REVIEWA Capella

Sotis Horus

Dr. Longbeard & Marja | 05 september 2002 | A Capella

Sotis Horus2In een aparte verpakking bevinden zich de te plaatsen buizen. Keurig van nummertjes voorzien die corresponderen met de plaatsen op een bijgeleverd diagram.  Er zijn twee Sovtek 6SN7 stuurbuisjes, een 6922 en dan de eindbuizen. Het zijn moderne incarnaties van het oer-ontwerp van de 300B buis gemaakt door de Tjechische firma AVVT. In tegenstelling tot de originele Western Electric 300B zijn deze buizen groter, zwaarder en leveren een iets groter uitgangsvermogen in deze AV32BSL versie. Is de Western Electric goed voor 8 watt, de AVVT kan er 11 watt uitpersen. Door het gebruik van moderne materialen en een zeer hoog vacuum in de buis, is de verwachte levensduur geschat op 20.000 uur spelen.

Als alle buizen op hun plek staan en de boel is aangesloten met onze eigen zilveren kabels kunnen we de verleiding niet weerstaan even te luisteren. Dat hadden we beter niet kunnen doen. Wat een iel geluid!

Ontwerper en eigenaar van Sotis, Marco Ferretti, is van huis uit transformator ontwerper en heeft een heel muzikaal gevoel (gelukkig). In een aantal andere Italiaanse ontwerpen is dankbaar gebruik gemaakt van zijn kennis en vaardigheden op het gebied van zowel voedings als eindtransformatoren. Voordat een versterker de ‘fabriek’ verlaat heeft deze tenminste 50 uur staan inspelen en is daarna voor de laatste keer afgeregeld. Dat is ook de reden dat de buizen zijn genummerd zodat er een bekende situatie blijft bestaan.

Duidelijk is dat deze 50 uur niet voldoende zijn om de versterker los te maken. Daarom mag ze rustig een paar honderd uur inspelen. Tussen door, zo na honderd uur nog eens geluisterd, en het verschil is al heel groot. Dat gaat goed zo.

Sotis Horus2Eindelijk mag de Sotis Horus ons gaan laten horen wat er aan endorfine-losmakende capaciteiten aan boord zijn. Nature’s Realm van het Piladelphia Orchestra waar Kavi Alexander zo’n prachtige opname van heeft gemaakt mag het voor de tweede keer proberen. Ja, daar is het gevoel. En een stevig laag dat voor rekening komt van de kwaliteit en de afstemming van de eindtrafo’s. Het geheel is heel muzikaal, zij het met een randje aan het hoog. Maar hier is wat aan te doen.

Tunen van een installatie is net als het stemmen van een instrument. We hebben het hier bij over een installatie van een extase instrument. Buizenversterkers met hun open structuren laten zich eenvoudig tunen. Een andere buis – merk, bouwjaar enzovoort – is snel geplaatst en brengt grote veranderingen met zich mee. Zo kan een perfecte afstemming tussen luisteraar, muziek en omstandigheden worden gecreeerd. Maar nu gaat het om de Sotis Horus zoals ze uit de doos komt. Daarom moeten we tunen met de andere grote factor die het geluid beïnvloedt: de bekabeling.






EDITORS' CHOICE