Voor het eerste system maken we kennis met de 16 kilo zware Sonetto III (€ 1.749,- per stuk), het kleinste vloerstaande model uit de in mijn ogen visueel buitengewoon geslaagde Sonetto serie. Met afmetingen van 102 cm hoog, 22 cm breed, 30,5 cm diep en een gewicht van 16 kilo bezit de als 3-weg met vier luidsprekerunits uitgeruste III precies de ideale maatvoering voor de gemiddelde Nederlandse huiskamer. Dus niet te groot maar zeker ook niet te klein. Het rendement van 89 dB bij een impedantie van nominaal 8 Ohm zorgt voor een prima aanstuurbaarheid voor het leeuwendeel van de versterkers.
Dankzij de naar de vloergerichte basreflexpoort is het model naast een meer vrije opstelling ook prima geschikt om wat dichter bij de wanden te plaatsen. Voor het hoog maakt het Italiaanse merk gebruik van de eigen DAD-ontwikkeling verwerkt in een softdome tweeter van 29 mm. Het middengebied wordt weergegeven door een 15 cm luidsprekerunit met een conusmateriaal wat een combinatie is van cellulosepulp en verschillende andere natuurlijke vezels. Het laagbereik wordt voor maximale snelheid ten slotte weergegeven door twee 15 cm units die zijn voorzien van een aluminium conus.
Als afwerkingsvarianten van deze voor deze prijsklasse bizar goed afgewerkte luidsprekers, is de op een breed metalen onderstel met spikes geplaatste Sonette III tenslotte zonder meerprijs leverbaar in wat het merk noemt ‘wood’ (lijkt op notenhout), pianolak wit, zwart en wengè.
McIntosh MA252
Nee, we hebben het hier niet over een lijnvlucht van een luchtvaartmaatschappij maar om de kleinste hybride geïntegreerde versterker (€ 5.750,-) uit het omvangrijke McIntosh programma. Mede gezien de opvallend compacte afmetingen (30,5 cm breed, 19,4 cm hoog, 41,9 cm diep en 12,7 kilo zwaar) en de zeer geraffineerd gekozen vormgeving compleet met gepolijst RVS chassis is er vanaf het eerste moment een duidelijk associatie met de legendarische MC275 buizen eindversterker. Voor wie het laatstgenoemde model kent, ziet dat bij de MA252 door de letterlijk omgedraaide behuizing automatisch een mooi schuin front ontstaat. Een paneel wat plaats biedt aan een ingangskeuze- en volumeregelaar, een hoofdtelefoon aansluiting, een rode stand-by LED en op het rechte behuizingsdeel een display.
Aan de bovenzijde, typisch groen verlicht, vind je vier buisjes onder een beschermende verchroomd metalen raster. Het gaat om een tweetal 12AU7A exemplaren en nog eens twee 12AT7’s voor de spanningsversterking. De stroomversterking wordt door transistoren verzorgd waarbij maximaal 2 x 100 Watt aan 8 ohm en 2 x 160 Watt aan 4 Ohm op de solide luidsprekerklemmen staat. Aan de achterzijde zijn verder twee paar RCA lijn ingangen beschikbaar, een MM phonotrap en zelfs een paar gebalanceerde ingangen en een afzonderlijke mono subwoofer uitgang. Vanzelfsprekend completeert een nette afstandsbediening deze zeer moderne versterker en kan daarbij typisch McIntosh bijvoorbeeld ook een toonregeling (bass en treble) worden ingeschakeld.
Luisteren!
Hoewel ik al vele jaren met de luidsprekermodellen van Sonus faber bekend ben, zijn de nieuwste McIntosh versterkers dat bij mij een stuk minder. Ik ben dus erg benieuwd naar de onderlinge synergie en wat het totaal systeem gebruikmakend van een Cambridge Audio CXC V2 streamer/DAC en Rega P6 platenspeler voor kwaliteiten heeft. Voordat ik met luisteren begin mag gezegd worden dat Poulissen deze opstelling op een mooi bijpassend uit Denemarken afkomstig Clic meubel super voor elkaar heeft. Dit is gewoon sfeervol, chique als trendy tegelijkertijd. Maar wat zo mogelijk nog meer indruk maakt is de bijzonder ruimtelijke en zuivere weergave. Vanaf het eerste moment ontstaat er namelijk een mooie rust en breedbandigheid (een weergave die loopt van diep laag tot ver doorlopend, transparant hoog) tegelijkertijd.
Nee, het allerdiepste laag en de schaalgrootte van een werkelijk groot systeem kan deze combinatie niet weergeven. Maar wel is er een opvallend aanstekelijke speelvreugde die uitnodigt om maar te blijven luisteren. De ingebouwde moving magnet phonotrap in de MA252 versterker weert zich trouwens met de Rega P6 platenspelers ook prima en meteen gaan de voetjes van de vloer. Als laatste wisselen we de Cambridge streamer nog even voor de bijna 3 x zo dure Auralic Altair G1 streamer/DAC en meteen hoor ik meer klankkleurverzadiging, een betere definitie met dieper laag, een beter gefocust stereobeeld en een hogere zeggingskracht. Is deze stap nodig? Nee hoor, helemaal niet. Maar het toont wel aan dat er qua bron(nen) nog de nodige ruimte in dit systeem zit voor het geval u in een later stadium nog verder willen doorgroeien.