In het gesprek met Bob Zwanikken kwam al naar voren: de naar audioproducten zoekende consument is veranderd. Hij/zij informeert eerst uitgebreid via specifieke audio-sites, gaat vervolgens met gerichte wensen en vragen op pad, en komt dan vaak bij een eveneens al op internet uitgezochte winkel uit. En dat is precies waar Streaming4Home, de winkel van Kees Romijn, zich op richt. Zijn zaak bevindt zich in het midden des lands: Kamerik (gemeente Woerden, Utrecht).
Hoewel de vraag overigens gesteld mag worden of we hier nog van winkel kunnen spreken: daar verwachten de meesten nog steeds een plek waar je zomaar – op gezette tijden – binnen kunt stappen. Zo werkt Streaming4Home niet. "Mensen zoeken gericht, zitten met bepaalde vragen en willen uitgebreid apparatuur testen. Daarom werk ik op afspraak. Ik wil gewoon zeker weten dat ik genoeg tijd aan een klant kan besteden, zonder dat ondertussen iemand anders in de ruimte rondloopt, die ook graag geholpen wil worden. Vandaar: op afspraak".
Digitalisering van cd's
Het verhaal van Streaming4Home begint zo'n tien jaar geleden. De tijd van het rippen van cd's naar harde schijven. Mensen zaten met steeds groter wordende cd-collecties 'opgescheept', toen bleek dat je al die muziek ook kon digitaliseren via computers. Hoe dat dan precies moest werken, dat was vaak niet geheel duidelijk. Kees Romijn zag een gat in de markt; hij ontwikkelde een cd-ripservice.
"Mensen kwamen hier met kratten vol cd's. Of ik die even op hun ook meegebrachte harde schijf wou zetten. In die tijd had ik nog een huishoudspeciaalzaak, en als ik dan even achter mijn bureau zat, drukte ik wat cd'tjes in een rij computers. Dat was natuurlijk niet lang vol te houden. Ik heb daarna een geautomatiseerde ripper ontwikkeld. Zoals gezegd, kwamen klanten hier met harde schijven die elders waren gekocht. Ik dacht: dát kan beter. En ben die toen ook aan gaan bieden. Samen met de ontwikkeling van een mooie muziekbibliotheek in combinatie van een handzame interface, is het balletje gaan rollen. Daar kwamen dan al snel de eerste servers bij."
Computer-based audio
Kees heeft in de loop der jaren flinke kennis opgebouwd op het gebied van computers, zowel hard- als softwarematig. Die kennis heeft hij toegepast in het opzetten van een reeks producten die onder de noemer streaming audio zijn samen te vatten. Hij had al snel in de gaten dat de gevestigde audiowereld te veel vasthield aan haar eigen producten, en ging daarom op zoek naar nieuwe producten, leveranciers en combinaties.
Ontwikkelde ook zelf een music server. Op de vraag of klanten hem dan niet te veel als computer nerd zien en al die computertechniek de 'echte' audiofiele liefhebbers niet afschrikt, heeft hij een duidelijk antwoord: "Juist niet. Ik probeer de intermediair te zijn die de computer- en audiowereld dichter bij elkaar brengt. Ja, ik heb inderdaad veel kennis van softwarematige toepassingen. Maar ik beschouw mezelf toch ook als een echte muziekliefhebber. Het bewijs? Ik ben ook muzikant, en speel zelf orgel. Ik hecht echt veel waarde aan hoe de klank van instrumenten wordt overgebracht."
Vraag & aanbod
De vraag naar streaming-producten is geleidelijk op gang gekomen, vertelt Kees. "Van het één kwam het ander. Ik merkte bij klanten dat ze op zoek waren naar iets, wat er eigenlijk nog niet precies was – althans in hun ogen of belevingswereld. Daar ben ik op ingesprongen door met bepaalde producten op de proppen te komen, die wel goed aansloten bij die wensen. En in de loop van de tijd is zowel het klantenarsenaal als het productaanbod gegroeid. Ze wisten me te vinden door mond-tot-mondreclame. Want zo gaat dat: heb je bij Piet naar wens een set geïnstalleerd, dan komt Klaas bij Piet op bezoek en denkt, hé verrek, zo kan het ook, zo wil ik het ook. Staat die een week later bij mij op de stoep. Dat is natuurlijk prettig werken."
Het aanbod aan goede streaming-producten is inmiddels ook imposant. Kees: "In het assortiment zitten merken als Olive, Cyrus en natuurlijk Sonos. Verder vind je er minder bekende merken als Antelope, Bluesound, Calyx Audio en Metrum Acoustics. En natuurlijk onze eigen producten."
Ontwikkelingen
Hoewel ook Kees toegeeft dat de markt momenteel lastig is – "klanten willen eigenlijk wel iets nieuws, maar stellen grote investeringen nog even uit" –, ziet hij ook volop kansen. "Er gebeurt nog van alles in het landschap van streaming", zo licht hij toe; "nieuwe merken verschijnen, bestaande audiomerken proberen aan te haken bij het fenomeen – in de hele keten zie je beweging. Ik noem de opkomst van kwalitatief goede D/A-converters met USB. Of kijk naar de integratie tussen de audio- en videowereld. Die lijkt langzaam te gaan, maar stap voor stap komen ze nader tot elkaar.
En uiteindelijk wil de gebruiker ook daar met maar één systeem gaan werken. Ook ontwikkelingen rond music servers gaan door. Kijk maar naar 'onze'Aria Music Server. Een product waar ik erg trots op ben, en wat een mooi design combineert met de nieuwste beschikbare technieken. Zo bevat de Aria geen bewegende delen meer; de harde schijf wordt gevormd door een SDD-kaart, hetgeen 'm volkomen stil maakt, en in die zin niet meer onderhevig aan slijtage. Met zo'n product kun je verder!"