REVIEWCH Precision

Pagina 2: Luisteren

D1 (sa)cd transport/speler

Hoewel ik zelf toch heel wat gewend en verwend ben, maakt het D1 (sa)cd transport/speler al vanaf het eerste moment diepe indruk. Niet zozeer door de vormgeving die eigenlijk volledig identiek aan de C1 is, als meer door het verpletterende gewicht van 32 kg. Een massa die volgens mij alleen nog door de fameuze Japanse fabrikant Esoteric met zijn Grandioso modellen wordt overtroffen. Over Esoteric gesproken: ook CH Precision maakt in zijn D1 gebruik van een schitterend geconstrueerd Esoteric VMK-5 VRDS-Neo loopwerk. Een mechanisme dat volledig in lijn ligt met de prachtige haptiek die ook bijvoorbeeld de top platenspelers van deze wereld zo begeerlijk en aantrekkelijk maken. In dit geval is het dan ook bijna jammer dat je er als gebruiker buiten de zijdezacht in en uitschuivende massief aluminium disclade verder niets van kunt zien, maar gelukkig wel in de zeer stabiele muzikale weergave kunt terug horen!

Uiteraard is een state of the art optisch loopwerk nog maar één (maar wel heel belangrijke) schakel binnen een discspeler en zijn ook de andere aspecten zoals de mechanische ontkoppeling, constructie en digitale en analoge techniek van enorm belang. Zoals al eerder vermeld heeft CH Precision zijn zaken qua constructie en mechanische opbouw bijzonder goed voor elkaar, waarbij gelukkig ook de andere belangrijke ontwerpaspecten met dank aan de Anagram en Goldmund achtergronden, gelijke tred houden. Net zoals bij de andere modellen is ook de D1 weer helemaal modulair opgebouwd, waarbij een ruime keuze bestaat uit verschillende opties tot zelfs high-end surround aan toe! Zoals verwacht is ook hier extreme aandacht aan een correcte timing van het kloksignaal besteed en wordt een zogenaamde VCXO (Voltage Controlled Crystal Oscillator) generator ingezet. Maar zoals het een absoluut top loopwerk betaamd, bestaat ook hier de mogelijkheid het apparaat uit te rusten met een optionele synchronisatieprint. Hierdoor kunnen ook externe klokgeneratoren worden aangesloten en krijgt het D1 loopwerk in geval van CH Precision, zijn kloksignaal van de C1. Een nuttige bijzonderheid is de huiseigen CH-Link. Gebruikmakend van deze verbinding, wordt de digitale DSD data van sacd discs gesynchroniseerd en speciaal versleuteld van het D1 loopwerk naar de C1 overgedragen. Hierdoor blijft de originele DSD datastroom ongecomprimeerd in tact voor de meest optimale prestaties. Last but not least zijn alle analoge schakelingen in deze volledig gebalanceerd opgebouwde speler uitsluitend met discrete onderdelen opgebouwd en wordt binnen deze klasse A schakeling ook geen tegenkoppeling toegepast. 

A.C.T. One Evolution

De naam A.C.T. is een afkorting voor ‘Advanced Composite Technology’ en refereert aan de koolstofvezel technologie waarmee Wilson Benesch in 1989 als onderneming is opgericht en de toepassing van dit materiaal waar het merk zijn bekendheid en faam aan heeft te danken. Ook staat het acroniem A.C.T. als naam voor de allereerste luidspreker die Wilson Benesch in 1991 heeft vervaardigd - de A.C.T. One. Dat ontwerper Craig Milnes en zijn team wederom voor deze historische en voor het bedrijf zo ‘heilige’ naam met de toevoeging Evolution hebben gekozen, wil heel veel zeggen over zijn plaats binnen het Wilson Benesch productenpakket. De voor dit model zo typerend taps toelopende bovenzijde is in iedere incarnatie tot op heden een basiskenmerk geweest en ook de One Evolution versie is er wederom van voorzien.

Toch houden daar naast gelijkwaardige breedte en diepteverhoudingen, de overeenkomsten verder wel mee op. Niet alleen is de Evolution uitvoering met zijn maten van 119 cm hoog, 23 cm breed en 40 cm diep vooral hoger dan zijn voorgangers, ook de luidsprekerbezetting van dit 2,5-weg basreflex systeem met drie verschillend afgestemde compartimenten is volledig anders. Op de onderste woofer na, vormen de overige drie eenheden het in deel een van deze test beschreven Troikasysteem. Een concept waarbij het in basis om een optimale coherentie van het middengebied draait en waarbij mede door de zeer grote fasereinheid een nog natuurgetrouwere benadering van de originele opname ontstaat. Troika is zoals u waarschijnlijk al wist Russisch en betekent letterlijk ‘groep van drie’. De bovenste 17 cm unit die het middengebied weergeeft, wordt overigens niet gefilterd en speelt daardoor volledig ongeremd, terwijl bij de twee andere Tactic II eenheden enkel van een eerste orde filter gebruik wordt gemaakt. De tweeter loopt door tot 30 kHz en wordt beneden de 5000 (!) Hz beperkt met een tweede orde filter. Gezamenlijk zou hier volgens Wilson Benesch de volstrekt natuurlijke presentatie en het prachtig open geluidsbeeld dat zo kenmerkend is voor de Geometry serie door moeten ontstaan.

Hoewel het gewicht met 50 kg bovengemiddeld hoog is, zijn de verdere specificaties vrij normaal: het frequentiebereik loopt van 34 Hz tot 30 kHz bij ± 2 dB en de gevoeligheid is 89 dB. De impedantie is 6 Ohm nominaal, met 4 Ohm als minimum. Hoewel het in de praktijk lang niet alles zegt, wil dit in theorie in ieder geval al zeggen dat er waarschijnlijk geen enorme krachtpatser nodig zal zijn om deze luidsprekers goed aan te sturen. Qua concept, vormgeving en materiaalgebruik draait de One Evolution met gemak mee met de Internationale wereldtop.

Luisteren CH Precision

Hoewel ik voor deze test met het merk CH Precision nog volledig onbekend was, is dat met Wilson Benesch een heel ander geval. Want niet alleen speel ik inmiddels al weer tien jaar tot volle tevredenheid met de Arc monitor uit de meer prijsgunstiger Odyssey serie in onze tweede set in de huiskamer, ook heb ik het afgelopen decennium de nodige modellen van deze sympathieke en technologisch vooruitstrevende fabrikant met plezier getest. Als ik de klank van al deze voorgaande WB luidsprekers zou moeten omschrijven, dan is dat beheerst van karakter, zonder overdreven randjes en franje en qua ruimtelijkheid prachtig los van de kast. De tonale balans is doorgaans heel egaal en voorzien van een licht warme ondertoon in combinatie met een gecontroleerd laag en een open hoog. Wilson Benesch luidsprekers koop je doorgaans dan ook niet om al hupsend en springend op de beat van de muziek door het leven te gaan, maar veel meer voor het diepgaand, bezinnend genieten.

Eén van de voornaamste redenen waardoor bovenstaande weergave bij eigenlijk alle WB modellen zo wordt gepresenteerd, is de hoge mate aan het ontbreken van kastkleuring en versmering. Met dank aan de stijve en resonantiearme koolstofvezel kast. Doordat de A.C.T. One Evolution echter pas enkele weken later dan de CH Precision spullen voor de test bij mij werd aangeleverd, was dit een ideale gelegenheid om allereerst de werking en gehoormatige eigenschappen van de uit Zwitserland afkomstige producten te verkennen.

In een eerste ronde ga ik van start met het streamen via de C1, waarbij de muzikale data middels een losse NAS wordt aangeleverd. In mijn geval heb ik dit apparaat tijdens de testperiode voornamelijk in zijn complete functionaliteit gebruikt, dus met volumeregeling. Toch kan naar wens ook de optie DAC/streamer worden benut, waarbij de volumeregelaar in de ‘fixed’ stand komt te staan. Hoewel de verwerking van muzikale expressie van dit Zwitserse span bijna tot in het extreme rijkt, vind ik het door mij inmiddels zeer gewaardeerde album Electrified van mede Yello oprichter Boris Blank (Polydor 4708870), ontzettend goed bij deze elektronica passen. Vooral omdat deze zeer goed geproduceerde elektronische muziek zo’n beetje het volledig creatieve spectrum bevat waar Boris over beschikt. Afgespeeld op een set die muziek zo goed laat starten en stoppen als dit systeem, hoor je muzikale informatie - die op veel systemen verdwijnt - bijna getransformeerd voor het voetlicht treden. Kleine geluiden in het stereobeeld, in focus en dan weer uit focus en vooral de bijna geordende chaos van klankkleuren en transiënten die altijd volledig in de pas blijven lopen.

Ook de invloed van de in stappen van 20% instelbare verhouding tussen lokale en globale terugkoppeling, is bij dit type muziek enorm goed te volgen. Qua weergave blijken de CH Precision componenten al vanaf het eerste moment over de typische solid state deugden te bezitten. Niet een prettig warme emulatie die op buizen zou moeten lijken, of ‘fake’ gedrag waardoor het luisteraars een rad voor ogen wil draaien. Nee, hier hoor ik meteen een hoge mate aan omlijning, enorm veel gemak, zeer veel drive en een hoge mate aan controle over de luidsprekers, waarbij de weergave gelukkig nooit een doods of mechanisch karakter krijgt en blijft het geheel realistisch en ontspannen overkomen.

MERK





EDITORS' CHOICE