REVIEWAudioEngine

Review: AudioEngine HD3-desktopspeakers - pagina 2

Wie de speakers aan een Windows-pc of -laptop hangt, moet meteen aan de slag kunnen. In geval van een Mac kies je bij ‘sound’ in het menu ‘system preferences’ eerst voor usb-input, zodat de computer weet dat niet de interne luidsprekers maar de AudioEngines de muziek mogen verzorgen.

Bedraad verbinden met laptop of desktop omzeilt de interne dac van je computer, omdat de 24-bit d/a-converter van de HD3 (PCM 5102) dat werk overneemt. Met verve, kunnen we daar gerust aan toevoegen. Nadat ik bijna haastig de eerste test met smartphone en bluetooth heb uitgevoerd, kregen de AudioEngines een tijdelijk plekje op de woonkamertafel waar m’n laptop het werk mocht doen, alvorens ze naar kantoor verhuisden voor een permanentere opstelling. Deezer op de telefoon uit, usb-kabeltje naar de laptop, even de bovengenoemde instellingen op de Mac aanpassen en spelen!

AudioEngine HD3: dynamiek en detail

Het eerste wat hierbij opviel, was de plaatsing van het geluid. De muziek leek alsnog recht uit de laptop te komen, omdat de stem van Brandon Boyd (Incubus – Drive) mooi midden boven de tafel hing. Een stem die luid en duidelijk klonk, mooi helder met evengoed veel detail in de instrumenten om hem heen. Opvallend hoe het setje erin slaagde om in deze opstelling – laptop voor je neus en de speakers er aan weerszijden vlakbij – een soort audiobubbel te creëren, alsof je een grote onzichtbare hoofdtelefoon op hebt. Vooral midden en hoog overtuigden, het laag mag stiekem nog een extra kick hebben. Er is dan ook een switch op de achterzijde van de linkerspeaker om tussen ‘normal’ en ‘reduced’ te variëren, voor wanneer je nog een subwoofer aan het systeem toevoegt. Dat zal ook een beetje van de kamer en het gebruik afhangen.

Verfijning en dynamiek zijn zo’n beetje de sleutelwoorden van de kleine HD3. Vooral in hun rol als ‘kantooraudio’ weten de donkerbruine monitoren volop te overtuigen. M’n bureau werd gedurende de testperiode voorzien van een warm geluid dat behoorlijk ruimtelijk is – zeker gezien het formaat. Klasse!

De speakers hebben overigens geen bediening om tussen inputs te switchen. Heb je bluetooth-verbinding via je telefoon, maar ook een usb-kabeltje naar je laptop, kan de audio vanuit beide bronnen weergegeven worden. Dat kan wat chaos opleveren, al heb je doorgaans natuurlijk geen twee streams lopen. Wel erg prettig bij de bekabelde verbinding is dat je het volume van de bron – in dit geval de laptop – kunt variëren zonder dat de muziek gaat schokken. Speel je via bluetooth muziek vanaf je telefoon en pas je het volume aan op dat toestel zelf, dan hapert de audio even.

AudioEngine HD3: conclusie

AudioEngine werd zo’n vijftien jaar geleden opgericht om betaalbare actieve monitoren te fabriceren die specifiek voor de professionals bedoeld waren. Maar al snel bleek dat de diverse modellen van het Amerikaanse merk de concurrentie met het bestaande consumentenaanbod best aankonden. Tel daar de komst van streaming audio bij op, wat een extra deur opent voor actieve speakers, en AudioEngine kreeg al snel een bredere focus met oog voor alle muziekliefhebbers. Een missie waar het merk met deze HD3 opnieuw ruimschoots in slaagt, omdat het speakersetje een aanwinst is voor iedere ruimte die je (toch ook) van muziek wil voorzien. Via computer, laptop of telefoon bedraad of onbedraad koppelen en klaar voor een weergave die zowel afmetingen als prijsstelling ontstijgt: aanrader in de categorie ‘complete muziekoplossing voor onder de 500 euro’.

Beoordeling: vier van de vijf sterren.