“Elk procent verschil in de wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar kost ons één miljoen dollar”. Met die weinig optimistische boodschap stak Terry O’Connell, de flamboyante topvrouw van Sound United van wal.
Trump, Brexit en Noord-Korea
Valutaschommelingen zijn niet dingen waar je als consument doorgaans van wakker ligt, maar eigenlijk moet je er toch rekening mee houden. Door allerlei factoren – O’Connell benoemde Trump, Brexit, onrust rond Noord-Korea, de opkomst van populisme in Europa, de vluchtelingenstroom en nogal heel wat ander onheils in de wereld – zijn die schommelingen best groot en kunnen hifi-producten plots toch aardig wat duurder worden. Vroeg of laat moet het toch allemaal doorgerekend worden aan de consument. Als je dus een grote hifi-aankoop plant, moet je dus misschien een oog houden op wat er gebeurd met de dollarkoers.
Toch waren O’Connell en Sound United-CEO Kevin Duffy uiteindelijk behoorlijk optimistisch. De combinatie van Sound United met D&M is volgens hen een recept dat naar succes leidt. “Met Sound United brengen we twee luidsprekermerken, Polk Audio en Definitive Technology, samen met twee gerespecteerde componentenbouwers. We weten dat mensen die een receiver kopen bijvoorbeeld, meestal meteen ook de benodigde speakers aanschaffen. We kunnen nu een totaalpakket bieden, met componenten en speakers die op elkaar zijn afgestemd”, zegt Duffy.
Europa is belangrijk
Polk Audio en Definitive Technology komen dus naar ons continent, “want Europa is belangrijk voor ons”. Beide Amerikaanse merken lagen hier vroeger wel in de winkel, maar wisten nooit veel impact te maken op de markt. In thuisland V.S. mogen ze samen dertig procent van de luidsprekermarkt bezitten, in Europa zwaaien merken als Bowers & Wilkins, Dali, Focal en Monitor Audio nu eenmaal de plak. Eén van de redenen dat zowel Polk als Definitive nooit echt een succes waren bij ons: beide merken zijn heel Amerikaans van klank en uiterlijk, en Europeanen hebben nu eenmaal andere voorliefdes als het gaat om design en geluid.
Dat heeft Duffy wel door. “We onderzoeken hoe we onze producten gaan aanpassen zodat ze wel beter passen bij Europese smaken.” Een eerste stap op dat vlak zagen we op de showvloer. Polk Audio zal een luidsprekerreeks voor het eerst in het wit uitbrengen. Amerikanen kopen immers enkel zwart of bruin, maar als je bijvoorbeeld in Scandinavië een speaker wil verkopen zorg je maar beter voor een witte variant. Maar ook de klank zal worden aangepast, wellicht met inbreng van mensen zoals Karl-Heinz Fink – de audio-ontwerper die heel recent verantwoordelijk was voor speakers zoals de Q Acoustics Concept 500 en de Mission LX-familie.