Om dat allemaal akoestisch op elkaar af te stemmen, gebruikten de ontwikkelingstechnici Trifield 3D. Met geraffineerde DSP - digital sound processing - levert de installatie over een volle frequentierange en vervormingsarm geluid op álle zitplaatsen af. "Met MeridianCabinCorrection wordt dat voortdurend aan de specifieke omstandigheden in deze autocabine aangepast. Zodat een helder geluid ontstaat waarin de stemmen en instrumenten goed geplaatst worden. Ook in de hoogte dus."
Uiteraard combineren de technici het met al bekende snufjes, zoals een systeem dat de verstaanbaarheid van stemmen tijdens een handsfree telefoongesprek of luisteren naar een nieuwsuitzending op de radio optimaliseert.
Diverse kapers op de kust
Over een biertje vertelt Jaguar en Land Rover engineering topman Bob Joyce tijdens de perspresentatie van de auto met smaak over de ontwikkeling van de bijzondere installatie. Er waren bijvoorbeeld nogal wat kapers op de kust die Meridian de loef probeerden af te steken.
Joyce: "We hadden natuurlijk al een uitstekend audiosysteem in de Range Rover, maar wilden dat voor het signature systeem naar een nog veel hoger niveau tillen. Iets wat verder niemand kan bieden. Het hoort nu eenmaal bij onze filosofie dat deze auto dezelfde kopers aan kan spreken als bijvoorbeeld een Bentley." Dat nieuws lokte kennelijk heel wat high-end audiomerken aan. Joyce meldt in elk geval glimlachend: "Er waren heel wat kandidaten - je kunt ze zelf wel bedenken - maar die haakten rap af toen duidelijk werd wat onze wensenlijst was. Wat de installatie in huis moest hebben. We weten wat we precies willen en net zo belangrijk: wat de merken in huis hebben en wat daar voor prijskaartje aan hangt."
Er zit nogal wat licht tussen wat marketing afdelingen roepen en wat er Ă©cht is. We kunnen de Brit via een handig ingelaste excursie naar de Audi A8 met zijn 'geluidsprojectoren' Ă©Ă©n voorbeeld ontlokken. "Als je naar B&O kijkt, heb je het bij hun topsysteem over veel hogere bedragen en toch lagere specificaties."