Bas goes to Amersfoort
De NS heeft afgelopen week maar weinig aan me verdiend, omdat ik toch al in Hilversum was. En dat is maar goed ook…. Vrijdagavond dus van Hilversum naar Amersfoort waar ik met Fritz de With op het station heb afgesproken. Ik moest op een witte auto letten. Na eventjes wachten op het Centraal Station kwam er een enorme Peter Storms-achtige bus voorbij rijden met een groot STS logo. Dit kon niet missen. Eenmaal in de auto begon Fritz al meteen met zijn levensverhaal. Voor mij dus een makkelijke job, want ik hoef niet veel te vragen. Het komt allemaal vanzelf. Dat Fritz goed kon opnemen wist ik al, maar het is ook een fantastische verkoper. Voordat ik het zelf in de gaten had, had ik zijn hele cd collectie gekocht. Hypnose? Dat Fritz goede zaken doet blijkt al als we aankomen bij zijn woning. Een mooi apart huis wat links in een soort van punt uitloopt. Op de begane grond vinden we hetgeen waar het de lezers om gaat. De luisteruimte. Deze is er op ingericht om regelmatig bezoekers te kunnen ontvangen. Veel aandacht is besteed aan de demping. Hiervoor zijn grote kussens tegen de wanden geplaatst, met daaroverheen chique geplooide gordijnen. Achter de luisteruimte is het kantoor gevestigd, en een deur links geeft toegang tot de Video montage ruimte van Fritz. Ook de opname studio bevindt zich op de begane grond.
Fritz, highend set:
Weergevers: Monitoraudio Studio 50 Bron: Marantz CD-7 cd speler Versterker: Marantz PM-16 geintergeerde versterker Bekabeling: LS Siltech 12 G3 Interlinks: Siltech ST386 G3 (gebalanceerd) Lichtnetfilter: Seec Power Conditioner (primeur in NL)
Fritz de With
Fritz is 51 jaar jong en heeft zijn eigen bedrijf STS audio/video & televisie producties. Voor de meeste audiofielen zal de naam "Fritz de With" bekend in de oren klinken. Fritz is de man achter de STS audiofiel opgenomen cd`s. Dit zijn zeer goed opgenomen cd`s met verschillende muzikanten, en muziekstijlen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nooit zo`n voorstander ben van cd`s die zijn opgenomen met als doel om te kijken hoe goed je highend set wel niet is. Ik wil naar muziek luisteren, en niet naar mijn set. Maar STS is anders. Hier geen plinkjes, plonkjes en voorbijrazende paarden, maar getalenteerde musici. Fritz zoekt stad en land af naar goede muzikanten die geschikt zijn voor audiofiele cd`s. "Ik wil gewoon spontane muzikanten die nog niet verziekt zijn!" met verziekte muzikanten bedoelt Fritz muzikanten die alleen nog maar spelen wat er op blad staat, of mensen die na het concervatorium gewoon onuitstaanbaar arrogant zijn geworden. "Muziek is emotie en enthousiasme, en dat moeten de muzikanten ook uitstralen, dan klinkt het ook goed en spontaan." Fritz neemt zowel thuis als op locatie op.
Qua opnametechniek is Fritz het met me eens dat er tegenwoordig nog maar heel weinig goede soundengineers zijn. Fritz keert helemaal terug naar de basis, en gaat niet uit van een bepaalde sound, maar van hoe het op dat moment live klinkt. "Veel engineers zetten de microfoons veel te dicht bij de instrumenten. Ze vergeten echter, dat de klank die je in de zaal hoort grotendeels veroorzaakt wordt door de synergie tussen het instrument en de reflecties van de zaal. Met de microfoon verder van het instrument pik je nog net een stuk van de zaalambiance mee. Het is de kunst de mic`s zo te plaatsen dat het instrument zelf niet vervaagt, maar dat de zaalambiance er ook nog op komt." Uiteraard gebruikt Fritz geen compressors en limiters. Dit is ook helemaal niet nodig op de hedendaagse highend sets. Die kunnen de dynamiekverschillen echt wel aan. Hooguit een klein beetje galm, maar net genoeg dat het pas opvalt als je de galm uitzet. In de opname streeft Fritz de klank, en plaatsing van de instrumenten op een bepaalde plaats in de zaal na. De orginele klank, en balans zijn het uitgangspunt. Dit in tegenstelling tot een totaal eigen mix, zoals veel engineers dit helaas vaak doen. Fritz is naast soundengineer en producer ook enthousiast audiofiel. "Mijn hifiset is er ten eerste voor mijn persoonlijk muzikaal genot, maar het is ook een goede referentie om mijn eindmix op te beluisteren. Fritz neemt op locatie op, en maakt vrijwel direct een mastermix. De mix gaat direct naar een Marantz cd-recorder. Als Fritz weer thuis is koppelt hij de cd-recorder aan de D/A converter van zijn Marantz CD-7, om vervolgens thuis zijn opname over zijn set te draaien. Omdat Fritz zijn eigen set goed kent is dit een goede referentie. Je kent heel goed de plus- en minpunten van je eigen set, en daar houd je rekening mee met de mastermix.