ARTIKEL

Objecten versus kanalen

Jamie Biesemans | 14 februari 2015

Bij Atmos gebeurt er heel wat processing in de bioscoop zelf. Dit vereist duurder apparatuur, maar maakt het Dolby-systeem flexibeler en akoestisch aanpasbaar aan de zaal. Dat kan omdat Atmos gebaseerd is op ‘objecten’. De geluidselementen van een soundtrack worden bij post-productie verrijkt met metadata (bijvoorbeeld over de locatie, beweging, enz), die dan door de processor in de cinema vertaald wordt naar de ruimte en de aanwezige speakeropstelling.

Auro daarentegen werkt met ‘kanalen’, wat inhoudt dat er een technicus vooraf de soundtrack mixt naar kanalen. Dit kan enkel werken als zalen werken met gestandaardiseerde speakerpakketten die bekend zijn voor de ingenieurs die de mix in postproductie neerleggen. Het grote voordeel van Auro is dat die gestandaardiseerde speakerpakketten inpikken op bestaande 5.1-opstellingen.

Nu is dit voor de thuisgebruiker allemaal wat minder relevant. Speakeropstellingen zijn bij thuiscinema’s wat minder exotisch en gevarieerd, en bovendien is Atmos bij AV-receivers minder flexibel en dus ook aangewezen op standaardspeakerpakketten.

Drempel te hoog?
Dolby en Auro Technologies hebben grote ambities voor hun nieuwe producten. En velen zien een nog betere surround vast wel zitten, maar gaan uiteindelijk noch voor Atmos noch voor Auro 3D kiezen. De bijkomende installatie van heel wat speakers is mogelijk een te hoge drempel voor de doorsnee consument. Sommige fabrikanten, zoals Onkyo, denken een oplossing te hebben. Zij vervangen de twee tot vier speakers in de hoogte door minispeakers die op de front- en achter-luidsprekers geplaatst worden. De minispeakers zijn schuin naar boven gericht en simuleren een speaker in de hoogte door geluid van het plafond te reflecteren. Het is een innovatieve oplossing, waarvan de prestaties echter sterk afhangt van de kamerakoestiek.

Wie gaat winnen?
In zoverre dat er een echte strijd is tussen Dolby en Auro, valt het nu nog moeilijk te zeggen wie van de twee gaat ‘winnen’. Als het gaat om thuiscinema’s, kan je alleen maar opmerken dat het aanbod aan films met Dolby Atmos zeer beperkt is. Toen dit artikel gepend werd, was er exact één (1) Blu-ray met een Atmos-track beschikbaar: Transformers: Age of Extinction. Er zijn nog enkelen die er aan zitten te komen, waaronder Expendables 3. Nu goed, Atmos bereikt nu pas echt de markt, dus het is nog wel echt vroeg dag.

Al is het wel een veeg teken dat Paramount besloten heeft geen Atmos te voorzien bij de Blu-ray van Hercules. Het is ook minder goed nieuws dat grote studio’s als Sony en Warner hebben geen Atmos-aankondigingen gedaan. Een grote troef van Auro 3D is dat de Auro-stream kan verpakt worden in de 7.1 PCM-stream, wat het voor Blu-ray-boeren makkelijker maakt om het nieuwe surroundformaat mee te geven met films. Ook hier is het aanbod nog zeer beperkt, al is er wel meer actie te bespeuren aan de kant van pure audioreleases.

Receivers met Atmos
Er mogen maar weinig films zijn met Atmos-soundtrack, Dolby heeft wel de nodige ondersteuning bij audiofabrikanten. Heel wat AV-receivers van dit en vorig jaar bij Denon, Marantz, Onkyo, Pioneer en Yamaha hebben Atmos aan boord. Daarbij ook betaalbare modellen uit de middenklasse. Het is ook logisch dat Atmos niet zomaar naar goedkope AV-receivers kan komen: er moeten voldoende luidsprekerterminals zijn voor die extra speakers, en die vind je niet op een 5.1-receiver. Modellen die voorzien zijn voor pakweg 9.1 of 11.2 zijn sowieso iets duurdere toestellen. Atmos is trouwens ook present op relatief goedkope home theater in a box-pakketten.

Auro 3D en Dolby Atmos in één?
Zoals gezegd zijn de speakeropstellingen van Auro 3D en Dolby Atmos in principe niet gelijk. Dat staat een oplossing in de weg waarbij je in één thuiscinema gewoon beide technologieën zou voorzien. Toch is het wel mogelijk. De nieuwste generatie AV-receivers van Denon en Marantz ondersteunen zowel Atmos als Auro 3D (al moet je voor Auro wel 149 euro bijbetalen voor een firmware-upgrade). Sowieso gaat het om receivers uit het hogere segment, waaronder de Denon AVR-X5200W en AVR-X4100W en de Marantz SR7009-receiver en AV7702 AV-voorversterker.

Als twee honden vechten om een been
Alle aandacht is op Dolby en Auro gericht, maar je mag zeker ook niet die derde surround-specialist uit het hoog verliezen. Want jawel, ook DTS werkt aan een uitgebreid surroundformaat met hoogte-informatie. Over DTS-UHD is nog niet zoveel bekend, maar het is ook een object-gebaseerd formaat.

DTS mag dan relatief laat zijn met zijn technologie - maar zeker niet té laat - het bedrijf heeft wel een sterke aanwezigheid bij filmstudio’s, beter dan Dolby. Theoretisch heeft DTS-UHD dus een streepje voor qua releases, al is het nog te vroeg voor aankondingen rond Blu-rays.


EDITORS' CHOICE