Dit introductieverhaal gaat over nieuwe richtingen en ideeën in high-end audio en volgt daarbij twee Nederlandse voorhoedelopers bij hun onvermoeibare streven naar de realisatie van dit ideaal. Enerzijds is dat de Hilversumse high-end winkel Rhapsody, die tijdens de decembermaand voor de eerste keer in haar bestaan op de markt zal komen met een speciale Rhapsody uitvoering van de Kharma Ceramique 3.2 luidspreker. Deze `The Spirit` zal tijdens de kerstshow voor de eerste keer offi cieel aan het publiek worden getoond. Anderzijds is het Kharma zelf die met de gloednieuwe en zeer exclusieve Midi Grand Exquisite, voor aanvulling zorgt in het topsegment.
Het is slechts enkele maanden voor het schrijven van dit artikel wanneer ik op zekere dag een enthousiaste Harry van Dalen aan de telefoon krijg. Of ik zin heb om op korte termijn bij Kharma in Breda langs te gaan. Daar zou namelijk de laatste hand worden gelegd aan enkele opzienbarende en baanbrekende producten. Het eerste product is de Midi Grand Exquisite, die naast een aantal voor het eerst gebruikte nieuwe technieken, een aanvulling vormt in het hoogste topsegment van Kharma. Het tweede product betreft een op speciaal verzoek van het Rhapsody team, opgewaardeerde versie van de Kharma Ceramique 3.2 luidsprekers. Deze bijzondere uitvoering zal onder de naam `The Spirit`, exclusief bij deze Hilversumse winkel verkrijgbaar zijn. De `normale` opgewaardeerde versie is ook bij Kharma zelf te koop.
Kharma Midi Grand Exquisite
Geheel tegen iedere economische voorspelling in, blijkt dit Brabantse bedrijf van kostbare tot extreem kostbare highend luidsprekers, versterkers, A/V projecten en auto geluidssystemen, eigenlijk helemaal nergens last van te hebben. Integendeel zelfs, want het gaat dermate goed met de verkopen dat het bedrijf werkelijk de grootst mogelijke moeite heeft om de vele internationale bestellingen bij te kunnen houden.