(Gesponsord artikel)



Sights & Sounds, Zutphen

Guido de Kanter | 09 februari 2006

Als ik het Zutphense Sights en Sounds bezoek, bestaat het bedrijf precies twee jaar. Een winkel met een bijzondere kijk op home cinema en hifi. In Sights & Sounds is geen toonbank maar een riante tafel, en er zijn geen luisterruimtes: de klant krijgt standaard een demo aan huis.

Het pand aan de Zutphense Nieuwstad waar hij in is gevestigd kent Eric Kooistra van Sights & Sounds erg goed. In 1987 begon hij er bij Wibo Glas in de hifi-winkel, die later overigens wel vertrok naar een veel groter pand. Eric zelf werd, nog iets later, vertegenwoordiger bij importeur Penhold, maar dat bevredigde niet helemaal: “Ik miste de spanning van het verkopen. Het directe contact met de klant. Verkoop aan consumenten is veel leuker omdat er meer afwisseling in zit.”

En dus bezon hij zich op zijn mogelijkheden om een eigen winkel te beginnen: Sights & Sounds. “Ik liep toen door de stad en zag het oude pand leegstaan. Ik belde de verhuurder op, en had meteen een afspraak. Een dag later was ik huurder. Dat was in november 2003.”


Persoonlijke benadering


"Bijna altijd ga ik bij de mensen langs voordat ze kopen. Zodat ze thuis een indruk krijgen van hoe de apparatuur in hun situatie zal presteren. Belangrijk is dan dat je vooraf een goed gesprek voert over de wensen van de klant. Mijn insteek daarbij is: ‘Wat wil je’, meer dan, ‘Wat mag het kosten’. Mijn winkel hier is alleen voor de eerste indruk: van de apparatuur, maar ook van mijn bedrijf.”

Sight en Sounds

De winkel, hoewel smaakvol ingericht, is niet erg groot. Als ik Sights & Sounds bezoek, bedient een topset van Naim twee 801D’s van B&W. Deze installatie staat prominent in de winkel, waarin geen afzonderlijke luisterruimte is. Ook een toonbank ontbreekt. “Ik wilde een huiskamer-achtige sfeer creëren, dus heb ik een grote tafel neergezet. En wat betreft de luisterruimte: bij de dealer waar ik voorheen werkte hadden we er meerdere, maar het kwam al te weinig voor dat een klant daar ging luisteren. Geloof me: een demonstratie thuis werkt veel beter, in alle opzichten.”

Meer dan merken, zegt Eric Kooistra, verkoopt hij zijn zaak. De uitstraling, de service, de rechtstreekse benadering. “In die zin roei ik tegen de stroom in. Gewoon een klein pandje, waar het assortiment begint bij de betere middenmoot en eindigt bij echte topapparatuur. En dat ik vraag: wat wil je horen, in plaats van het budget voorop te stellen. Niet dat de prijs onbelangrijk is. Maar sommige doelstellingen laten zich bij een al te optimistisch budget gewoonweg niet realiseren.”


Assortiment


Als hij zijn assortiment dan toch moet karakteriseren, zegt hij: “Het is Engels gericht. Mij persoonlijk spreekt dat aan vanwege de eigenzinnigheid die veel Engelse merken hebben. Het niet overcommerciële. En dat men in Engeland graag rekening houdt met fasegedrag en timing.”






EDITORS' CHOICE