COLUMN

7 jaar HiFi.nl: Fik!

In 1999 registreerden we de domeinnamen hifi.be en www.hi-fi.nl. Buiten werktijd en dus in late avonduren en weekenden werkten we aan HiFi.nl.


Old School

Medio 2000. "Het ruikt naar brand in jullie kantoor", zegt collega Lex als hij ons in de gang van het toenmalige WestBrabantNet tegenkomt. We sprinten naar de werkplek die we sinds een jaar delen en snuiven de brandlucht op. We kijken naar de twee laptops die tegenover elkaar staan en zien het witte, fijne as op de toetsenborden en kijken elkaar aan. Tegelijkertijd schieten we hard in de lach…

Acht uur daarvoor stoken we de vuurkorf flink op. Het is zwoel buiten, maar het vuur moet fikken, dat begrijpt u vast wel. We hebben weer een HiFi.nl gesprek. Met beide laptops in de aanslag zitten we aan een klein houten tuintafeltje en werken aan ons bedrijfsplan. We willen al jaren allebei een eigen bedrijf beginnen. Met het online gaan van HiFi.nl in 1999 was er opeens hét gezamenlijke concept waarbinnen we onze ideeen konden geen verwezenlijken.
"Weet je wat wij moeten doen?", zegt Hans opeens als we bij het onderdeel Toekomstige Ontwikkelingen zijn in het standaard in te vullen bedrijfsplan van de Kamer van Koophandel. "Vertel", zeg ik, leun achterover en neem een slok bier. Hij gooit nog wat hout op de overvolle korf en vlammen, tot twee meter hoog, laaien gretig op. Duizenden fijne asdeeltjes waaieren uit over de tafel en de toetsenborden.

"Wij moeten een soort van HiFi-productendatabase ontwikkelen, met daarin de informatie van alle Nederlandse en Belgische winkels, importeurs en… producten. Deze informatie moet zo volledig mogelijk zijn en voor iedereen gratis te raadplegen."

"Ja man….". Ik veeg voor de zoveelste keer het as van mijn toetsenbord en tik kort wat trefwoorden in: database, producten, HiFi.nl, winkels, actueel. Ik vind het gelijk een geweldig goed idee. "Pfew… wat een werk gaat dat worden..."

Ruim 6 jaar later, vandaag, vindt wat ons betreft, Ă©Ă©n van de belangrijkste publicatiedagen van HiFi.nl plaats. We introduceren namelijk de Hi-Find. Hier kunt u actuele informatie vinden over duizenden HiFi-producten. U kunt bekijken welke producten te koop zijn en in welke prijsklassen. Tevens kunt u hier lezen wat HiFi.nl, meerdere HiFi-tijdschriften, HiFi-speciaalzaken en de My.HiFi.nl-gebruikers van deze producten vinden. We linken vanuit deze applicatie door naar HiFi-winkels die u toegevoegde waarde kunnen bieden: expertise, aftersales, demonstratiemogelijkheden en een weloverwogen advies. Het tonen van alle informatie over winkels en merken deden we al vanaf het begin in 1999, maar een totaaloverzicht van duizenden producten, dat is nieuw.

In 2000 richten we dus ons bedrijf Xingo op. We zijn samen eigenaar en besluiten alle energie en tijd te investeren in HiFi.nl. We nemen ontslag en van onze ex-werkgever nemen we telefoon en laptop over. De draagbare computers zijn trouwens maandenlang naar vuur blijven ruiken.

Vanaf het moment dat we fulltime werken aan de applicaties, content en promotie van ons eigen online magazine, beginnen dingen te versnellen. Vlot melden zich een aantal mensen die met veel enthousiasme voor HiFi.nl gaan schrijven. René van Es (waarschijnlijk de meest productieve HiFi-auteur van de Benelux) is de eerste. Snel volgden Jan de Jeu, Rene Smit, Dr. Longbeard & Marja, Phil van Deijk en Frank Speet. Met uitzondering van Frank maken zij allemaal nog deel uit van onze redactie.


Een deel van de redactie (en partners) tijdens een BBQ in 2003

We moesten de afgelopen jaren alle zeilen bijzetten om duidelijk te maken dat we een “internetmagazine zijn dat zoveel mogelijk informatie wil geven over HiFi en hiermee zoveel mogelijk mensen wil enthousiasmeren voor HiFi en voor de bestaande HiFi-merken en –winkels”. Duizenden keren hebben we deze zin uitgesproken.

Eigenlijk is het heel simpel. Je geniet eenvoudigweg het meeste van muziek en een film als je deze “natuurgetrouw” ervaart. Laat iemand een stuk muziek horen of een film zien via een goede A/V set en hij of zij is direct overtuigd. HiFi klinkt en oogt geweldig en geeft letterlijk extra dimensies aan je leven. Een verrijking die zelfs al bij minimale investering jarenlang plezier geeft. Er zijn weinig dingen die hier tegenop kunnen!

HiFi.nl is gegroeid van 10 naar ruim 12.000 dagelijkse bezoekers. Omgerekend zijn dit maandelijks meer dan 105.000 verschillende mensen die gezamenlijk miljoenen pagina’s per maand lezen. Een deel van hen ontvangt onze – gratis - tweewekelijkse nieuwsbrief HiFi-zine.

De content in ons tijdschrift HiFi.nl bestaat onder andere uit dagelijks nieuws, recensies, achtergrondartikelen, showverslagen en interviews. Bijzonder om te zien is hoe snel de technologische ontwikkelingen zijn gegaan. Waar we in 2002 een winkelverslag Hi-Visit nog voorzagen van foto’s niet zwaarder dan 15 kb, hebben we vandaag een gefilmde Hi-Visit geplaatst, die in de hoogste kwaliteit (HD, 1080p), ruim 380 mb zwaar is. God zegene de breedband providers :-).
Deze content wordt verzorgd door Marc Brekelmans (fulltime hoofdredactie), een vast team aan medewerkers en natuurlijk de 15-koppige redactieleden.


HiFi.nl anno 2006

plat•form (het ~, ~en/~s)
1 platte verhoging om op te staan of om iets op te zetten
2 terrein voor geparkeerd staande vliegtuigen
3 samenwerking, overleg tussen verschillende groeperingen
4 plaats om te vertellen wat men denkt, wenst of kan bieden
(Van Dale)

Het onafhankelijke HiFi- platform voor de Benelux. Het staat al sinds het online gaan van HiFi.nl in onze ondertitel. U vindt geen vliegtuigen bij ons. Wel willen we Natuurgetrouwe Weergave van muziek en film op een voetstuk plaatsen. Ook bieden we een virtuele plaats waar informatie wordt gepresenteerd door én voor de HiFi.nl-redactie, consument, vakhandel en –pers.

Internet is ons inziens hét ideale medium om heel erg veel mensen te laten proeven van en he-le-maal gék te maken voor HiFi.

De laptops zijn ondertussen vervangen, maar het vuur laait nog steeds. We hebben met z"n allen de brandende ambitie om de ideeen voor de toekomst te verwezenlijken, want we willen blijven vernieuwen en voorop in de linie’s lopen. Proberen zo innovatief mogelijk te zijn. Toonaangevend zijn. Verder kijken dan het moment en nog meer de communicatie en interactie aangaan. U kunt denken aan het uitbreiden (en zo goed mogelijk actueel houden) van de Hi-Find, het blijven toevoegen van steeds meer vers nieuws en goede recensies en artikelen door onze redactie, het introduceren van nieuwe applicaties, het publiceren van meer thematische specials, bijzondere prijsvragen (zoals de huidige B&W / Fatboy Slim prijsvraag – meedoen!) en meer film en multimediale aspecten integreren in de site.

Binnenkort is het weer VAD-Show, het uitgelezen moment om “in het echt” kennis te maken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Audio en Video. Wij zijn er ook en zien u graag. Misschien hebben we nog iets bijzonders dan. Hiervan houden we u op de hoogte.

Al met al, bedankt voor uw tijd en veel leesplezier met de weekpublicatie van deze week en natuurlijk… de Hi-Find!


Jean-Pierre Joos
Hans Tebbens

P.s. We horen graag al uw kritieken, ideeen en reacties: fik@hifi.be


EDITORS' CHOICE