New Audio Frontiers

Ruud Jonker | 04 september 2002 | KR Audio Electronics

Dealer rol   

Het is opmerkelijk dat er veel ultra-rijke consumenten zijn die geen liefhebbers van muziek zijn. Zij zouden zich op high-end gebied alles kunnen veroorloven, maar doen het niet. Anderen met veel geld houden wél van muziek, hebben een duur systeem, maar een slechte adviseur. Dat heb ik heel vaak meegemaakt. Twee ton uitgegeven en het klinkt nergens naar. Er blijven dan twee alternatieven over: veel geld en een goede adviseur, of een modaal inkomen en eveneens goed advies. Voor de meesten zal het laatste gelden. Het goede nieuws is dat je voor een bescheiden budget werkelijk een state-of-the-art performance kunt krijgen. Je hebt dan weinig geld nodig, maar een erg goede dealer of onafhankelijke audio-adviseur. De toegevoegde waarde van een dealer zit nou juist in het kunnen bouwen van een perfect systeem. Als je zulk advies krijgt en je koopt vervolgens de hardware bij een dozenschuiver, dan gooi je voor altijd je kansen op zulk advies weg. Als iemand een versterker koopt van 25K euro, dan is dat in het Nederlandse hifi-wereldje in no-time bekend. Ook als je vraagt en elders koopt. 

Uitzondering

Bij wijze van grote uitzondering beschrijf ik hier een kompleet systeem, dat betaalbaar is en een state-of-the-art prestatie neerzet waar je volledig door gevloerd wordt. Het is écht een uitzondering, want dit soort systeembouw hoort bij de hogeschool van het systeem-matchen en ik vind dat de hifi-dealer dat behoort te doen. Het systeem dat ik hier beschrijf laat zo ongeveer horen waar de grens van de geluidsweergave ligt en presenteert zowat alles wat er onder de begrippen ‘high-end weergave’ en ‘realiteit’ wordt bedoeld. Het systeem is heel bewust opgebouwd uit niet al te dure komponenten. Elk komponent, behalve (vanwege deze test) de versterker, is uitwisselbaar met iets dat nog beter en duurder is. Daarmee is de prestatiegrens nog extreem op te schroeven, maar het prijskaartje ook. De ideale match ontstaat hier omdat de toegepaste komponenten en de akoestiek, in hun eigenschappen, elkaar op een hele geraffineerde manier ondersteunen en versterken. Hoewel de versterker voor tachtig procent verantwoordelijk is voor het eindresultaat, zal vervanging van de kabels of de weergevers snel leiden tot het verdwijnen van de magie. Tenzij je vervangende komponenten vindt die de som der delen wederom vergroten. 

Japan

Ankoru-non-CE-KR (c) Ruud Jonker2Welke zijn de beste versterkers ter wereld? Welk kriterium kies je dan? Het kriterium is erg simpel. Gewoon ‘reality’ en echtheid van weergave. Je komt dan uit bij een JL3 van Convergent Audio Technology, enkele modellen van Audio Note en wat exoterica die ik hier maar even vergeet. Allemaal volstrekt onbetaalbaar, maar uiterst fascinerend. Ze zetten een prestatie neer die met transistoren vrijwel onbereikbaar is. Audio Note versterkers werken met GE211 of 845 triode buizen. De schakelingen zijn simpel. Er is een choke en soms buizen-gelijkrichting. De trafo’s zijn handgewikkeld met 0.05mm zilverdraad. Per trafo zo’n 4 kilogram. De andere onderdelen zijn ook kostbaar, maar het gaat hier vooral om de match van komponenten. Dit beschreven concept is standaard voor veel Japanse triode-versterkers. De prestaties liggen in de buurt van wat fysisch mogelijk is. Een voorbeeldversterker met 845-buizen is de Ankoru Twin 845.


EDITORS' CHOICE