Audioproducten zijn er in alle soorten en maten en van opvallend betaalbaar tot enorm kostbaar. De twee merken waar het vandaag om gaat, zijn behalve uitgesproken ook al decennialang zeer consequent in hun vormtaal, ontwerpfilosofie en beoogde weergave. In onderstaand verslag bespreek ik vier combinaties die allemaal zijn samengesteld uit producten van deze twee wereldfabrikanten. Wie dat zijn? McIntosh en Sonus faber natuurlijk. We schuiven weer aan bij Poulissen Audio Video Center in Roermond!
McIntosh
Wie herkent niet meteen de iconische blauwe uitgangsvermogenmeters in de top eindversterkers van het merk, met de wijzers van bijna formaatje ruitenwisser? Of het echt glazen zwarte front (met de belettering aan de achterzijde zodat deze nooit kan vervagen), hele specifieke geribbelde zwarte draairegelaars voorzien van een ronde chromen bies, opvallend basale druktoetsen die je meer op een professioneel studioproduct zou verwachten en extreem uitgebreide, maar ook vooral praktijkgerichte mogelijkheden? Enfin, McIntosh dus.
Waar andere audiofiele merken het liefst alle overbodige(?) knoppen weglaten, heeft McIntosh er altijd heel bewust voor gekozen om ze allemaal te laten zitten en regelmatig zelfs ook nog verder uit te breiden. Als typerend voorbeeld is in plaats van een toonregeling op de duurdere versterkermodellen tot zelfs een achtvoudig uitvoering te vinden. Dus niet alleen hoog en laag, maar ook veel frequenties daartussen. Het is maar één van de vele afwijkende maatregelen en mogelijkheden waardoor dit roemruchte merk geheel terecht zijn eigen plaats in de high-end audiowereld heeft weten te verwerven.
Iconisch Â
Toch is dit nog maar een miniem tipje van de sluier als je kijkt van waar het merk gedurende zijn lange tijdspanne vandaan is gekomen. Want sinds de oprichting door Frank McIntosh en Gordon Gow in 1949 heeft het merk enkele van de belangrijkste momenten in de muziekgeschiedenis en popcultuur mede aangestuurd. Wat bijvoorbeeld te denken van de versterking van de inauguratietoespraak van president Lyndon Johnson in 1963, het bekende Woodstock festival eind jaren zestig of de beroemde "Wall of Sound" van Grateful Dead met in totaal 28.800(!) Watt vermogen in de jaren zeventig?
Dankzij laatstgenoemde gebeurtenis deden ook luidsprekers hun intrede bij het merk. Een gegeven wat tot de dag van vandaag zo is gebleven. Het iconische merk is dus niet alleen getuige geweest van de geschiedenis, maar heeft er zelf ook aan bijgedragen en dat is best uniek in de audiowereld. Hoewel zelfs dit roemruchte merk de afgelopen decennia niet is ontsnapt aan een drietal eigenaarswisselingen, hebben deze veranderingen gelukkig niet tot aantasting of zelfs veranderingen van de kernwaarden van het merk geleid. Daardoor is een McIntosh product anno 2022 qua genen en denkwijze nog steeds identiek aan het streven van Frank en Gordon in 1949. Wat het wel heeft veranderd is dat het vizier van het merk nog verder is geopend en het assortiment breder is geworden. Daardoor gaat het vandaag de dag al lang niet meer om alleen de bekende hifi producten, maar zijn voor het merk ook nieuwe sectoren aangeboord waaronder home theater, de automotive branche, lifestyle- en custom install producten.
McIntosh vindingen
Qua technologische mijlpalen is het een merk wat tot op de dag van vandaag zowel buizen als transistoren omarmt en dat is best opmerkelijk voor zo’n relatief grote onderneming. Eén van de vindingen en een innovatie vanuit die eerste jaren die ook nu nog steeds wordt toegepast is het ‘Unity Coupled Circuit’. Een bijzondere technologische vondst waardoor meer vermogen met buizen onder diverse belastingen met een minimum aan vervorming kan worden gegenereerd.
Een andere opvallende techniek is wat McIntosch ‘autoformers’ noemt. Dit zijn uitgangstrafo’s, maar dan niet in de klassieke configuratie voor eindbuizen maar hier voor gebruik bij transistoren. Wat ze doen is het afstemmen van het uitgangsvermogen van de eindversterker op verschillende impedanties. Hierdoor wordt deze niet beïnvloed door het verschil in stroomoutput afhankelijk van het gebruikte luidsprekersysteem.
Door naar Sonus faber
Net zoals McIntosh heeft ook de Italiaanse luidsprekerfabrikant Sonus faber op geheel eigen wijze audiogeschiedenis geschreven. Hoewel de oprichting in 1983 lang niet zo ver terug gaat als de 1949 van zijn Amerikaanse tegenhanger, zijn de producten er niet minder bijzonder om. Alleen waar de Amerikanen hebben gekozen voor een enorm stoere, robuuste en buitengewoon extravagante uitstraling, is het bij de Italianen vooral een extreme mate aan verfijning, een uniek lijnenspel en een samensmelting van de mooiste materialen dat de klok slaan. Luidsprekers als kunstvorm dus en dat kunnen ze daar als geen ander. Vanaf de start in 1983 onder leiding van Franco Serblin en sinds 2006 onder de vaardige handen van hoofdontwerper Paolo Tezzon, is een forse reeks aan heel bijzondere modellen onstaan. Hieronder de Snail uit 1980, Parva uit 1983, Electa Amator uit 1987, Guarneri Homage uit 1993 en natuurlijk de fantastische en zeer zeldzame Ex3ma uit 2014 speciaal gemaakt voor het 30-jarig jubileum.
Innovaties
Ook op het gebied van innovaties laten deze Italianen zich niet onbetuigd. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de DAD-tweeter. DAD staat voor ‘Damped Apex Dome’ en dat betekent in goed Nederlands dat er lokale demping van de apex in het membraan van de softdome tweeter wordt toegepast om anti-fasegedrag in dit gebied te voorkomen. In een niet aangepaste softdome-tweeter zorgt dit gedrag ervoor dat hoge frequenties vroegtijdig af zullen vallen. Niet dus bij Sonus faber waar dit inmiddels bij alle tweeters wordt toegepast.
Een andere typische SF innovatie is het zogenaamde ‘Stealth Reflex’ systeem. Dat is een in moeilijk Nederlands ‘para-aperiodische’ interpretatie van de afgestemde lagetonenbelasting ofwel een basreflexpoort zonder de gebruikelijke nadelen. Daarbij vermindert de Italiaanse oplossing de vervorming bij lagere frequenties en elimineert het de windgeluiden die zo vaak bij typisch traditionele reflexsystemen optreden. De lijst met noviteiten en innovaties is nog veel langer, maar alles verklaren past niet in het kader van dit artikel. Wel toont het volgens mij wel voldoende aan dat de schoonheid van deze luidsprekers veel verder gaat dan het mooie uiterlijk.
Poulissen Audio Video center en de vier systemen
Poulissen Audio Video Center in Roermond is een detaillist die al meermalen door verschillende media is bekroond tot beste hifi-winkel en is gesitueerd in een zeer ruim onderkomen binnen het oude stadshart van Roermond. Dat onderkomen, wat bestaat uit meerdere panden, biedt onderdak aan vele merken en demoruimtes. Binnen het winkelteam wordt vaak geëxperimenteerd met verschillende combinaties, al is het hier een gegeven dat McIntosh en Sonus faber beide van dezelfde importeur afkomstig zijn.
Het is voor u als consument van belang om te weten dat beide merken onder dezelfde paraplu van moederbedrijf McIntoshgroup vallen. Met andere woorden worden ook McIntosh componenten bij de ontwikkeling van Sonus faber weergevers gebruikt en andersom. Daardoor is het samen binnen een set toepassen van deze twee merken zeker geen verkeerde gedachte. Met name omdat je daarmee een extra verbinding kan bewerkstelligen waardoor ieder van deze vier gepresenteerde systemen hopelijk meer is dan de som der delen.
Binnen Poulissen is ieder van deze combinaties in een verschillend vertrek binnen de grote 2.000m2 winkeloppervlak beluisterd en heb ik de hele dag maximale ondersteuning van het personeel gekregen. Voordeel van deze aanpak is dat ik op deze manier extra goed kan ervaren of de magie tussen deze twee merken in meerdere situaties en omstandigheden ook voor mij zal kunnen ontstaan.
Op de volgende 4 pagina's kijken we daarom uitgebreid naar de verschillende sets!