ARTIKEL

High End 2002 (3 - Tweede dag)

Jan de Jeu | 11 mei 2002

Nee, dan is de luidspreker van IbL oftewel Ingenieurbüro Lansche interessanter. De drieweg speaker met actieve subwoofer Nr. 3 heeft een Ionenhochtöner, de Corona. Wanneer we even gaan zitten om een stukje muziek te beluisteren zien we het schijnsel in de hoge tonen weergever, heel bijzonder. Van kamer 331 naar de ernaast gelegen kamers van Van den Hul Deutschland. Ook hier een analoog frontend, een Thorens met als element een Frog van (uiteraard) vdH. Speakers zijn van Tannoy en Ben Webster zorgt voor een muzikaal geluid. Daar vlakbij, in 329, Golden Ear Audio waar ik een geluid hoor dat een gooi doet naar "best sound of the show". In een bescheiden opstelling met de Totem Forrest, de voor het eerst in Duitsland gepresenteerde YBA Passio Integre en de Lecteur CD 3 Delta van datzelfde YBA wordt er een heel fraai beeld neergezet dat maakt dat ik er langer blijf zitten dan ik tot op dat moment in enige andere ruimte gedaan heb. The Köln Concert van Keith Jarrett en "Good morning little schoolgirl" van Muddy Waters klinken me als muziek in de oren. Kamer 330 biedt de producten van Metronome Technologie en Audiovalve. We raken in gesprek met de man die verantwoordelijk is voor een deel van het ontwerp van het daar spelende € 20.000 kostende Kalista cd transport van Metronome Technologie. Jean Francois Fronton van Acoustic Precision Diffusion vertelt over de vijf transformators die het transport bezit en over de extreme aandacht die gegeven is aan de ontkoppeling. Het design komt op conto van Dominique Giner, de man die ook voor Jadis ontworpen heeft. Antoinette en ik zijn beiden danig ondersteboven van het visuele effect van dit transport. Jean Francois zegt ons toe dat hij op korte termijn contact op zal nemen voor een demo bij de importeur voor de Benelux van diversen, ook wat meer betaalbare, producten van Metronome Technologie. Van verre horen we daarna al de luidsprekers waar mijn vrouw, zo blijkt later, als een blok voor valt. In 338 speelt een wel zeer oude bekende, de ooit door Paul Klipsch ontworpen Klipschorn. En mijn vrouw heeft de ervaring dat ze als het ware opengeritst wordt, zo wordt ze door het geluid gepakt. Ik heb de Klipschorns ooit eens gehoord tijdens een demo bij de Nederlandse importeur en daar klonk hij in mijn oren beduidend beter. Op het moment dat ik dit tegen mijn vrouw zeg krijg ik direct het verzoek om op korte termijn opnieuw een dergelijke demo, maar nu in haar bijzijn, te regelen. Mocht je dit lezen Frits dan weet je dat ik je binnenkort op zal bellen!

Voordat we naar de eerste etage afzakken gaan we nog even naar 371 waar Isenberg Audio een top opstelling heeft met een Simon Yorke Designs draaitafel met Jan Allaerts element, een Lavardin IT geintegreerde versterker en Avalon luidsprekers. Het liefst wil ik gesprekken voeren met zowel de heer Lavardin, als de heren Allaerts en Yorke en bij navraag blijken zij morgenochtend alle drie aanwezig. We komen dus terug. Op de andere verdieping im Erkerzimmer Clearaudio, dat ook in 210 en 211 apparatuur heeft staan. In de eerste kamers na de Erkerzimmer apparatuur van Orpheus Laboratories dat er strak uit ziet maar mij klankmatig niet kan overtuigen. Direct daarna Audio Reference met spelend de Sonus Faber Cremona in combinatie met Graaf versterking en Blue Note cd speler. Een Italiaans onderonsje en ik kan er bijna niet wegkomen. Nog steeds ben ik verliefd op het geluid van deze speakers. Een twintigtal kamers verder het bekende Creek met zeer betaalbare apparatuur zoals een phono voortrap en een geintegreerde versterker. Ook zeer betaalbare loopwerken ontworpen door de aanwezige Roy Hall van Music Hall. Twee kamers verder op 223 Speakers Corner Records met en aanbod van speakers en grammofoonplaten. Even verderop een demo van Quadral waar grote publieke belangstelling voor is. In 258 kan ik dan eindelijk eens een Manger luidspreker set beluisteren. Bijzondere speakers die mij evenwel niet echt weten te raken. Dit in tegenstelling tot het geluid dat me tegemoet komt in de ruimte van Fisher & Fisher. En verder gaat het weer, Nagra. O, wat duur. BOW heeft in de volgende ruimte niet alleen de modellen als de Wazoo maar ook een lijn die ik nog niet ken, de serie 2002. Ontwerp, Klaus Herrmann. Wat minder extreem vormgegeven maar dat kan ook niet anders want Bo Christensen is inmiddels immers weg bij het merk. Nog verder afzakkend komen we terug op de begane grond waar we nog even snel een bezoek brengen aan kamer 138 met daarin A Capella luidsprekers aangesloten op een Unison Research versterker die zijn signaal krijgt van een Clearaudio master reference draaitafel. Heerlijk muzikaal. Morgen nog het laatste stukje van de eerste etage en de rest van de begane grond? Als ik tenminste op tijd uit mijn bed kan komen want inmiddels is het al zaterdagmorgen 11 mei 03:00 uur. Und jetzt schlafen!


EDITORS' CHOICE