We schrijven 1982, New York. Het leven verandert van rustig naar gehaaster, de multiculturele samenleving wordt steeds meer zichtbaar op straat en de New Wave stroming wordt steeds groter. Het was in dat jaar dat de Engelsman Joe Jackson verhuisde naar de grote Amerikaanse stad en zijn reflectie op de samenleving samenbundelde in een succesvol album.
Want dat is Night And Day geworden en gebleven. De energieke wijze waarop het album in elkaar steekt mag nu nog steeds als uniek te boek staan. Jackson, die op zijn eigen wijze een ode wilde brengen aan de schrijfstijl van Cole Porter en George Gerschwin, liet zich beïnvloeden door diverse culturen met de wat typische Tin Pan Alley schrijfstijl. Wat resulteerde in een succes, want ondanks de kritische ondertoon van het album ten aanzien van de toenmalige opvattingen over leven in die multiculturele samenleving in The Big Apple scoorde het album goede verkopen en successen. Jackson nam ook de productie van het album deels voor eigen rekening en toonde zich erg betrokken bij het completeren van zijn idee voor Night And Day. Het concept beviel Jackson kennelijk zo goed, dat hij het album in 2000 liet opvolgen door een tweede deel.
Gedurfd in het jaar van verschijnen was het geheel weglaten van gitaren, met uitzondering van een bas. Joe Jackson geloofde stellig in het feit dat de gitaar had afgedaan en legde de nadruk sterk op percussie, piano, hoorns en elektrische instrumenten. Samen met de veelvuldig toegepaste culturele invloeden gaf dit de plaat een geheel eigen klank mee. Maar het lukte de man wel om een vernieuwend concept neer te zetten, met fijne hits als Stepping Out of rustiger nummers als A Slow Song. En het vooral in ons land erg geliefde Real Men, dat reflecteert op de in die tijd opkomende gaycultuur in de grote Amerikaanse stad. De herpersing op Music On Vinyl klinkt ook nog eens fris en open, iets dat niet altijd het geval is met opnames uit die tijd. En zo klinkt een belangrijk album als Night And Day anno 2011 nog steeds prima en vernieuwend. En kunnen de teksten van de ‘boze’ Brit nog steeds worden toegepast op ons tijdperk. Tijdloos, dus.
Aanvullende informatie:
Label: Music on Vinyl
Speelduur: 42:15 minuten
Website