COLUMN

Beeld is in

René van Es | 23 september 2004

Mijn verwachting is uitgekomen dat er op dealershows zoals het AV Meeting Plaza evenement veel beeld te vinden zou zijn en dat audio weliswaar niet verdwijnt maar niet langer de geldmaker is van een deel van de handel. Met de sterk zakkende prijzen voor LCD en plasma schermen worden flatscreens steeds beter betaalbaar voor een groeiende groep consumenten die zich afzet tegen de “puist” in de huiskamer. Dat heeft de handel zeer goed in de gaten en op maar liefst 15 exposanten waren en 8 die zich sterk maakten voor platte schermen. Twee van de acht waren zelfs alleen maar bezig met beeld en daar was geluid ondergeschikt/afwezig. Ook in de markt voor projectoren zit meer beweging naar een lager prijsniveau. Hoewel ik het persoonlijk te lastig vind om mijn kamer te verduisteren kan ik mij goed voorstellen dat een filmliefhebber graag bereid is om vanaf duizend euro neer te leggen voor een projector. Voor de rijken onder ons is er een JVC projector op de consumenten markt geïntroduceerd voor 26.000 euro. Bedrijven die altijd direct gekoppeld worden aan audio zoals Audiac, NAD en Transtec gaan steeds meer mee in de stroom en leveren naast geluid veel beeld. Het is niet moeilijk om te voorspellen dat de ouderwetse TV het gaat verliezen. Het tempo zal rapper zijn dan u denkt.

Pioneer PDP504HDE

Is er dan zo weinig beweging op het audio front? Kennelijk wel want ik merk er weinig van. Innovaties zijn uitermate beperkt en sommige markten vrijwel verzadigd. Hoe vaak komt een fabrikant nu de laatste jaren met iets echt nieuws op de markt? Niet zo vaak toch. Buizentechniek, transistor en IC, we kennen alle opties en varianten nu wel. We borduren door op een patroon. Steeds beter en voordeliger, maar niet wezenlijk anders dan de afgelopen 40 jaar. CD met de varianten SA-CD en DVD-Audio loopt mee in de stroom van DVD-Video spelers en allesspelers. De industrie zoekt naarstig naar andere formaten om verkopen toch maar te stimuleren. Dat een kleine Nederlandse fabrikant kans ziet en het aandurft om in samenwerking met Philips via veel research, luisteren en proberen een wezenlijk nieuwe versterker op de overspoelde markt te zetten is te prijzen. Ook al is de techniek zelf niet van vandaag, de toepassing is wel helemaal nieuw. Wie het vooroordeel tegen klasse-D opzij durft te zetten doet er zijn voordeel mee.

Terug naar onze eigen web site kun je de ogen niet sluiten voor de feiten zoals ze er liggen. Vandaar dat ook wij beeld meer en meer integreren met audio en vandaar dat wij met een schuin oog kijken naar computer toepassingen en ontwikkelingen met betrekking tot Apple. Voor de oude gevestigde garde is het als vloeken in de kerk om LP te vertalen naar MP3, maar de ontwikkeling is niet te stuiten. Een kruistocht voor het laten voortbestaan van oude formaten en afwijzen van compressie en computer technieken zou slechts lachwekkend zijn. Al lopen we het risico af te glijden naar een steeds lager niveau van werkelijkheidsweergave, de oervertaling van High Fidelity. The Closest Approach to the Original Sound zoals Quad die predikte brokkelt af. En daar verzetten we ons wel tegen. Al lijkt het een gevecht tegen windmolens. Gelukkig maar dat importeurs en fabrikanten op de AV Meeting Plaza bewijzen dat echte audio niet dood is maar springlevend. Een podium als de VAD show zal daar het bewijs voor leveren aan de consument.

Dichter bij de deur staat de Miljoenennota en staan de Algemene Beschouwingen. Het vertrouwen in het Kabinet is gedaald naar een historisch dieptepunt als de enquêtes geloofwaardig zijn. Inleveren op koopkracht is aan de orde voor elk lid van de bevolking dat op enige manier inkomen verwerft. De werkeloosheid stijgt, de oudedagvoorziening is niet meer zeker, dekking van ziektekosten wordt minder en zo zijn er nog genoeg dingen op te noemen die u ook kent. Welke een aanslag vormen op de geldbuidel. En die aanslag vertaalt zich naar de bestedingen. U en ik zijn (te?) voorzichtig om veel geld uit te geven. Dus laten we de set nog een paar jaar doordraaien en verlekkeren we ons slechts aan de aangeboden waren. Behalve als het gaat om beeld, want we willen graag perfect kunnen zien welk lot ons wacht. Verpakt rond eenvoudig vermaak, soaps, spelletjes en inhoudloze reportages. Als het tij niet te keren valt, economisch en cultureel, dan weet de jeugd straks niet eens meer wie Bach, Strauss en Vivaldi waren. Tenzij er een soap serie van gemaakt wordt voor op uw flatscreen.

Met vriendelijke groet,
René van Es
Hoofdredacteur hifi.be


EDITORS' CHOICE