(Gesponsord artikel)



Botman Sound & Vision

Leo Wubbolt | 26 november 2009

Appeltaart met koffie staat er op tafel als ik de winkel van Botman Sound & Vision betreed voor een bezoek. Een herhalingsbezoek zoals dat heet, want collega René van Es had in 2002 al eens Hoorn aangedaan.

"Van een klant", vertrouwt Frank Botman, directeur van het bedrijf mij toe als we goed en wel aan de tafel aangeschoven zijn en ons tegoed doen aan de overheerlijke appeltaart. "De klant had een Loewe bij ons gekocht", gaat hij verder, "die om onverklaarbare redenen steeds in de stand-by modus schoot. Na een bezoek van onze technische dienst bij de klant thuis kwam de aap uit de mouw. Een schakelklik van de centrale verwarmingsinstallatie zorgde ervoor dat die tv steeds uit ging", lacht Frank. "Weet je nog wel dat vroeger die hinderlijke thermostaatklik van de koelkast zowat de conussen van onze luidsprekers opblies? Dit was een vergelijkbaar probleem dat we konden oplossen met de jarenlange ervaring die we hebben in de hifibranche." De klant uitte zijn tevredenheid met het bezorgen van die zelfgebakken taart.

Voor dat we er erg in hebben ontwikkelt het gesprek zich tot een boeiende conversatie over het vak, waar Frank zo aan verknocht is. Het vak dat bij Botman zo veel verder gaat dan een setje verkopen en ergens plaatsen. "Het is een gevoel, wij noemen onszelf adviseurs en soms moet je advies zijn: niet doen." Dat overkwam hem toen een klant op aanraden van zijn schoonzoon in de winkel kwam voor een home cinema set. Die moest hij hebben; volgens zijn schoonzoon. Na een aftastend gesprek in de winkel bleek de klant af en toe tv te kijken, niet van films te houden en geen koper van dvd’s was. Niet doen, was het advies, kies gewoon weer voor een goede Hi-Fi Stereo installatie, deze geeft niet alleen veel meer muzikaal plezier maar is ook nog eens veel eenvoudiger te bedienen.






EDITORS' CHOICE