De eerste twee albums, die als plaat en tape verschijnen, zijn live-to-two-track-recordings die dat moment, het moment waarop de muziek daadwerkelijk gecreëerd wordt, 'direct en puur vastleggen'. De eerste RAR-productie is een album van pianiste Atzko Kohashi en vocaliste Denise Jannah en heet Lost & Found, een verwijzing naar het gegeven dat beide muzikanten elkaar na lange tijd weer vonden. De plaat werd opgenomen in de luisterruimte van de Rhapsody-thuisbasis. Where else?
Het tweede album is van Carmen Gomes en werd opgenomen in MCO Studio 2, de oudste radiostudio van Nederland. Carmen Gomes Inc. Sings Belafonte is een ode aan zanger en acteur Harry Belafonte, die de tracklist geïnspireerd heeft. En hoewel het vandaag toch vooral om die ‘software’ gaat (wat heet, met bijzondere tapes van 195 euro per exemplaar), kunnen we toch niet bepaald om de hardware heen. Je bent immers geen exclusieve hifi-speciaalzaak om voor de lancering van een eigen label een oude platenspeler uit de kast te halen.
Zo worden we verwend met onder meer de TAD Micro Evolution One. Deze ‘kleine’ TAD monitoren weten de kamer te vullen zonder de audio aan je op te dringen, spelen op een zeer stevig volume zonder dat de muziek luid klinkt en verdwijnen bovendien volledig van de plaats waar ze opgesteld staan. Wie geblinddoekt de ruimte in komt en drie keer rondgedraaid wordt om vervolgens de opdracht te krijgen een van de speakers aan te raken, loopt bij die zoektocht gegarandeerd éérst ergens anders tegenaan.
Studer tapedecks
Het high-end systeem van dienst in de kleine ruimte wordt opgemaakt uit merken als Soulution, MIT en dat indrukwekkende TAD. Bovendien heeft Rhapsody een primeur warmgespeeld staan: de Soulution 330. Het is echter niet die gloednieuwe geïntegreerde versterker die het meeste opvalt, maar het Studer tapedeck dat ernaast staat. Duidelijk niet de eerste de beste TEAC van de plank gehaald in een kringloopwinkel, maar een serieuze oplossing om het beste uit muziek op band te halen.
Wat blijkt? Rhapsody werkt samen met The Recorder Man, een Italiaanse specialist die bij het introductiefeest ook aanwezig is, om deze bijzondere modellen te reviseren. Gedurende de dag worden er al een paar gereserveerd voor de verkoop. Neem eens een kijkje op therecorderman.com om een idee te krijgen. De weergave? Nagenoeg ruisloos, zónder stilte maar wel met ongekende dynamiek en warmte.
Terug naar de filosofie
Het plaatje klopt. En hoe harmonieus de weergave uit een analoge opname vloeit, zo organisch voelt ook het ‘RAR’-project. Napratend met Harry kunnen we namelijk niet anders stellen dan dat het inderdaad allemaal erg logisch is wat hier gebeurt. Natuurlijk, het is ook wel een beetje een Don Quichote-verhaal, een beetje ‘als wij het niet doen, wie doet het dan wel?’. Maar waar Rhapsody Analog Recordings met het blote oog misvat kan worden als hobbyproject, is er in de luistervilla aan de Borneolaan weer heel wat meer aan de hand.
En ook dat is logisch. Het is tenslotte wel Rhapsody waar het nieuwe label ontstaan is. U weet wel, die audiospecialist die op het hoogste niveau high-end systemen weet samen te stellen. Die drie decennia geleden al met 3D-geluid uit twee speakers bezig was, vanuit de ontdekking dat de driehoek Spectral, MIT en Avalon een unieke soundstage neerzet. Die vaker met high-end innovaties komt. En die graag over de beste cappuccino in Nederland mag praten, maar ook op audiovlak bepaald geen verkeerde mix in huis heeft. Tel daar nog Frans de Rond bij, specialist in het vastleggen van muziek als bijna tastbaar geluidsbeeld, en je hebt opnieuw een geslaagd brouwsel.
Rhapsody Analog Recordings hoeft voor de komende edities op plaat en tape in ieder geval niet op zoek naar artiesten, die weten de Borneolaan zelf ook net zo goed te vinden. Wordt vervolgd!