De uitdagingen en te overbruggen vraagstukken waren dan ook werkelijk enorm. Want naast een andere ontwerpmethodiek bedoeld voor grootschaliger productie, moesten nu ook de kostprijs en calculaties veel scherper in de gaten worden gehouden. Een ander vraagstuk was hoe de consument van de veel hogere aanschafprijs overtuigd kon worden en dat is natuurlijk een lastige opgave. Want waar de grote Kharma’s met hun omvang en opvallende materialen meteen een blikvanger van de eerste orde zijn, is dat bij de Butterfly in eerste instantie toch anders. De werkelijk prachtige vormgeving, (mooi idee van die vlinder!) doordachte mogelijkheden, perfecte afwerking en goed gekozen materialen ten spijt, is het toch ogenschijnlijk nog steeds het soort product wat consumenten in eenvoudiger vorm met minder exclusieve materialen en constructie, al vaker in de winkels tegen doorgaans minder geld denken tegen te komen. Maar wie vervolgens ook maar een beetje meer aandacht aan dit ingenieuze systeem schenkt, ziet bij nadere beschouwing toch al snel dat er hier wel degelijk om iets bijzonders gaat.
Butterfly the system
Toch trapte ik toen ik voor de eerste keer oog in oog stond met de eerste Butterfly foto’s, ook zelf in deze bekende ‘verzadigingsvalkuil’. In eerste instantie dacht ik bijna hardop, ‘hè jakkes, wat moet ik daar nu weer mee?!’ Voor alle duidelijkheid wil ik mijn kostbare tijd doorgaans niet verspillen aan van die vreselijke ‘me too’ producten. Ontwerpen die in de praktijk vaak maar net, maar regelmatig niet eens veel beter dan een willekeurig discount multimediasetje klinken. Mijn gezicht betrok dan ook in een oogwenk, totdat ik mij al snel realiseerde dat er wel de Kharma merknaam op deze luidsprekers vermeld stond en Charles en zijn team natuurlijk ook niet gek zijn om iets inferieurs op de markt te zetten. Zeker als je al zo hoog in de ‘kwaliteitsboom’ als dit merk hebt weten te klimmen, besef je ook meteen hoe enorm groot en zelfs gevaarlijk desastreus imagoschade in dit geval kan zijn! ‘Hmm, zal er dan toch werkelijk nu eens een keer een echt serieus mini systeem zijn opgestaan’, dacht ik bij mijzelf? Vivienne van Oosterum wist mij als volgende stap al vlot van informatie te voorzien, waarbij we ook meteen een datum overeenkwamen om het complete systeem op mijn thuisadres te laten bezorgen. Op de betreffende dag krijg ik keurig volgens afspraak twee vloerstaande satellietluidsprekers met de bijbehorende statieven, speciale dunne luidsprekerkabels die zijn weg te werken in de statieven en één enkele actieve subwoofer aangeleverd. Terwijl ik alle componenten eerst aandachtig bekijk en mij verwonder over de hoge afwerkingsgraad en doordachtheid van allerlei kleine details, verbaas ik mij opnieuw wanneer ik alles de trap naar mijn ondergrondse luisterruimte wil afdragen.Â
Het gewicht en de super solide ‘feel’ gaan namelijk hand in hand met het hoger dan verwachte gewicht. Eén enkele opvallend ranke satelliet (11,7 cm breed, 16,3 cm diep en 27,2 cm hoog) met statief schat ik daarbij iets van 3 kilo, waarbij de bovenkant inclusief statief 108 cm omhoog de ruimte insteekt. De zeer solide subwoofer (33,6 cm breed, 33,7 cm diep en 31 cm hoog) is met zijn 15 kilo eveneens opvallend gewichtig voor zulke compacte afmetingen. Hoewel niets zo smaakgevoelig is als vormgeving, wil ik toch nog kwijt dat wanneer het systeem eenmaal in zijn volle glorie voor mij staat, het van werkelijk alle kanten een prachtige aanblik bied. Dat ik trouwens als verstokte audiofiel doorgaans zo snel moeite met kleine designluidsprekers heb, heeft vooral te maken met het bewezen feit dat het leeuwendeel van dit soort producten gewoonweg niet voldoende goed weet te presteren. Toch kan ik dit keer ook erg genieten van de doordachtheid van dit concept. Hier is duidelijk lang en tot in het kleinste detail over nagedacht! Naast de bij mij bezorgde sierlijke vloerstaande optie, zijn er overigens ook muurbeugels voor wandmontage, een tafelstandaard voor plaatsing op een meubel en zelfs een sierlijke plafondbeugel! Maar met alleen een mooi smoeltje en mooi materiaalgebruik creëer je natuurlijk nog geen ‘winnaar’. Dus waarin onderscheid dit zo kostbare kleine lifestyle luidsprekersysteem zich nu eigenlijk van al die anderen. Allereerst bezitten zowel de satellieten als de subwoofer een behuizing van gegoten aluminium.
Een methode die niet alleen voor de bijzonder vloeiende vormgeving en zeer stevige resonantiearme behuizingen zorgdraagt, maar ook meteen de koeling van de subwoofer regelt. Iets wat geen overbodige luxe is, want deze sub heeft een bovengemiddeld grote lading elektronica aan boord en wordt serieus warm. Naast het overbekende actieve versterkerdeel voor de basluidspreker waardoor het hier immers ook om een actieve subwoofer gaat, zijn er verder ook (klasse D) versterkers voor twee, vier of zelfs vijf satellieten mogelijk. Twee of vier Butterfly exemplaren (vier is feitelijk dubbel stereo) kunnen met de ingebouwde versterkers worden aangestuurd, terwijl voor een 5.1 opstelling kan worden gekozen om of nog een extra externe 3-kanaals module in te zetten, of te kiezen voor een geheel centrale versterkermodule met alle vijf de kanalen. Met andere woorden is het Butterfly concept niet alleen voor stereoweergave geschikt, maar kan met het toevoegen van extra multifunctionele ‘vlinders’ ook uitgroeien tot een 4.1 en zelfs 5.1 opstelling. Voor alle compleetheid en flexibiliteit is er binnen het concept middels een ‘master/slave schakelaar, zelfs met de eventuele inzet van meerdere doorgekoppelde subwoofers rekening gehouden. Qua vermogen heeft de subwoofer daarbij een gezonde 2 x 120 Watt voor de satellieten paraat, terwijl het laag zelf over 180 Watt kan beschikken.
Praktisch en slim
Wat het Butterfly concept gehoormatig werkelijk vleugels weet te geven is het slimme gebruik van DSP. Niet alleen kon hiermee fabrieksmatig het frequentiebereik perfect tussen subwoofer en satellieten worden verdeeld, maar ook heeft digitaal het grote voordeel boven bijvoorbeeld analoge filtering, dat er indien gewenst onwaarschijnlijk stijl kan worden gefilterd zonder introductie van vervelende storende fasefouten. In geval van de Butterfly zijn er ook een aantal gesimplificeerde instellingen voor vooral het laagbereik te maken. Hierdoor kan heel mooi en subtiel het laag optimaal op de gekozen opstelling en luisterruimte worden afgesteld. Heel essentieel is daarbij dat in de satellieten van echte topkwaliteit luidsprekereenheden gebruik wordt gemaakt. Zo wordt voor het hoog de fameuze Air Motion Transformer ingezet, terwijl het middengebied het met niets minder dan met een heuse 8 cm high-end Kharma Composite Driver hoeft te doen. Anders gezegd een luidsprekerunit die volledig is ontwikkeld volgens de laatste Kharma maatstaven en volgens dezelfde compromisloze filosofie als de duurdere conventionele high-end modellen is opgebouwd. De woofer bevat tenslotte een lange slag spreekspoel en aluminium conus.
De satellieten zelf bestaan tenslotte uit twee gespiegelde delen die samen inderdaad sterk op de vleugels van een sierlijke vlinder (Butterfly) lijken. In het bovenste compartiment van één complete satelliet bevindt zich trouwens de tweeter en in de onderste de middentoner. Heel praktisch en slim is dat beide eenheden onafhankelijk van elkaar in horizontale richting gedraaid kunnen worden en zodoende een nog betere weergave op nog meer (lastige) plaatsen in het interieur kan worden bereikt. De bijbehorende statieven zijn eigenlijk een verhaal apart. Want naast het onzichtbaar doorvoeren van de speciale dunne Kharma luidsprekerkabel, zit er ook een stelschroef met scharnier in waardoor de satellieten ook nog eens qua verticale as over een ruim bereik omlaag of omhoog kunnen worden versteld. Qua kleuren kan er voor Butterfly grijs, piano wit of piano zwart worden gekozen, terwijl bij alle statieven of beugels het aluminium tot perfectie is gepolijst waardoor een volledig egaal, voornaam glimmend oppervlak is ontstaan. Een bewerking die trouwens ook bij de sierranden van de satellieten en op de voetplaat van de subwoofer is te vinden.Â