(Gesponsord artikel)



HI-VISITAudio-Life

Audio-Life

Jan de Jeu | 08 november 2007

Waar zet de gemiddelde muziekliefhebber zijn audio apparatuur neer? Tien tegen één dat u deze vraag beantwoordt met; in de woonkamer. Niet zo vreemd dus dat er in audio land de laatste jaren een aantal adressen bijgekomen zijn van dealers die, o.a. om die reden, vanuit de woonkamer audio apparatuur aanbieden. Dat er ook tussen deze aanbieders onderling grote verschillen zijn wordt mij pas goed duidelijk wanneer ik op een dag een hi-visit breng aan Audio Life in het onder de rook van Tiel gelegen Buren.


Gastvrij

Omdat een gepland bezoek in Geldermalsen op het laatste moment geen doorgang kan vinden arriveer ik enkele uren te vroeg in dit ommuurde pittoreske plaatsje dat acuut mijn hart steelt. Nauwe straatjes met daarin uitnodigende intieme restaurantjes en ambachtelijke winkeltjes maken dat ik me onmiddellijk thuis voel. In de straat waar Caspar Bunge zijn,zoals hij zelf later liefkozend zegt, ‘winkeltje’ gevestigd heeft, kan ik voor een nabijgelegen pandje parkeren en de straat in mij opnemen. Het beeld versmelt naadloos met een gekoesterde herinnering aan een klein dorpje in het Engelse Berkshire. Ik twijfel even of ik niet beter in een nabijgelegen café kan wachten tot aan het afgesproken tijdstip maar kies er uiteindelijk toch voor om het tuinhek te openen en aan te bellen. Op het moment dat de deur opengaat en een verraste Caspar opendoet weet ik dat ik de juiste keus gemaakt heb. Hij moet nog wat dingen voorbereiden voor de demo en staat net op het punt om te gaan eten maar nodigt mij desalniettemin op gastvrije wijze binnen.


Caspar / Audio-Life

Even later zit ik aan de keukentafel in gezelschap van Caspar, zijn charmante vrouw en de net voor mij gearriveerde Hans Kortenbach. Het aanbod om deel te nemen aan de broodmaaltijd sla ik af omdat ik net gegeten heb maar de geurige kop koffie accepteer ik maar al te graag. Terwijl twee schattige kleine meisjes af en toe ons tafelgesprek onderbreken om ons hun in de tuin gevonden slakken te tonen steekt Caspar van wal met zijn verhaal. Hij komt uit een muzikaal gezin waarvan de vader een begenadigd cellist is. Na een studie  P & W, eerst in Nederland en later in Engeland, is hij pas laat aan een beroepscarrière begonnen. Via een stop in het Academisch Ziekenhuis Utrecht, waar hij zijn echtgenote heeft leren kennen, is hij uiteindelijk terecht gekomen bij een groot schoonmaakbedrijf waar hij als eindverantwoordelijke enkele honderden werknemers aanstuurt.

Sinds april 2007 combineert hij deze baan met Audio Life. Omdat hij gedurende vier dagen per week een betaalde baan heeft is hij financieel niet afhankelijk van de opbrengsten uit de verkoop van audio apparatuur. Zelf ziet hij dit als een essentiële voorwaarde om op verantwoorde wijze zijn winkel te runnen. Door de financiële onafhankelijkheid kan hij zich veroorloven om zich te richten op datgene waar het in zijn optiek om draait; het genieten van muziek en het overdragen van, en het met muziekliefhebbers delen van,het bijbehorende gevoel ofwel de emotie die ermee gepaard gaat. Dit doet hij in de overgebleven drie dagen per week. Muziekliefhebbers zijn dus ook in het weekend meer dan welkom, mits zij van tevoren een afspraak maken. Bij deze laatste opmerking voel ik mij door mijn vroegtijdig verschijnen op onze afspraak enigszins bezwaard maar Caspar weet dit gevoel snel weg te nemen.


Hans / Musical Affairs

Tijdens het verhaal van Caspar heeft Hans af en toe een kleine aanvulling gemaakt. Het is duidelijk dat zijn visie naadloos aansluit op die van de vorige spreker. Ook hij wordt gedreven vanuit een passie voor muziek en het bij muziekreproductie willen recreëren van de bij live muziek optredende gevoelens. Nu hij de zestig gepasseerd is en hij zijn adviesbureau verkocht heeft, is ook hij financieel onafhankelijk en kan hij zich vanuit eenzelfde vrijheid als Caspar veroorloven om zich te richten op zijn passie die niet alleen tot uitdrukking komt in zijn liefde voor muziek maar ook in het bewerken van mooie houtsoorten  tot luidsprekerkasten en, op klantspecificatie vervaardigde, audio meubelen en racks.  In die houten klankkasten - die hij optrekt uit 4 mm dik Sitca Spruce ‘toonhout’ dat ook gebruikt wordt voor zangbodems van piano’s en voor gitaren, cello’s, violen en andere strijkinstrumenten – monteert hij luidsprekerunits van de hand van de Franse ontwerper Bernard Salabert. In 1996 komt Hans in contact met deze eigenaar van PHY-HP (Haut Parleurs) en sindsdien is hij weg van de weergave van deze breedbandige units met hun perfecte fase en impulsgedrag die hij gebruikt in zijn drie luidsprekerontwerpen Crescendo, Grand Crescendo en Grand Duetto waarvan Cees Pel medeontwerper is. Zijn bedrijf Musical Affairs is inmiddels sedert 1997 de importeur voor PHY-HP in Nederland, Belgie en Luxemburg. De PHY-HP units hebben allen een massief gegoten frame en frontring van brons, een papieren conus  en een Alnico 3SC magneetsysteem. Door hun hoge rendement zijn ze uitstekend geschikt om gecombineerd te worden met buizenversterkers met een gering uitgangsvermogen welke over het algemeen behoren tot de mooist klinkende buizenontwerpen.






EDITORS' CHOICE