(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

Living Tomorrow Brussel

Bert Dekker | 23 augustus 2007

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met AV & Domotica

Wooncomfort, gepaard aan veiligheid en gemak, is ongetwijfeld de belangrijkste eis die de moderne mens stelt aan zijn directe woonomgeving. Dit is geen overbodige luxe. In onze steeds complexer wordende samenleving is prestatie immers de norm, wordt tijd meer en meer in geld uitgedrukt. Technologische ontwikkelingen volgen zich in een steeds sneller tempo op hetgeen er mede de oorzaak van is dat onze samenleving in een rap tempo verandert.

Er is weinig voorstellingsvermogen voor nodig om te beseffen dat de behoefte aan rust, balans en reflectie steeds groter wordt. Dit is Absoluut nodig om optimaal te blijven functioneren in onze moderne Westerse samenleving. “Thuis” is daarom nog nooit zo belangrijk geweest…

Deze noodzakelijke behoeften hebben hun weerslag op de eisen die men stelt aan het audio en/of video systeem thuis. We zien hier immers een belangrijke verschuiving: de moderne consument stelt steeds hogere eisen aan gebruikersvriendelijkheid, integratie en design daar waar het AV-toepassingen betreft zónder ook maar enige concessies te doen aan de kwaliteit van beeld en geluid. Deze twee belangrijke aspecten leken tot voor kort onmogelijk met elkaar te verenigen. In het gebouw waar ik vandaag te gast ben blijken deze aspecten juist complementair te zijn. AV & Domotica nodigt u graag uit met ons te gast te zijn bij Living Tomorrow in Vilvoorde, nabij Brussel. Beleef daar met ons mee hoe de visie op hoogwaardige muziekweergave, system integration en design van Bowers&Wilkins, de marktleider op de markt van kwaliteitsluidsprekers, nu al naadloos aansluit aan het toekomstbeeld dat men kan ervaren bij Living Tomorrow.


Dagelijks leven

Het concept Living Tomorrow is niet nieuw. Sinds het ontstaan in 1995 blijkt  het zeer succesvol en is daarom niet alleen in België te vinden. Ook in Amsterdam en binnenkort ook in San José (V.S.) kan men een glimp van de toekomst opvangen. Naar verwachting zal het daar niet bij blijven, aldus Joris Boon, Manager Reseach & Developement, met als aandachtsgebied software ontwikkeling en audiovisuele toepassingen. Andere landen in diverse werelddelen toonden ook  interesse in het innovatieve concept. Zelf doet men er bij Living Tomorrow alles aan om dit succesvol uit te dragen. Joris: “Living Tomorrow heeft als belangrijke doelstelling ondermeer te onderzoeken hoe technologische ontwikkelingen van invloed zullen zijn op ons dagelijks leven en in hoofdzaak op onze meest directe leefomgeving, ons thuis. We willen onze bezoekers informeren over de komende trends en evoluties en hen laten ervaren welke rol deze in hun leven kunnen innemen.

Reeds bij de start bleek dat deze ontwikkelingen zich zo snel opvolgden dat aan ieder Living Tomorrow project een bestaansrecht van vijf jaar toegekend werd. Nieuwe technologische ontwikkelingen die zich in een steeds sneller tempo voltrekken hebben immers een directe uitwerking op ons dagelijks leven en op onze directe woonomgeving. Vandaar dat iedere 5 jaar een nieuw project wordt gestart waarin alle nieuwe ontwikkelingen worden geïntegreerd. In België is inmiddels het derde project opgestart. Het project in Amsterdam zal nog lopen tot 2008 en in San José in (Silicon Valley, V.S.) zal Living Tomorrow binnen afzienbare tijd haar deuren openen.

Al bij de start van Living Tomorrow 1 bleek  dat het bedrijfsleven veel belangstelling toonde in het project en niet zonder reden. De organisatie van Living Tomorrow zocht naar belangrijke marktleiders op hun eigen gebied met een uitgesproken visie op het vlak van technologische ontwikkelingen, nu en in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan DuPont Nemours , de  uitvinder van Kevlar. Ook Deloitte, Logica CMG, Microsoft, ING en nog veel meer marktleiders participeren ieder op hun eigen vlak in het project. Deze samenwerking genereert duidelijk synergie tussen al onze partners. Het maakt van Living Tomorrow een belangrijk innovatiecentrum waarin bedrijven kennis met elkaar delen en  productinnovaties in het project integreren.

Daarbij schromen we ook niet in debat te gaan met onze partners én onze bezoekers over hun toekomstvisie op het vlak van leven en wonen. “People oriented innovation” maakt dat het beeld dat  de bezoekers krijgen van de toekomst in hoofdzaak is gebaseerd op wat nú thans technologisch mogelijk en al realiteit is. Slechts 20% van hetgeen men hier ziet, hoort en ervaart is gebaseerd op een toekomstvisie waarvan het uitgangspunt is dat deze voorstelling ook reëel zal zijn.”

Erwin van der Putten, Business Development Manager van B&W Group Europe vult aan: “Living Tomorrow schetst een reëel beeld van de wijze waarop wonen en leven in de toekomst gestalte krijgt en dat spreekt ons aan. Dit beeld strookt met onze eigen visie op de kwaliteit, toepasbaarheid en integratie van audiovisuele toepassingen in de leefomgeving. Deze aspecten zullen meer en meer aan belang winnen. Vandaar dat samenwerking tussen ons en Living Tomorrow op het vlak van audiovisuele toepassingen voor de hand lag en ook met succes gestalte heeft gekregen. Er is duidelijk sprake van synergie: Living Tomorrow maakt gebruik van onze audiovisuele toepassingen  en toont wat er op dit vlak reeds nu en in de nabije toekomst mogelijk is. We gebruiken deze kans om te ervaren hoe onze producten integreren in een moderne leefomgeving.

Joris gaf reeds aan dat de visie op wonen en leven in een snel tempo verandert. Dit heeft uiteraard ook zijn weerslag op de integratie van audio- en videotoepassingen in huis. Deze veranderingen  gaan nu zo snel dat we  kunnen spreken van een revolutie. Tot voor kort leek het onmogelijk om een audio- en/of videosysteem te plaatsen zonder dat deze in de weg stond. Men moest noodgedrongen kiezen tussen design óf kwaliteit: fraaie audio en video systemen  zoals slanke zuiltjes en kleine setjes waren veel makkelijker te plaatsen maar leverderden  nooit de kwaliteit die gesuggereerd werd. De consument heeft de afgelopen jaren wel laten zien dat men inferieure beeld- en geluidskwaliteit massaal de rug toekeert. Kwaliteit is waar men voor kiest. Daarbij wil diezelfde consument geen concessies meer doen daar waar het de looks van de apparatuur betreft. Dit moet naadloos integreren in de inrichting van de woning. Aangezien ieder huis anders is en iedereen weer andere woonwensen heeft maakt custom-install het mogelijk om alle wensen op het vlak van beeld en geluid in huis te integreren.

Nieuwe technologische ontwikkelingen hebben het mogelijk gemaakt om deze tegenstellingen te kunnen overbruggen. In plaats van losse afstandsbedieningen voor van-alles-en-nog-wat die overal rondslingeren is het nu mogelijk om vanaf één centraal punt alles te bedienen zoals centrale verwarming, verlichting en zonneschermen. Audio en video ook. Bij Living Tomorrow wordt onder andere gebruik gemaakt van een Windows Media Center waarmee diverse functies worden bediend en data wordt opgeslagen."


EDITORS' CHOICE