ARTIKEL

Audio

Jamie Biesemans | 26 april 2014

En hoe zit het met audioproducten? Daar zijn duidelijke winnaars en verliezers. De allerbelangrijkste productgroep in Europa zijn hoofdtelefoons, daar moet je niet aan twijfelen. Uit hoofdtelefoons worden het meeste omzet gehaald, maar de groei is wel gestopt. 

Er is wel een immense groei bij soundbars en Bluetooth-speakers. Van soundbars werden er vorig jaar in Europa dubbel zoveel verkocht als in 2012, terwijl ook 2012 een recordjaar was. Boyny ziet geen einde aan die groei. Volgens de analist is het ook een teken dat de consument opnieuw oor heeft voor kwaliteit.

'Connected Audio' - denk aan streamingsystemen zoals Sonos - doen het ook zeer goed, net zoals dockingoplossingen. De keerzijde is dat home theatre-sets met en zonder Blu-rayspelers in vrije val zitten. De consument wil echt geen grote collectie speakers met bijhorende kabels in zijn woonkamer, dat is duidelijk.

Op de persconferentie werd ook gevraagd waarom IFA de 'betere audio' geen plek geeft op de beurs. Het antwoord daar op was duidelijk: "Highend-audio heeft zijn eigen beurs in München en wij kunnen niet de juiste omgeving bieden voor audiofiele merken. Op CES zitten de premiummerken apart in eigen hotelsuites die dienen als luisterruimtes, maar wij willen iedereen op het beursterrein en daar is geen mogelijkheid om zoiets te bieden. Dat gezegd zijnde, er zijn zeker pure audiomerken aanwezig, zoals Canton, en ook digitale audio heeft op IFA z'n plaats", zegt Jens Heithecker, Executive Director van IFA.


EDITORS' CHOICE