ARTIKEL

Een kijkje in de Totem-keuken

Max Delissen | 30 december 2009 | Fotografie Jiri Büller

Daarbij gaat Vince uit van relatief kleine kasten die relatief weinig wegen. Daarmee wijkt hij bewust af van de heersende mores in high-end land, waar alles steeds maar groter en zwaarder lijkt te moeten worden. Een luidspreker van honderd kilo, daar kijkt niemand meer van op. Terwijl de nieuwste creatie van Totem, de Wind Design, nog geen veertig kilo weegt. Daar zit het hem volgens Vince ook niet in: “Wij zijn heel conservatief in de opgave van de laag-extensie van onze luidsprekers, maar die is bijzonder goed. Veel andere luidsprekers hebben een `bult` in het laag rond de 100 Hz, dat is zo ontworpen om de illusie van een vol geluid te creëren. Maar daar doe ik niet aan mee, het is een eenvoudige oplossing voor een probleem die op zich weer andere problemen veroorzaakt. Boemerig laag zul je uit een Totem dus nooit horen.”

“Ook de filtering van de luidsprekers is heel belangrijk. Voor de nieuwe Wind Design gebruik ik relatief slappe 6 en 12-dB filters. Voordeel is dat je minder componenten gebruikt, en door die zorgvuldig te kiezen kun je heel veel verschil in klank veroorzaken. Een nadeel van zulke filters is dat je veel beter moet weten wat je doet, maar daar heb ik inmiddels heel wat ervaring mee”, zegt hij lachend.


(Foto: Jiri Büller)

Vince betrekt bij wel 32 verschillende leveranciers luidsprekerunits, en vaak worden die op specificatie gemaakt. Dat dat geen holle reclameslogan is blijkt uit het feit dat een aantal van de fabrikanten die aan hem leveren al jaren geleden zijn gestopt met het leveren van losse units aan andere merken. Nieuwe ontwerpen ontstaan in bepaalde periodes in Vince`s leven. Dan begint het te kriebelen, en gaat hij aan de slag. En daarbij hanteert hij een werkwijze die zowel uniek als bizar is. De combinatie van units en de gewenste filtering wordt bepaald voor één luidspreker. Mono dus, nooit een stereopaar. Vince gaat er van uit dat wanneer één luidspreker in staat is om een afgewogen, ruimtelijk geluid te produceren, een stereopaar dat op zijn minst beter zal doen.

Nadat is bepaald welke units er in de nieuwe luidspreker moeten komen is het ontwerpen van de kast aan de beurt. Dat is een proces dat bijna net zo tijdrovend is als het bij elkaar zoeken van de units en de bijbehorende filtering. Vince zegt hierover: “De kasten zijn echt heel erg belangrijk. Ik gebruik daarvoor MDF van variabele dichtheid en dikte, en geen inwendige dempingsmaterialen als synthetische wol of schuim. Dat spul gaat in de loop der jaren hoe dan ook verouderen en verzakken, en dan ben je de zorgvuldig afgestemde karakteristiek van je luidspreker weer kwijt. Ik gebruik in alle modellen vanaf de Rainmaker een speciaal soort verf met Borosilicaat er in. Duur spul, en moeilijk te krijgen, aangezien het door de NASA is ontwikkeld om op de buitenkant van de Space Shuttle te smeren. Borosilicaat heeft unieke dempende en warmtegeleidende eigenschappen, en is niet te vervangen voor iets anders.”


EDITORS' CHOICE