(Gesponsord artikel)



Alpha High End

René van Es | 18 november 2004

Antwerpse sferen

Op zondagmorgen naar België rijden gaat bijzonder vlot. In Antwerpen afslag Borgerhout, rechtdoor richting centrum en net onder het spoor door naar rechts. Daar gratis parkeren in de Pelikaanstraat. Met andere woorden, voor ik het weet sta ik de hand te schudden van Sammy Feldmann, eigenaar van Alpha High End. Inderdaad op zondag, wat te maken heeft met het geloof van Sammy, die op zaterdag zijn sabbat viert. Niet alleen het gesprek maar de hele sfeer die in de winkel hangt is verwelkomend. Een verslag over een speciale winkel.

De historie van Alpha begint in 1986. De jonge Feldmann opent een bescheiden winkel in de Pelikaanstraat. Een fotohandel annex audiowinkel. Sammy heeft een studie in de fotografie gevolgd en heeft plezier in audio. Dus is de link snel gelegd. Helaas voor Sammy gaat de fotohandel in Antwerpen niet goed, waar ook zijn collega’s erg veel last van hebben. Hij zoekt daarom zijn heil in de audio en pakt al heel snel het betere segment op. Het pand is nog maar klein en heeft slechts één enkele sobere luisterruimte. De winkel wordt gedeeld met een tapijthandelaar en bevindt zich midden tussen de goud en diamantwinkels in Antwerpen. Langzaam groeit Alpha naar het huidige vloeroppervlak met ongeveer tien luisterruimtes en met een op handen staande uitbreiding naar nog meer. Vasthoudend aan de wens in elke prijsklasse te kunnen leveren.

Klik hier voor een vergrote afbeeldingKlik hier voor een vergrote afbeelding

"Ik hou ontzettend van muziek, dat beheerst een groot deel van mijn leven" vertelt Sam. "Er is niets mooier dan als je thuiskomt en de werkdag zit erop, te genieten van muziek. Je zinkt weg in een gemakkelijke stoel met een glas cognac en voor je het weet zakt de stress weg. Het is zo iets moois dat de mens op elk moment kan genieten van zijn favoriete muziek. En er is slechts zo weinig voor nodig. Met een relatief eenvoudige set kan al veel. Dat bewijzen mijn mensen en ik dagelijks in de winkel. Wij ontvangen de klant, vragen hem in welke klasse hij of zij iets zoekt en nemen de klant dan mee naar de luisterruimtes. Daar laten we de klanten de ruimte om zelf te kiezen wat ze aanspreekt en mooi vinden. Niet wij zijn bepalend in de aankoop, maar de klant zelf. Wij geven alle ruimte aan smaak en perceptie van de klant. Onze taak is aantonen welke opties er zijn, uitleg geven en de demo verzorgen. Mag ik daar een voorbeeld van geven? Hier in België is B&W een groot merk. Het lijkt hier wel eens een Belgisch merk te zijn zoveel kom je het tegen. Zet ik een paar B&W speakers naast bijvoorbeeld een Thiel dan klinken die twee volkomen anders. Maar wat is nu de ware sound? Dat is dus iets dat de klant voor zich mag en moet bepalen. Zijn of haar smaak is het enige wat de aankoop in dat geval bepaald."

Alpha High End Winkel (c) Xingo (c) Xingo (c) XingDat Sam van muziek houdt is te zien. In de grote demoruimte boven staan twee vitrinekasten vol met CD’s. Eén kast gevuld met pop en jazz en één kast gevuld met klassiek. De complete verzameling is te vinden op de website van Alpha High End. Het moet raar lopen als je hier niet de CD van je keuze tegenkomt.

Ik zit in de ruimte met uizicht op twee grote Thiel systemen die geflankeerd worden door Wilson Audio. Ertussen een McIntosh, Jadis apparatuur en Accuphase.

Kijk ik om mij heen dan zie ik opvallend veel Engelse en Amerikaanse apparatuur, afgewisseld met merken als Denon, Onkyo en Pioneer. Aan de andere kant van de ruimte veel B&W luidsprekers, Chario en Floating Systems. Ik vraag hoe Sam tot de keuze van zijn merken komt.

"Ik selecteer op een aantal punten die soms wel en soms niet voor de hand liggen. Ik kijk heel erg naar de stabiliteit van een merk. Hoe lang bestaat het bedrijf en hoe staat het in de markt. Kan ik erop vertrouwen dat het over een paar jaar nog bestaat en nog steeds service levert? Daarnaast acht ik de invoerder erg belangrijk. Hoe kan die mij en dus mijn klanten ondersteunen. Actief en door mee te denken en systemen uit te lenen voor een demo, of moet ik altijd zelf investeren. Ik kijk ook naar de stabiliteit van het pakket dat aangeboden is. Ik vind het helemaal niet erg als iets wat langer op de plank staat. Voor elk apparaat is er een koper. Ik wacht en dring de klant niets op. Het is lastig als je zo wilt werken en een leverancier komt telkenmale met iets anders. Ook speelt een rol hoe de invoerder omgaat met reparaties. Want het komt nu eenmaal voor dat iets defect raakt. Ook in de dure merken. Heb je iets goeds dan blijft het een zekere waarde houden en het geluid blijft jarenlang goed. Belangrijke merken zijn voor mij Primare, Martin Logan, Accuphase, Tag McLaren, Linn en Audio Research. Ook Mark Levinson heb ik al veel verkocht en Avalon. Ach, elk merk dat hier staat heeft iets speciaals, anders had ik het niet ingekocht."

Op de vraag waarom er weinig platenspelers en buizenversterkers staan volgt een verrassend antwoord. "In Nederland is er een opleving van platenspelers. Hier in België is dat niet het geval. Men koopt er wel eens eentje als de platencollectie groot is, maar dan blijft het in de goede doch betaalbare klasse van Pro-ject en Rega. Ik vind dat als je platenspelers wilt verkopen je daar ook je hart in moet kunnen leggen en daar zijn we de winkel niet voor. Als we het over buizenapparatuur hebben dan is ook dat een speciale markt. We hebben wel wat al is dat beperkt tot apparaten voor echte liefhebbers. Mensen die om kunnen gaan met buizen en het geduld op kunnen brengen om met liefde buizenversterkers te onderhouden, af te stellen en aan te sluiten. Veel luidsprekers zijn niet geschikt om met buizenversterkers te werken en dat houdt mij eveneens tegen."

Klik hier voor een vergrote afbeelding






EDITORS' CHOICE