Mijn eerste gastheer is Dieter Pimiskern. Dieter is senior mastering engineer en heeft mede de dagelijkse leiding over de studio. Natuurlijk de vraag: “wat is mastering precies?” Dieter legt uit: “mastering is de laatste stap tussen de opname en de productie van de geluiddrager, of dat nu een cd, sacd of lp is. Wat ik krijg aangeleverd is de mix zoals die door de opname technicus is gemaakt. Inclusief zijn creativiteit en zijn overleg met de muzikanten. Aan mij de lastige taak de mix zodanig te bewerken dat de vele huidige soorten geluidsdragers en weergave systemen allemaal een bevredigend resultaat geven. Een opname moet in de auto lekker klinken, op een iPod op straat en de audiofiel wil thuis zijn muziek horen. Wat ik doe is waar nodig compressie toepassen, het geluid oppoetsen, zaken naar de achtergrond drukken als dat nodig is als een harde “S-klank” verzachten. Waar in de mix een bekken verdwijnt, haal ik dat naar voren. Ik kan ook een opname meer ruimtelijk te maken of juist intiemer. Daarnaast zorg ik dat de diverse mixen die samen op een enkele drager komen in geluidsterkte ongeveer gelijk zijn, dan hoeft de luisteraar niet steeds naar de knoppen te grijpen. Ook in klank dienen de opnames gelijk te zijn. Dat valt lang niet altijd mee omdat mixen die samen de inhoud van een cd vormen overal vandaan kunnen komen. Vanuit een thuisstudio tot aan een zaal”.
Dat is nu duidelijk. Dieter laat zien welke mogelijkheden hij zoal heeft voor zijn werk. Onmisbaar is een computer met Protools. Want alle muziek is tegenwoordig opgeslagen op Intel gebaseerde servers of op MacIntosh computers. Met Protools is grafisch te zien hoe een opname er uit ziet, kan het afspelen op elk willekeurig moment in de opname starten en regel je het volume. Het digitale signaal dat Protools aanbiedt wordt door Dieter via Prism Sound d/a converters omgezet naar een analoog signaal.
Met een simpel ogend schakelkastje kan hij nu in willekeurige volgorde apparaten inschakelen in de signaalweg. Eveneens van Prism Sound is dat een compressor om dynamiek te knijpen of te vergroten, een Prism Sound solid state equalizer waarmee heel nauwkeurig instrumenten bevoordeeld kunnen worden in hun klankgebied of juist naar de achtergrond gezet.