Hoewel het vermogen van de Audia Flight 50 eindversterker op papier gelijk is aan dat van de Naim NAP 100, mag je dat alleen zo bekijken aan de ideale luidspreker van 8 Ohm. De Flight 50 is een stuk krachtiger als de belasting onder de 8 Ohm duikt, een gegeven waar vrijwel elke luidspreker van profiteert. Bovendien zijn bekabeling, bronnen en de voorversterker de nodige klassen beter dan een Naim UnitiQute plus NAP 100. Modern als wij zijn en gewend aan het gemak van streaming, gebruiken wij een NAD M50 netwerkspeler met een NAD M52 opslagsysteem als voornaamste bron. Deze is digitaal gekoppeld aan een La Scala D/A-converter van het Italiaanse bedrijf Aqua (Acoustic Quality). Een kostbare platenspeler kan ik net zo gemakkelijk inzetten om te spelen via mijn Audia Strumento No.1 lijnvoorversterker. De netspanning is zoveel mogelijk ontdaan van vervuiling met Kemp Elektroniks filters.
De bekabeling voor de stroomvoorziening is grotendeels afkomstig van Crystal Cable, net als sommige interlinks en de luidsprekerkabels. De XLR-interlinks komen van Yter. De eerste cd die de revue passeert, is At First Light van Silje Nergaard en dat is alvast een schot in de roos. Heel soepel glijdt haar stem de kamer in, gesteund door piano, bas en later saxofoon. Wat direct opvalt, is de grotere overtuiging die de Klasse A-versterker weet neer te zetten. Het geluid komt mooi vrij, heeft geen enkele neiging om aan de speakers te plakken en weet daarmee de PMC fact.8 en fact.12 te evenaren. De stem van Silje staat netjes in het midden gepositioneerd. Naast haar de piano, slagwerk duidelijk op de achtergrond en de bas is, kenmerkend voor het instrument, als een onderlaag aanwezig. Het stereobeeld heeft naast diepte ook een goede hoogte. Zittend op de bank is het of Silje staat. Met andere luidsprekers kan het zo zijn, dat het stereobeeld tussen de tweeters blijft zitten. Verstaanbaarheid is en blijft optimaal terwijl de muziek drukker gaat worden, ook die van tweede stem.
Allround-type
Ray Charles heeft een heerlijke cd gemaakt met de titel Genius Loves Company, waarop de nodige coryfeeën meezingen en -spelen, zoals Diana Krall en Natalie Cole. De duetten met Ray geven de mogelijkheid, een mannenstem af te zetten tegen die van een vrouw en zo te bepalen of er een hiaat in het frequentiegebied zit of dat de luisterruimte nare dingen doet. De Twenty.26 is voorbeeldig in evenwicht, met dank aan de transmissielijn die (alweer) veel vlakker zijn werk doet dan menige basreflex in deze grotere ruimte. De track ‘Fever’ springt er uit, met dank aan mevrouw Cole, die gretig bijtend Ray van repliek dient. Om bij de mannen te blijven en tegelijk akoestische instrumenten naar voren te brengen, kies ik vervolgens voor Paul Stephenson en zijn heerlijke album These Days. Opnieuw is de soepelheid waarmee de muziek speelt één van de meest opvallende positieve eigenschappen. Deze rustige stem met de gitaren erachter klinkt heel natuurlijk, met een tikje warmte om het nog lekkerder te maken. Er is haast geen ontkomen aan, de vergelijking met een vrijwel gelijk geprijsde PMC fact.8 dringt zich op. De fact.8 is de meest nauwkeurige luidspreker van de twee, die het dichtst de studioluidsprekers van PMC weet te benaderen. De purist, die alleen maar weergeeft wat wordt aangeboden.
De Twenty.26 verhult wat meer en biedt daarvoor in de plaats een volledig frequentiespectrum met een grotere fun-factor. Het allround-type, met de dringende boodschap dat hij zijn herkomst niet verloochent en in veel opzichten trouw blijft aan de professionele boodschap van de fabrikant. Daarmee onderscheiden de beide types zich dus veel meer door de manier van weergeven dan in prijsniveau. Dat de Twenty.26 mag beschikken over de middendome, geeft hem misschien nog wel een zetje extra mee voor veel luisteraars. Want wie graag naar stemmen luistert, wordt overvloedig op zijn of haar wenken bediend. Juist vanwege de indrukwekkende weergave van akoestische instrumenten pak ik nog even Loreena McKennitt mee, die op Troubadours On The Rhine haar optreden voor de Duitse radio-omroep liet vastleggen. Een unieke stem tot volle glorie gebracht, met daarachter gestreken cello, passend in de donkere sfeer van ‘The Wind That Shakes The Barley’. Luid weergegeven overdag of zachtjes in de avond omdat de buren hun bed opzoeken, maakt in overdracht weinig verschil. In beide gevallen blijft een vol spectrum bestaan. Toegegeven, wat harder is wel lekkerder met de Twenty.26.
Conclusie
In een muzikale rondreis door mijn platen- en cd-collectie manifesteert de PMC Twenty.26 zich op elk moment als een luidspreker die in alle opzichten allround genoemd mag worden. De weergave is telkens buitengewoon aangenaam en tegelijk accuraat, zonder de grenzen te zoeken van een detailweergave, die meer aan techniek doet denken dan aan de muziek zelf. De Twenty.26 is geen toonbeeld van exacte weergave, daar heeft PMC onder meer de fact.-serie voor ontworpen. Het is meer een luidspreker die zich weet te plaatsen in de aangename hoek: vergevingsgezind als de opname niet helemaal geweldig is, excellerend bij een goede opname. De Twenty.26 blijkt niet kritisch te zijn qua plaatsing, met dank aan de transmissielijn die de lage tonen strak en gecontroleerd weet weer te geven.
De synergie tussen de drie units onderling is zó goed, dat de indruk ontstaat dat ik naar een puntbron luister. Wat dat betreft heeft PMC zijn huiswerk wederom goed gemaakt en de dome voor het middengebied optimaal weten uit te buiten. Is er dan geen harde kritiek te bedenken? Nee, eigenlijk niet. De PMC Twenty.26 is simpelweg heel aangenaam gezelschap in een wereld, waarin het nastreven van het uiterste aan detailweergave kan leiden tot excessief gedrag, met als gevolg een kaal midden, een overmatig laag en een snijdend hoog. Laat het hoge knuffelgehalte en de op het eerste gehoor misschien onopvallende weergave u geen zand in de ogen strooien: de Twenty.26 is een dijk van een weergever die voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen die zijn klasse stelt. Daarbij is hij in alle opzichten trouw aan zijn principes, zoals dat van een professioneel bedrijf als PMC mag worden geëist.
Prijs
PMC Twenty.26 € 7.285 per paar
REVIEWPMC Twenty Series
Schot in de roos
René van Es |
14 januari 2015
| PMC Twenty Series