REVIEWBach

Ingebruikname van de Bach Tango 1HE

Eric de Boer | 19 november 2012 | Fotografie Eric de Boer | Bach

De luidsprekers worden netjes in een vrij compact pakket afgeleverd. Het gewicht verraadt echter veel inhoud en de twee speakers wegen samen net geen 20 kilo. Bach levert twee paar goede spikes mee voor onder de voorkant van de speakers, de achterkant wordt ondersteund door twee kunststof doppen. De fraai gewelfde weergevers worden als het ware uit elkaar geplaatst, met de bovenste punt naar buiten gericht ten opzichte van de luisterpositie. De spikes en schotels zorgen voor een lichte helling van de voorzijde, die verder geheel vlak is. Een geval van vorm volgt functie.

Zo worden de vrij lage (76 cm) en compacte vloerstaande Bach Tango 1 HE luidsprekers meteen ideaal opgesteld in verhouding tot de gemiddelde luisterhoogte. Qua opbouw lijkt deze speaker op de Bach monitorspeakers S II HE, maar door de grotere kastruimte is een diepere laagweergave mogelijk. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 35 Hz tot 30 kHz en de maximale geluidsdruk van de Tango 1 HE is 103 dB (bij 1 meter). De weergave wordt intern nog sterker verbeterd door de door Rik Bach ontworpen SWE-tube, een pijp die staande golven in de kast tegengaat en reflecties afbuigt.

Het plaatsen van de speakers was vrij simpel. Ondanks de aan de voorkant van de kast geplaatste baspoort speelden de Bach Tango 1 HE het fijnste met een flinke afstand tot de achterwand. Een toe-in was slechts 1 tot 2 graden nodig, te danken aan het brede afstraalgedrag van de tweeters en niet in de laatste plaats de volledig vlakke baffle ven deze speaker. De speakers werden al ingespeeld aangeleverd en hebben een lange periode mogen spelen in mijn luisterruimte. Als versterking werd zowel een Marantz receiver als een Blacknote DSA150 Signature (de laatste in meerdere mate) ingezet, de bekabeling naar de speakers werd afgewisseld door InAkustik en Kimber.

Open, snel en ritmisch
Wat ik al tot drie keer toe heb beleefd tijdens de shows waar luidsprekers van Bach speelden werd ook bij mij thuis bewaarheid. Dat betekent een heel erg snel reactievermogen, een vrijwel gortdroge basweergave en een timbre om jaloers op te zijn. De klankeigenschappen van de Bach Tango 1 HE houden het midden tussen licht warm en neutraal.

Een voorbeeld: Jheena Lodwick’s album Getting To Know You (op het kostbare maar oh-zo-mooie The Music Lab vinyl geperst) wordt krachtig uit de speakers verkregen zonder enige vorm van stressigheid. De percussie aan het begin van A Groovy Kind Of Love is extreem droog en dat weet de Bach set goed weer te geven. Ook het zeer diepe laag aan het eind van dit nummer kent vrij weinig beperking, hoewel het formaat van deze luidspreker anders zou doen vermoeden. Jheena’s stem klinkt snel, gearticuleerd en wordt erg goed geprojecteerd. Het timbre en de snelheid van de speakers is erg goed, zo blijkt uit de track Everything I Own. De dwarsfluit en de vocalen voor de speakers geprojecteerd, de percussie er juist achter en de akoestische gitaar mooi in het midden. Elk zuchtje en de klankkast van de gitaar is hoorbaar, met vrijwel geen kleuring. Een heel klein tikje warmte, wat de speaker juist weer aimabel maakt.

Goedkoper om aan te schaffen maar zeker niet minder prettig om te draaien is het album Tears Of Joy van gitaarvirtuoos Antonio Forcione (Naimlp092). Hier is de warmte van de Bach iets meer te horen, maar ook het zeer goede ritmegevoel van de Tango 1 HE. De snaaraanslagen zijn volledig te volgen, de klankkast van Forciones gitaar zichtbaar in het geluidsbeeld. De jazzy gitaarmuziek klinkt vrij vol zonder te overheersen.

Over op ander materiaal. Een goede speaker kan overweg met iedere muzieksoort en hoewel bovenstaande albums uitblinken qua dynamiek en opnametechnieken is er veel meer goede muziek om te beluisteren. Wat hebben recensenten toch een vervelend vak, hé!

MERK




EDITORS' CHOICE