Doorgaans ben ik er fel tegenstander van om producten op de eigen locatie van een importeur of fabrikant te bespreken, wegens het ontbreken van gecontroleerde omstandigheden. Bij Age ben ik inmiddels al zo vaak in zijn overigens uitstekende luisterruimte over de vloer geweest, dat ik die echter  als een afzonderlijke factor kan beschouwen en hierdoor de weergever zelf op waarde kan schatten.
Het is zeker waar dat iedere ruimte een hele grote invloed op de gepresenteerde weergave heeft. Maar als je vaak genoeg veel verschillende weergevers en componenten (die je zelf ook goed kent!) in een bepaalde ruimte hoort, ben je na bepaalde oefening goed in staat de ruimtelijke invloeden als het ware uit het eindresultaat te filteren.
De Xanadu luisterruimte is met maten van 5,80 x 7,20 x 3,00 meter en dus bijna 42 m2 oppervlakte, wat groter dan de gemiddelde Nederlandse woonkamer. Toch komt de ruimte door de gezellige inrichting, grotendeels lekkere hoogpolige vloerbedekking in een donkere kleur en enkele noodzakelijke strategisch aangebrachte akoestische voorzieningen totaal niet kolossaal over. Ook de akoestiek komt op mijn oren als verregaand neutraal, licht gedempt (gelukkig niet te) en verder gewoon prettig en aangenaam zonder waarneembare pieken of dalen over. Prima dus!
Xanadu HRS80 - een grote gevulde koek
In eerste instantie lijkt er na mijn vorige bezoek bovendien niet veel te zijn veranderd. Maar nadere beschouwing leert dat er op en achter het audiorack toch de nodige wijzigingen zijn doorgevoerd. Wat echter natuurlijk meteen opvalt, is dat de grote HRS100DSP’s nu zijn vervangen door de gloednieuwe en veel handzamer vormgegeven HRS80. En ‘wauw’, wat een schoonheden zeg! Age heeft wat mij betreft zeker niet overdreven. Want ook in mijn ogen toont het nieuwe model buitengewoon evenwichtig en qua verhoudingen bijzonder geslaagd. Net als bij de HRS100 blijkt ook de HRS80 ten opzichte van de voorgaande Xanadu generaties, over de prachtig rondlopende zijwangen te beschikken. Feitelijk zijn het 22 mm dikke zijpanelen die zijn opgebouwd uit 3 mm dikke laagjes berkenmultiplex.
Deze worden vervolgens gezamenlijk verlijmd en tenslotte geperst tot een zeer solide en resonantiearm geheel. Feitelijk op precies dezelfde wijze zoals ook de ronde kastdelen van bijvoorbeeld de Bowers & Wilkins 800 D3-serie worden vervaardigd. Alleen in geval van Xanadu niet uitgevoerd met een kostbare honderd tons pers, maar met het meer traditionele vakmanschap van een plaatselijke meubelmaker en tientallen muurvast aangedraaide lijmklemmen. Een duidelijk kenmerk dat hier niet de zoveelste willekeurige (high-end) luidspreker uit de grond is gestampt, is het gebruik van kostbare Multiphysics Modeling Software.
Het zal voor u vast niet als een verrassing komen dat grote en kapitaalkrachtige ondernemingen als bijvoorbeeld Bowers & Wilkins, KEF, Dynaudio, Focal, maar ook Magico, TAD en YG dit soort hulpmiddelen inzetten om in ieder geval in technische zin optimale ontwerpen te verkrijgen. Toch blijft het luisteren om het filter daadwerkelijk 100 procent optimaal af te stemmen ook dan nog steeds onontbeerlijk. Age: ‘Het mooie van Multiphysics Modeling Software is dat je vooraf al veel eigenschappen kunt visualiseren en al in het voorstadium kunt aanpassen. Dit voorkomt veel ellende en kosten achteraf en zorgt uiteindelijk voor een betere luidspreker. In de luister- en afstemfase maak je tenslotte het belangrijke onderscheid of een weergever (zeer) goed of uitzonderlijk goed wordt. Zelfs hele kleine aanpassingen kunnen een wereld van verschil maken.’Â
Xanadu HRS80 - Techniek
Hoewel bij een eerste oogopslag veel van de bij de HRS80 gebruikte luidsprekerunits hetzelfde lijken als die van grote broer HRS100, blijkt dit niet te kloppen. Alleen de 18 cm keramische middenunit en de 19 cm lange bandtweeter van dit 3-weg basreflex systeem (de HRS100 bezit een gesloten kast) zijn identiek. De rest van de in totaal vijf gebruikte units zijn specifiek voor dit model gekozen. Zo worden voor het laag in de HRS80 twee woofers met een hardpapieren conus van ieder 22 cm in een push-pull configuratie aan beide zijdes van de kast toegepast. Hierdoor is er maximale laagcontrole en extensie bij zo min mogelijk kasttrillingen. Bijzonder is dat de achterzijde van een band-tweeter van 11 cm lengte is voorzien.
Volgens Xanadu is dit vooral bedoeld om de weergave net een streepje meer lucht, ambiance en tastbaarheid mee te geven. Wat mij aan de HRS80 vanaf het eerste moment in positieve zin opvalt, zijn de aantrekkelijke maten van 111,5 cm hoogte, 20 cm (tot 27,5) breedte en 41,7 cm diepte. Daarmee is dit model nog steeds geen kleine weergever, maar zijn het wel afmetingen die naast een gezond portie ‘audiofiele’ aantrekkingskracht, ook in nagenoeg iedere huiskamer een passende plaats zal kunnen vinden. Al helemaal doordat naast de passieve uitvoering, dit model ook met actief laag en (Trinnov) DSP inregeling voor de gebruikte (luister-)ruimte kan worden uitgerust. Hoewel bovengemiddeld goed voor deze prijsklasse, kan aan het rendement van 89 dB, de bi-wiring aansluitingen aan de achterzijde en het frequentiebereik van 34 Hz - 20 kHz binnen 3 dB, eigenlijk weinig tot niets worden afgeleid van wat je zelf ervaart als er een HRS80 speelt.
Van groter belang, zeker voor wie met buizenversterkers speelt, is dat iedere Xanadu altijd vriendelijk is voor dit type versterking en een vlak impedantieverloop biedt. Afsluitend worden de modellen standaard met de bekende Soundcare Jupiter spikevoeten geleverd. Deze voeten zijn niet alleen uniek doordat ze spikes bieden (maar dan voorzien van een vaste onderlegschijf), maar ook doordat ze in dit specifieke geval de weergevers op precies de juiste (afgestemde) hoogte houden. Want de baspoort is bij dit model aan de onderzijde aangebracht. Al met al een ontwerp wat mij ontzettend nieuwsgierig naar de luisterindrukken maakt!