Enter de Avalon Compás luidspreker. Een primeur voor Chattelin Audio Systems, want het is de eerste maal dat deze luidspreker aan het Nederlandse publiek wordt gepresenteerd. In tegenstelling tot de trend bij de 'cost no object' luidsprekers heeft Avalon er voor gekozen om een referentie luidspreker te concipiëren die opnieuw opgetrokken is uit hout. Gewoon, puur hout. Geen aluminium, of welke andere moderne variant qua grondstof dan ook. Dit is de opvolger van de Eidolon, de Eidolon Vision en de Eidolon Diamond. Een speaker die, in tegenstelling tot zijn voorgangers, is uitgerust met uitsluitend keramische units.
Peter haalt het front van één van de luidsprekers af en toont de units. In vergelijking met voorgaande Avalon modellen is er minder dempend materiaal aanwezig. Wel zit er rond de units een smalle rand vilt. Wat gebleven is, is de specifieke Avalon klank. Neil Patel, de man die Avalon in 1989 kocht en sindsdien verantwoordelijk is voor de ontwerpen, heeft ook deze luidspreker het licht doen zien. Lang is er over getwijfeld of er wel aan een opvolger van de illustere voorgangers zou moeten komen. Met de introductie van de Compás is aan alle onzekerheid een eind gekomen.
Een foto'tje uit de albums van Chattelin ((c) Jerry Kooyman)
Zoals gezegd, de specifieke Avalon klank is gebleven. Dus zoals altijd ligt ook nu de nadruk op de ruimtelijke afbeelding, een enorme grote afbeelding met een beeld dat zich achter de luidsprekers bevindt. Een groot verschil met een merk als Wilson Audio waar het beeld meer naar de luisteraar toe komt of een merk als Magico waar vooral de kracht, de slam opvalt. Uiteraard chargeer ik de verschillen teneinde de ontwerpen wat duidelijker van elkaar te kunnen onderscheiden. Want, zoals later tijdens een aan het eind van mijn bezoek op mijn verzoek gedraaide CD van Stravinsky blijkt; ook de Compás kan krachtig klinken.
Die Stravinsky opname is gemaakt door Prof. Keith Johnson van Reference Recordings. Een man die al zijn passie, ervaring en vakmanschap in een opname weet te leggen. De grote ervaring die hij en zijn zakelijke partner Richard Fryer hebben opgedaan bij het maken van hun meermalen bekroonde opnamen gebruiken zij bij het ontwerpen van de Spectral elektronica. De opnamen worden eveneens gekenmerkt door een groot ruimtelijk beeld met daarin de klankkarakteristieken zoals die ten tijde van de opname op dat moment en in die specifieke ruimte golden.
De Spectrals zijn ontworpen om exact dat door te geven wat bij de microfoonvoet waargenomen wordt, niets meer en niets minder. Voor mij zijn de meest in het oor springende kenmerken van Spectral de extreme snelheid, precisie, puntigheid en transparantie.