlands Kamerkoor onder leiding van de kersverse chefdirigent.

Risto Joost komt net als Pärt uit Estland en heeft een grote affiniteit met zijn koormuziek. Dat bewees hij niet lang geleden met het prachtige album Pilgrim’s Song. Voor zijn visitekaartje bij zijn nieuwe koor koos de jonge dirigent voor een bijzonder opgezet programma.

Tussen de vijf delen van Palestrina’s Missa Papae Marcelli, gecomponeerd rond 1560, plaatst hij vier hedendaagse vocale werken van Pärt. Drie daarvan zijn getoonzette fragmenten uit het Evangelie, de tekst van het vierde is, steeds herhaald, Most Holy Mother of God save us.

De schrijnende dissonanten van Pärt vertegenwoordigen een geheel andere muzikale taal dan de destijds in de kerkelijke wereld omstreden polyfonie van Palestrina. De serene sfeer sluit echter perfect aan, en de afwisseling versterkt zowel het muzikale en spirituele effect. 

Wie de mis van Giovanni Pierluigi da Palestrina liever zonder de prikkelende moderne intermezzi tot zich neemt wordt op de wenken bediend. Dat zo, als je niet tijdig op ‘Stop’ drukt, dezelfde muziek twee keer achter elkaar klinkt is bepaald geen bezwaar. Dit is van een schoonheid waarvan je helemaal niet wilt dat die ooit ophoudt.

Aanvullende informatie:
Speelduur: 79:47
Giovanni Pierluigi da Palestrina (circa 1525 – 1594): Missa Papae Marcelli
Arvo Pärt (1935 - ): The Woman with the Alabaster Box, Tribute to Caesar, I am the True Vine, Most Holy Mother of God
Nederlands Kamerkoor o.l.v. Risto Joost
Label: Globe
Distributie: Codaex
Website   






EDITORS' CHOICE