REVIEWSonore

Review: Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer: het effect

Volgens Cock doet de ULH iets met de stijgtijd, met de aanzet van de toon. De Harmonizer is een stijgtijd versneller en voegt over het gehele frequentiegebied iets toe. Op mijn vraag hoe ik me dat voor moet stellen antwoordt hij door twee voorbeelden te geven. Allereerst over de wijze waarop de klank van een triangel samengesteld is. Iedereen denkt bij een triangel aan een hoge klank.

Toch zit er ook laag in, veroorzaakt door de herhalingsfrequentie van het aanslaan van de triangel. Hetzelfde fenomeen treedt op bij het plukken aan een bas. Wanneer ik later thuis enkele tracks van de bassisten Christian McBride, Stanley Clark en Marcus Miller draai, waarbij ik een vergelijking maak tussen weergave met en zonder Harmonizer, is duidelijk te horen wat hij bedoelt. Door de toevoeging van de Harmonizer krijgt de toon meer definitie terwijl hij desalniettemin niet feller klinkt, omdat de toon door de toevoeging tevens rijker, voller en daarmee natuurlijker, realistischer klinkt.

Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer: plaatsing

Elk kastje wordt op of bij de luidspreker geplaatst waarmee het door middel van een luidsprekerkabel verbonden is. In mijn geval zet ik ze middenvoor boven op mijn Harbeth SHL 5 Plus luidsprekers waarbij ik geconfronteerd wordt met de visuele mismatch tussen de strakke, zwarte ULH en de Harbeths in Eucalyptus houten afwerking. Voor mij persoonlijk geen enkel probleem omdat mijn referentie set in een aparte luisterruimte staat en voor mij alleen de klank telt. Maar ik kan mij voorstellen dat dit wel een punt van aandacht zou kunnen vormen wanneer de set in een woonkamer staat.

Bij het ontwerpen is Cock ervan uit gegaan dat de Harmonizers boven op de luidsprekers geplaatst worden. Klankmatig geeft hij zelf dan ook de voorkeur aan die plek. Tegelijkertijd zijn er enkele consumenten die de ULH wat minder in het zicht geplaatst hebben, bijvoorbeeld achter de audioset op de vensterbank, en die daar volgens eigen zeggen goede resultaten mee hebben geboekt. Het aansluiten gebeurt tijdens de test met een, aan beide zijden met hoogwaardige Graham Naulty GN-2 banaan connectoren afgemonteerde, set luidsprekerkabels van 125 centimeter lengte uit de Harmonizer Line. Een lengte die Sonore speciaal voor dit doel fabriceert.

Het muzieksignaal wordt op de beide Harbeths overgebracht door de met Cardas spades afgemonteerde Pink Faun SC 1-2 luidsprekerkabel. De luidsprekers worden gevoed door de Pass Labs X260.5 mono eindversterkers. Zij krijgen hun stroom via AudioQuest NRG 1000 powercords toegeleverd vanuit hun eigen separate stroomgroep. Tijdens de test gebruik ik niet alleen de digitale NAD combinatie, bestaande uit de M50, M51 en M52, onderling verbonden middels AudioQuest Diamond USB en HDMI-kabels en gebruikmakend van Sonore Audio powercords. Ook de TW Acustic Raven Two draaitafel met TW Acustic Raven AC motorsturing, SME 309 arm en Lyra Delos MC element wordt ingezet.

Gebalanceerd verbonden met de ASR Basis Exclusive phono voorversterker door middel van een Cardas Golden Reference kabel. Zowel de analoge als de digitale bron zijn middels Van den Hul D102 MKIII gebalanceerd verbonden met de passieve Music First Audio Classic V2 voorversterker. Diezelfde kabel wordt ook gebruikt om de voorversterker met de mono’s te verbinden. 

EDITORS' CHOICE