Dan is het tijd voor het interview dat buiten plaats zal vinden. Aan de overdekte picknicktafel schuiven enkele mensen waaronder Paolo, Serenella en Leo aan. Niet onbelangrijk is verder een reeds meer dan twintig jaar in Nederland wonende Audio reperateur Claudio die als tolk zal fungeren. Tenslotte spreekt Beduschi uitsluitend Italiaans terwijl zijn echtgenote dat slechts aan kan vullen met enkele woorden Frans; de taal waar Leo zich meestal van bedient wanneer hij - als wereldwijde distributeur (m.u.v. Italiƫ) van de Beduschi luidsprekers - contact heeft met het echtpaar. Gescheiden door glazen koele Pinot Grigio en geurende kopjes espresso vinden we elkaar al snel in de liefde voor muziek. Van daar uit komen we op zijn ontwerpen waarbij hij streeft naar perfectie. Dat gold in de tijd dat hij nog uitsluitend meubelmaker was en audio slechts als hobby had, maar geldt ook nu nog onverminderd. Niet alleen voor zijn luidsprekers en zijn versterkers ( zowel transistor als buizen varianten ) maar ook voor zijn prachtig gestyleerde metalen audiorack met daarin verend opgehangen granieten platen. Het streven naar perfectie wordt nog inzichtelijker wanneer hij een aluminium baffle, een woofer en de door hem gebruikte dome tweeter met bijpassende aluminium trechter, compleet met bouten, rubberen afdichting ringen en metalen unit beschermers voor me neerlegt.
Alles is perfect afgewerkt en aan ieder detail is gedacht. Zwarte schroeven in de zwarte rand van de middentoner/woofer, aluminium schroeven in de aluminium trechter van de tweeter. Niet dat het echt opvalt want de perfect verzonken schroeven vallen onder de aluminium baffle zodat er van buiten af geen enkele schroef te zien is. De keuze van aluminium als materiaal voor de tweetertrechter hangt samen met de lage resonantie frequentie van deze metaalsoort. Frequenties van het eveneens in de speakerontwerpen gebruikte MDF en het aluminium heffen elkaar op. Door de hoek waarin de trechter gevormd is is het tijdsgedrag verbeterd, is het rendement twee maal zo hoog en neemt de vervorming af. De units worden op specificatie van Paolo vervaardigd bij RES in Torino. Stefano Pesce, de eigenaar van RES, is zelf audiofiel, herkent de passie van Paolo en is om die reden bereid om de units te fabriceren, zelfs wanneer dat, zoals in dit geval, betekent dat het in relatief kleine aantallen gebeurt. Pas sinds Paolo Leo kent, halverwege de negentiger jaren, is er sprake van een langzaam op gang komende productie. Voor die tijd ontwierp Paolo slechts voor eigen gebruik en voor een kleine groep bekenden. Objecten met liefde gemaakt en nog steeds straalt dat van zijn producten af. De metalen unit beschermers ontlokken mij de vraag of deze geen negatieve invloed hebben op het geluid. Zijn antwoord luidt dat het de beste oplossing is wanneer rekening gehouden wordt met klankmatige, esthetische en veiligheids -"anti-bambino" - aspecten. Wanneer ik hem het vuur aan de schenen blijf leggen kan hij niet ontkennen dat het een - uiterst minimale - invloed heeft op het geluid. Vervolgens wil hij er nog iets over zeggen maar Serenella weet hem er nog net van te weerhouden door de woorden "top secret" uit te spreken. Uiteraard probeer ik nog iets meer te weten te komen maar het echtpaar zwijgt verder in alle talen; te weten zowel in het Italiaans als in het Frans. Mogelijk binnen afzienbare tijd een nieuw product van dit echtpaar? Wie weet. Serenella blijkt overigens een belangrijke rol te vervullen in het geheel. Zowel bij de esthetische vormgeving van de luidsprekers als bij het vormgeven van allerlei custom made oplossingen voor de integratie van audio in interieurs van klanten weten Paolo en Serenella elkaar te inspireren. Alle producten worden vervolgens met de hand gemaakt waardoor specifieke wensen van klanten in verregaande mate doorgevoerd kunnen worden.
Paolo legt uit dat voor hem kijken gelijk staat aan observeren. Observeren leidt tot ontwerpen. Die bezigheid is uitgegroeid tot een tweede natuur waarbij ieder ontwerp weer een volgend ontwerp uitlokt. Net als de grote Spaanse schilder Miro vindt dit innemende echtpaar hun inspiratie in de natuur. Daar zit alles in; materialen, vormen en kleuren. Dat ook heel banale voorwerpen inspirerend kunnen werken blijkt wel wanneer Paolo een foto van een collage laat zien waarvoor hij inspiratie ontleende aan een eenvoudige asbak. Op een gegeven moment valt me pas op dat, even geleidelijk als de middag tot een einde komt, het onderwerp van gesprek via audio, muziek en andere kunstvormen steeds verder verbreedt. Tegen de tijd dat het afscheid daar is praten we over het leven en het genieten daarvan. Een kunst die dit echtpaar duidelijk verstaat. Maar wat wilt u; het zijn Italianen!
Fotomateriaal: Werner Ero