In de Industrieele Groote Club is Shapiro vanmiddag goed geluimd. Hij speelt wat met onze naambordjes, omdat-ie vindt dat iedereen een stoel moet krijgen op volgorde van binnenkomst, niet op basis van een vooropgesteld plannetje. En als een collega bij het korte voorstelrondje vertelt dat hij al 14 keer op de CES te vinden was, zegt Shapiro: “Fourteen!? Wow. You can sit on my lap…”. De sfeer blijft informeel, waardoor de presentatie eigenlijk meer een tafelgesprek wordt. Het maakt een eenduidig of in ieder geval volledig verslag van al het besprokene lastig, maar laten we er zoals gezegd gewoon de interessantste hoofdpunten uithalen.
Journalisten in de weer met hun technologie, zo ziet Shapiro het graag – ook aan tafel
CES Asia
Dat begint opnieuw bij ontwikkelingen rond International CES zelf. De aangehaalde cijfers hierboven spreken voor zich, maar de CEA organiseert meer dan dat gekkenhuis in Las Vegas alleen. Zo opent in de laatste week van mei CES Asia haar deuren – voor het eerst. In Shanghai verwacht Shapiro zo’n twaalfduizend bezoekers voor deze eerste editie, met een ruim veertig procent ‘non-Asians’ (in Las Vegas komt ongeveer een kwart van de bezoekers niet uit Amerika, red.).
Waarom daar? Simpel, stelt Shapiro. In die hoek van de wereld vinden we de grootste groeimarkt, en toch is daar geen enkele vergelijkbare show. De logische vervolgvraag is natuurlijk: waarom niet in Europa? Het korte antwoord is dat er wel eens wat geprobeerd wordt (zoals het eendaagse CES Unveiled, in Londen), dat Duitsland uitstekend gediend is met de IFA in Berlijn, en dat voormalig president Sarkozy herhaaldelijk aan Shapiro’s jasje getrokken heeft voor een editie in Frankrijk (de Amerikaan spreekt over enkele weken ook met Hollande in Israël, over het in zijn ogen uitstekende innovatieplan van de Franse overheid; wordt vervolgd?). “And of course I would love to do something in the Netherlands”, knipoogt Shapiro.
In het langere antwoord is uiteraard de logistiek van een grootschalig evenement als de CES aan de orde. “Las Vegas heeft als stad de meeste hotelkamers ter wereld. Waar anders moeten we een dergelijk bezoekersaantal onderbrengen?” Wat het gesprek weer terugbrengt naar Shanghai, waar voor de pionierseditie van CES Asia een groot aantal belangrijke partijen vertegenwoordigd zal zijn; Audi, Mercedes, Volkswagen en Ford bijvoorbeeld, om de aandacht op de ontwikkelingen in de automobielindustrie te vestigen, maar ook China Mobile, Digital China, Intel en Hisense. En natuurlijk Samsung, Monster en Twitter.
Wanneer de aandacht verschuift naar de technologieën en ontwikkelingen die op korte en langere termijn onze toekomst gaan bepalen, blijkt Shapiro des te meer een enthousiast spreker. Dat hadden we al door, maar wanneer innovaties en revoluties (Uber, Airbnb, drones, de nieuwste auto’s en de slimste gadgets) de revue passeren, zien we de ‘nerd’ in Shapiro. Die ons z’n hartslag toont, op z’n smartwatch. Vertelt over gesprekken met Steve Jobs (“I once asked him to give the keynote speech at CES and he said ‘sure, just move it to San Francisco’”), de baas van Amazon (over het testen van de jongste generatie drones voor commerciële doeleinden), of de jongens van Oculus die met hun ooit op de CES geïntroduceerde Oculus Rift de wereld van virtual reality opnieuw inkleuren. Over laatstgenoemde: “We joke about them a lot at CEA. They’ve just sold their company for billions, while we subsidized their booth within the innovations program at CES. We should have gone for shares in the company…”. Het doet denken aan de anekdote rond een vriend van Bill Gates, die hem wat geld leende om zijn bedrijf te kunnen starten, en dat bedrag liever contant terug ontving dan er aandelen voor te krijgen. Oeps...